Annons

Folk säger att pressfotografer är närgångna??

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Jag tror inte att hackandet på denna människa leder nån stans. Han kommer med stösta sannolikhet vara MYCKET passiv i denna tråd för att inte förvärra situationen mer. Självklart ska folk få vädra sina åsikter, det är vad ett forum av detta slag är tillför, men ibland kanske det är läge att tänka till både en och två gånger innan man skrider till verket.
 

red-top

Aktiv medlem
Om jag vore skattebetalare i Uppsala, skulle jag undra, om väbbsajten 'Utryckning Uppsala' med design och foton bekostas med skattemedel via räddningstjänsten mfl. Och vad den isf egentligen gör för nytta...?
 

photokalle

Ny medlem
Inte har väl en amatörfotograf rätt till att skyffla undan nyfikna vid olyckor o.d. bara för rätt till en bild. Det har inte ens en proffsfotograf rätt till som dessutom vet medel till att ta bra bilder vid mycket folksamlingar och dessutom vill ha lite statister framför som gör lite handling till bilderna.
Sedan när det gäller hyenatemat så kan det sägas att en människa som ser en olycka hamnar i lätt till svår chock som ger ett beteende till att stanna kvar och se så mycket som möjligt av utgången och skadetillstånden. Det är en försvarsmekanism inom människan som gör att chocken lättare kan hanteras och senare läggas. Ju mer info in vid trauma ju lättare att hantera chocker. (Jag är sjukvårdutbildad).
Ta ett exempel på Öststatsländerna där en hel stad kommer till undsättning och ställer sig som en ring runt offren och vill hjälpa till. Det kallas för medmänsklighet. Vi i Sverige har det här i oss också men inte helt lätt till att visa det öppet varför vi i stället blir passiva och i stället står och tittar.

L.J
 

photokalle

Ny medlem
Vill bara skriva på nytt för att tillägga att man inte är idiot så länge man inte gör något medvetet.
Men kortknäpparen kanske trodde att de nyfikna var så pass beräknande att det tog en chans att förstöra någons komposition. Sedan kan jag bara hänvisa till alla andra olycksbilder i pressen där man jämt ser publik framför. Är de yrkesfotografer lika arga på kammaren sin, som denna kortknäppare. Då är det snudd på arbetsskada snart för de flesta pressfotografer. Fast ska jag vara ärlig så tror jag att yrkesfotografern komponerar sina bilder medvetet med plublika bilder för att visa handlingsförloppet och ett brett intresseförlopp.
Den som blir så arg på någon annan för att denne råkar stå ivägen för ens kamera så att man slänger ur sig kränkanden, då ska man inte vara fotograf som är ett serviceyrke med vänlighet och trevligt bemötande som ledstjärna.
Detta övertramp kan liknas vid att bli arg på en bilförare som kör för nära fastän denne ligger framför.
Eller som videofilmade av en som simmar blir arg för denne simmar ur bild.

L.J
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
red-top skrev:
Om jag vore skattebetalare i Uppsala, skulle jag undra, om väbbsajten 'Utryckning Uppsala' med design och foton bekostas med skattemedel via räddningstjänsten mfl. Och vad den isf egentligen gör för nytta...?
Jag får intrycket av ett hobbyprojekt av några killar som är förtrollade av blåljus. Sen tjänar de väl nån krona ibland på projektet.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det beror väl på hur bra man är på uppgiften - eller hur. Vad vet du vad de omsätter????
Kollega till mig omsätter mer än 1.8 miljoner/år = 150000:-/månad på blåljus och har gjort det under flertal år.

Vill inte kalla det hobbyprojekt, eller vad är kriteriet för ett sådant?
Mikael
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
macrobild skrev:
Vill inte kalla det hobbyprojekt, eller vad är kriteriet för ett sådant?
Kalla det extraknäck då.

Men alla grabbarna har vanliga jobb:
http://www.utryckning-uppsala.se/ovrigt/crew.php

Sajten utstrålar entusiasm över räddningstjänsten och är mycket innehållsrik. Därför tycker jag det verkar mer hobby än extrknäck.

Men att sätta en exakt etikett är väl inte så viktigt? Det är inte vad de i huvudsak lever av i alla fall.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har ingen aning om vad de lever av eller hur duktiga de är eller i vilket syfte de gör vad de gör.
Vad för slags fotograf är du? Hobby eller yrke? Eller båda?
Mikael
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
macrobild skrev:

Vad för slags fotograf är du? Hobby eller yrke?
Men snälla Micke! Varför ska du alltid hänga upp dig på detaljer?

Om killarna har vanliga jobb och driver sajten som ett gemensamt projekt. Varför då inte kalla det för hobbyprojekt.

