Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

miniatyrvisning i PS-elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Sen jag formaterade om datorn får jag bara ikoner av PS i mina mappar.
Jag har för mig att tidigare kunde jag se mina bilder i miniatyrerna när jag höll på att jobba med dom, nu kommer jag inte ihåg vilka som är vilka om jag inte direkt döper om dom vilken jag glömmer oftast under arbetets gång.
Har jag fel i mitt "komihåg" eller finns det någon inställning som jag kan göra.
Blir väldigt glad över tips och råd
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Miltona skrev:
.
Jag har för mig att tidigare kunde jag se mina bilder i miniatyrerna när jag höll på att jobba med dom,
Du beskriver säkert helt korrekt, men av någon anledning försår jag inte riktigt nivån av frågan. Är det så enkelt som jag tror eller... jag blev osäker på vad du talar om.

Sen var det några veckor sedan jag såg elements sist så jag minns inte riktigt.

Kan du kasta in en skärmdump på vad du menar
 

Miltona

Aktiv medlem
Jag kan inte kopiera med print screen hur det ser ut. Datorn vill inte det.
Kan inte kopiera bild eller ikon separat heller, försöker jag klistra in i worlds så öppnas bara Elements automatiskt.

Alla Jpg-bilder får en miniatyrbild som viar hur fotot ser ut men Psd-bilderna får bara en Ikon.
Hoppas du förstår mer vad jag menar :)
 

peber

Aktiv medlem
Jag tror jag förstår vad du menar. Och om jag fattat rätt vad du menar så kan inte Windows visa miniatyrer av psd-filer utan ngt extra program som kan skapa dem. Och nåt sånt program känner jag inte till. Jpeg finns det stöd för i Windows men som sagt inte Psd... Så det är normalt. Jag misstänker helt enkelt att du minns fel eller så är det ngn liten extra utility som du hade innan ominstallationen som du har glömt att installera igen.

/P
 

Miltona

Aktiv medlem
JO, det är nog så.
Jag får luska vidare om det finns något program som kan visa miniatyrer för PSD-filer.
Tack för dina svar!
Ha en skön fortsatt sommar :))
// Lena
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Miltona skrev:
Jag kan inte kopiera med print screen hur det ser ut. Datorn vill inte det.
Kan inte kopiera bild eller ikon separat heller, försöker jag klistra in i worlds så öppnas bara Elements automatiskt.

Kan nog vara att Per fattade dig bättre. Fast jag trodde det var vid arbete med Elements och måste minnas rätt åt pepparn om inte psd syns i den. Men då jag som sagt inte har just det progammet tillgängligt så är jag osäker.

När du väljer att öppna så finns en blå ruta längst upp till höger (visa menyn) är den markerad på att visa miniatyrer? Jag trodde det var ett alternativ från början att det var den enkla anledningen.

För att ta skärmdump behövs inte annat än PS vara inblandat. Ta dumpen i arbetsminnet (det kunde du ju) , under arkivmenyn i PS finns nog en "kistra in från kopiera" - om inte den finns så skapar du en ny bild, väljer "klistra in och voila där har du det som var på skärmen.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Så där nu kan du ta skärmdump. Bra jobbat.

Jag ser knappt vad det är på din bild då jag sitter ute i solen på 3G anslutning. Som sagt jag kommer inte åt just detta på semstern så jag minns inte säkert för att kolla,

Men har du kollat det jag sade tidigare om visa miniatyrer?
 

Bilagor

Miltona

Aktiv medlem
jepp där också!
jag tror att det är så men visst är det irriterande att bara se ikoner :-(((
 
ANNONS