Annons

stativ vid macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är att folk använder stativ vid macrofotografering i skog och mark?

Är det någon som lyckas bra med god skärpa utan stativ?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag använder stativ kanske 70% av alla tillfällen jag fotograferar macro. det går givetvis utan men kräver mycket mera av fotografen. Ett av de största problemen med macro är "tilt" rörelsen, alltså inte när motivet rör sig i sidled utan fram o tillbaka vilket ger helt suddiga bilder om man inte behärksar det.

Macro överlag är ju ganska knepigt även med stativ eftersom växter har en förmåga att röra på sig vid minsta lilla vidbris. Är föremålet statisk använder jag däremot alltid stativ och fjärrutlösare just föratt eliminera vibrationer och min egna hands rörelse.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Du får gärna kolla mina bilder om du vill det. Jag använder manuella inställningar och tar ofta makrobilder på fri hand eller snarare mot knän och med armbågar, men det är lätt att missa bra bilder då så bäst blir det allt med stativ som kan gå ner i "spagat". Särskilt bra med stativ är det när man har ett tungt makro som Sigmas 150. Sedan är det ju upp till ljuset vid varje tillfälle också och hur snabb tid man kan ha och storleken på bländaren.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag såg att du ska sälja ditt macro Susanne!!!???

ujuj,,, hur ska detta sluta... du komemr få sådan abstinens! :(
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
Jag såg att du ska sälja ditt macro Susanne!!!???

ujuj,,, hur ska detta sluta... du komemr få sådan abstinens! :(
Jag vet!!! Har redan det ju! :( Det känns inte roligt, men är nödvändigt eftersom jag ska flytta och behöver pengarna. Funderar på att köpa ett billigare makro (Sigmas 50/2,8) så fort som möjligt.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ja fy fean... hua.. skulle inte klara mig längre utan macrot... ;((

hoppas nya boningen är värt macrot!

Du har väl canon? EF-s 60mm har jag... kostade nytt runt 3.500.. men det är ju lite tråkigt eftersomdet "bara" är 60mm...

jaja.. synd ialla fall.. du tar fina macrobilder och jag tror nog du gillar macro...
 

light

Aktiv medlem
Kikade på din läckra sida Susanne och såg att du har samma kombination som jag - 350D + Sigma 150 - så du ger mig goda förhoppningar om att det går att skapa god konst med detta. Och tydligen utan stativ!
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
ja fy fean... hua.. skulle inte klara mig längre utan macrot... ;((

hoppas nya boningen är värt macrot!

Du har väl canon? EF-s 60mm har jag... kostade nytt runt 3.500.. men det är ju lite tråkigt eftersomdet "bara" är 60mm...

jaja.. synd ialla fall.. du tar fina macrobilder och jag tror nog du gillar macro...
Jo, den är värd makrot helt klart... och nog gillar jag makro allt... men det finns förhoppningsvis makroobjektiv i framtiden också. :eek:) Sigma har ju fler intressanta modeller och så finns ju Tamrons och Tokinas också.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
light skrev:
Kikade på din läckra sida Susanne och såg att du har samma kombination som jag - 350D + Sigma 150 - så du ger mig goda förhoppningar om att det går att skapa god konst med detta. Och tydligen utan stativ!
Tack för de värmande orden... och visst går det utan stativ bara ljuset är tillräckligt starkt för att få så kort tid som möjligt... man får vara lite uppfinningsrik och luta sig mot knäna, armbågarna, trädstammar etc. Jag misstänker att makrofoto är nyttigt för kroppen för jag har då haft träningsvärk efter vissa fotosafarin! :eek:)

Höll på att glömma en jättebra sak att ha vid makrofotande - vinkelsökare! Höll på att vrida nacken ur led innan jag skaffade en så'n och så kan man hitta roliga och annorlunda vinklar och perspektiv också.
 
Senast ändrad:

Kalle_B

Aktiv medlem
För att reta susanne lite (sorry, gilalr dig ialla fall) och visa vad jag fotograferat idag UTAN stativ, så lägger jag upp 2 bilder.

Det blåste lite smått så blommorna var inte stilla...men man får knäppa av i rätt ögonblick.

Den vita blomman är kanske ½ cm, möjligtvis 1cm i diameter.

den röda avlånga röde sig såpass att jag helt enkelt bröt av den och förankrade den mellan två grässtrån så att den rörde sig ialla fall mindre.

