Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka bilder vid strömavbrott?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Hade precis varit och fotat ett brinnande hus efter ett blixtnedslag och åkt hem och börjat redigera.
Då blir det strömavbrott som varar i flera timmar..
Ingen dator.. Kan inte maila bilder..
Hur ska man göra om man vill skicka bilder även utan ström?
3G-telefon? Är det möjligt?
Funkar en sådan även ute på vischan?
Fotar mycket dragracing på gamla nedlagda militärflygfält, och de ligger ju sällan centralt placerade.
Andra förslag?
Elverk kanske, men om blixten slagit ner kan ju internet vara utslaget oxo..
 

ulltand

Aktiv medlem
Det finns enheter du sätter på din bärbara dator, sedan använder du den för att skicka bilder via mobilmätet (GPRS eller 3G beroende på var du är).

Du kan även skicka bilder via mobiltelefon, som vanlig e-post. Snabbast är 3G - om det fungerar där du befinner dig.
 

Mattsen

Aktiv medlem
En laptop (med laddade batterier eller kopplad till cig-uttaget i bilen) plus en "hyfsat modern" mobiltelefon (kopplad till datorn) borde väl lösa dina problem. Alternativt ett snabbt 3G-modem till datorn.
 

Dez

Aktiv medlem
Hur får jag över bilderna från ett CF-kort till mobilen då?
Om vi diskuterar bara mobil alltså.
Jag skulle behöva en hygglig Laptop för den delen, så en Laptop med 3G/GPRS-tillsats kanske vore ok. Måste man ha 3G-abbonnemang då?
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Ja, det är ett eget kort

3G på datorn kostar cirka 6000 kr låst på ett år med ex Telia. Men kan få billigare om man sen betalar trafikavgifter, men vill man använda det fullt ut så ....vill man ju använda det.

Sen gäller det att kolla var man ska använda det. De datorgenererade täckningskartorna är inte att lita på och ute på kanterna är det väldigt varierande. Det går inte säkert att kolla ens via att testa med en 3G-telefon som säljarna glatt tror.
Jag vet aldrig när det funkar - ibland på full speed , ibland inte alls. Fast jag mätte noga först via en telefon


inlägget är sänt via 3G
 

Pingo

Aktiv medlem
3G och GPRS

Fritt från minnet:
- GPRS ca 0 till 53Kbit/s
- 3G ca 0 till 384Kbit/s

Det tar en stund att skicka bildfiler, som ni ser.

Observera att 0 Kbit/s faktiskt är ett alternativ, när det gäller GPRS och 3G. Dvs mobildata är verkligen en "Best Effort" tjänst. Du får den bandbredd som är tillgänglig, för tillfället. Telefonsamtal går alltid först.

Priserna på 3G-kort samt abonnemang ändras hela tiden. Operatörerna har nästan alltid någon kampanj med vettiga priser.

Ett tips, från en som använder 3G mycket i "busken". Skaffa ett kort med extern antenningång! ! Med en extern antenn ansluten till kortet, får du betydligt bättre kapacitet och mottagning.

/Anders
 

Dez

Aktiv medlem
För enstaka bilder duger 53K. Det är sällan panik när jag skickar, utan mer det att moderna kommunikationer saknas.
 

Pingo

Aktiv medlem
53K respektive 384K är teoretiska hastigheter. I verkligheten ligger bandbredden snäppet under det. GPRS ligger runt 38K och 3G 270K. Det är dock fullt användbart, när man är ute i busken. Glöm bara inte en extern antenn för 3G. Den gör underverk!! (Iallfall för mig)

/Anders
 

Landemoo

Medlem
Tele2 tar 169 SEK för 1000 MB data per månad via 3G. 12 månaders bindningstid, och 995 SEK för PCMCIA-kortet och abonnemang. Täckningskarta här:

http://www.tele2.se/mobiltackning3g

3G har maxhastighet på 384kb/s nedströms och 64kb/s uppströms. GPRS har en maxhastighet på 57.6 kb/s nedströms och 28.8 kb/s uppströms. I vissa fall kan man få högre nedströmshastighet via GPRS om det finns många kanaler lediga (få ringer inom området) men för det mesta begränsar telefonen eller PCMCIA-kortet hastigheten till 57.6 kb/s.

När man är utanför 3G-täckningsområdet går trafiken automatiskt över till GPRS.

Är man utanför täckninsområdet, eller om dator-och bilbatteriet är tömt får man använda djungeltrumma (slag = 1, uppehåll = 0 :).
 
ANNONS