Bländaren tror jag låg på 5.6 eller kanske något större för att få hyfsat skärpedjup
 

Bilagor

jkene

Aktiv medlem
Jag använder aldrig stativ med mitt makro (Sigma 150), jag vet att det ibland är dumt, men jag föredrar friheten och drar hellre upp i ISO.
 

mohei

Aktiv medlem
Jag använder aldrig stativ vid makrofoto. Oftast ligger jag ner på sidan, därav alla stående bilder :), för att spara ryggen.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=59201

Bländare 2.8 och 4 ger korta tider och då gör det inget om det blåser lite. Blåvingen satt på ett strå som vajade fint i vinden, det var bara att vaja med. :)
 

evalisen

Aktiv medlem
light skrev:
Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är att folk använder stativ vid macrofotografering i skog och mark?

Är det någon som lyckas bra med god skärpa utan stativ?
Jag använder så gott som aldrig stativ, ialla fall aldrig vid macrofotografering.
Så kolla gärna mina bilder om du vill.
Jag fotar med canon 100mm och canon 180mm (macro båda två).
Enda gånger jag använder stativ är vid längre slutartider, som tex. kvälls och nattbilder.
 

light

Aktiv medlem
Eva, jag blev så glad att också du svarade. Jag har tittat på dina bilder och blivit hänförd även jag. Och jag har tänkt att mejla dig för att fråga bl.a. om och hur mycket du använder stativ. Det har inte blivit av men så svarar du här istället. Telepati?
 

nonno

Aktiv medlem
Jag använder heller aldrig stativ. Jag har macro-/micro-objektiv från 60 mm upp till 150 mm och tycker nog inte att jag hittills varit i behov av något stativ. Däremot har jag nyligen sytt mig en liten "bönpåse" som stöd för kameran och har faktiskt använt den vid ett tillfälle.

Hur jag lyckats med skärpan överlåter jag till dig att bedöma. Du hittar mina bilder här på Fs. :)

/Nonno
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Kanske jag missade något redan skrivet då jag bara skummade tråden

Beror ju lite på vilken kamera man har. Med ex.vis en kompaktkamera (som jag tycker är rätt bra på makro tack vare skärpedjupet och vridbar skärm) känns stativet oumbärligt.

Däremot med en systemkamera och ljusstarkt makro så ska det vara rätt dåligt ljus för att man ska behöva stativ. Bra att kunna vara flexibel då för att snabbt kolla bakgrund etc ur olika vinklar.

Sen gillar jag skarpt att söka vertikalbilder. Känns lite mer tajt och av rena praktiska skäl då jag oftast vill ha webbilder som ofta har begränsning i pixelbredd men inte höjd. Att ha enbensstativ påskruvat, men indraget, gör att jag kan låta stativdelen vila på höger armled. Det känns extra avlastande.
 

Palletheking

Aktiv medlem
light skrev:
Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är att folk använder stativ vid macrofotografering i skog och mark?

Är det någon som lyckas bra med god skärpa utan stativ?
jag tycker nog stativet gör sitt de gånger situationen tillåter att stativ användes. Men i övrigt håller jag med om att stativet är en klar inskränkning av den frihet som handhållen fotografi medger. Jag hade tidigare ett Sigma 150 macro och upplevde det en aningen tungt att frihandsfota med, inte på något sätt omöjligt men obekvämt. Nu har jag ett Nikon 105 2,8 afs vr som är dels kortare i brännvidd men också något lättare i vikt. Tycker de faktorerna underlättar fotandet på fri hand. Om föremålet inte rör sig alltför mycket och man har stativet till hands så är det härligt att kunna fota på ex bl 8 och iso 100, även när ljuset är dåligt.
 

Walle

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Jag använder stativ kanske 70% av alla tillfällen jag fotograferar macro. det går givetvis utan men kräver mycket mera av fotografen. Ett av de största problemen med macro är "tilt" rörelsen, alltså inte när motivet rör sig i sidled utan fram o tillbaka vilket ger helt suddiga bilder om man inte behärksar det.

Macro överlag är ju ganska knepigt även med stativ eftersom växter har en förmåga att röra på sig vid minsta lilla vidbris. Är föremålet statisk använder jag däremot alltid stativ och fjärrutlösare just föratt eliminera vibrationer och min egna hands rörelse.
Ursäkta mig, men jag måste bara få lov att messerschmitta mig lite..."tilt" innebär inte alls "fram och tillbaka" utan tilt innebär att man vinklar kameran i förhållande till det tänkta skärpeplanet, eller vinkar optiken för att också vinkla skärpeplanet (om man använder TS-optik)..
 
ANNONS