Jag står inte på något sätt på mig och hävdar bestämt att det är hobby för dem. Men jag tycker att det ligger närmast till hands. Även om de hoppas att det ska växa framöver.

Jag förstår inte vad du vill genom att märka ord och hänga upp dig på detaljer.

Av någon obegriplig anledning undrar du vad jag är. Jag är både och. Jag har foto som hobby och yrke.
 

afe

Aktiv medlem
Just när det gäller den aktuella sajten får jag också en känsla av att det primära syftet inte är att tjäna pengar på bilderna, och då är det ju inte fel att kalla det ett hobbyprojekt (även om de säljer bilder ibland).

Sedan finns det ju massor av fotografer som har sin huvudsakliga inkomst på annat håll, men finansierar sin fotohobby genom att fotografera och sälja exempelvis blåljusbilder. Där passar nog uttrycket extraknäck bättre, om det nu är noga vilka ord man använder.

De flesta yrkesfotografer är nog betydligt mer närgångna än killarna på Utryckning-Uppsala när det ska tas blåljusbilder. Därmed inte sagt att de står i vägen för utryckningspersonalen och så, men de går närmre för att få bättre bilder.

Oavsett vad man tycker om blåljusfotografering (eller krigsbilder, bilder av svältdrabbade områden etcetera), finns det ett intresse hos allmänheten för den typen av bilder - alltså finns det, och kommer alltid att finnas, fotografer som bevakar dylika händelser.
 

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Jag har inte läst hela tråden, men en sak vill jag få sagt i denna tråd. Fotografer har oskrivna regler som man följer för att respektera personalens arbete och skydda den skadade personens privatliv. Därför står man som fotograf långt bak för att inte störa. Då kan jag förstå om vissa fotografer blir sur när någon nyfiken förbipasserande person klampar in alldeles för nära den skadade och nästa är i vägen för sjukvårdarna och även för fotografen.
Fotograferna respekterar blåljusmyndigheternas arbete och blåljusmyndigheterna samarbetar med fotograferna. Vissa fotografer levererar även bilder till polisen och ambulansen för att kunna utvärdera händelsen eller som bevismaterial.
Privatpersonerna bara klampar in på en olycksplats. Skillnad om du som privatperson hjälper till med arbetet eller något liknande tycker jag att det är helt ok. Annars ska de stå en bra bit ifrån.
 

photokalle

Ny medlem
Idiot???!!!

Jag mår så dåligt av att läsa att folk blir kallade idioter så jag måste ventilera mig igen.
Såg att en till på tråden gjorde ett sådant uttal.

Skrev tidigare om chockade personer på olycksplatser men det finns andra typer av anledningar till närvaro och det är sådana som vill vara med på bild i tidningen. Då söker de upp en fotograf och ställer sig framför för att synas på bild, är man idiot för det?
På tv-nyheterna kan man se från reportageinspelingar hur folk på stan går framför linsen och stojar och vinkar, är de idioter?

Att kalla någon idiot utan att veta innebörden av ett handlande, DET är idioti.
Det finns andra orsaker också till varför folk samlas på olyckor men det behöver jag inte ta upp.

Det är läsaren som betalar tidningsanställdas löner genom köp av blaskan då är det väl i rimlighetens namn naturligt att som linslus gå framför en jobbande fotograf för att kunna skryta med att ha varit med på bild, eller hur.
Det är väl en rättighet. Sedan om fotografen inte vill ha folk på bild så är det väl naturligast att tala om det vänligt till vederbörande istället för att vänta till kvällen och kalla de för idioter på en webbsida där folk kan känna igen personerna och ta illa vid sig eller att det uppkommer skitsnack om vederböranden ute på stan.
Förläng fotoutbildningen och inför vett och etikett.

L.J
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Men snälla nån nu börjar det bli lite lika kålsupare va.
Räcker det inte med att säga till trådskaparen som gjordes i de två -tre första inläggen och så får det vara bra med det och om tråden ens ska fortsätta och i stället försöka diskutera sakfrågan (om det finns någon?).

Det finns en annan aktuell tråd där enskild namngiven person kallas perverterad, hycklare och idiot i alla fall två gånger och annat. Inte för att jag försvarar den personens åsikter, inte alls, men konsekvensen mot denna tråd är lite svår att förstå.
Ordet - idioter - finns förövrigt i 173 trådar så det är fritt fram att hoppa in där och säga sin mening om vilka ord som är lämpliga ord där också. Det blir lite tjatigt här annars
Men det var ju trådstartaren som började, kan man säga. Ja visst, men vad ger det andra för rättigheter till att tjata personangrepp i evighet?
Sen är gränsen hårfin om någon kanske i stället dokumenterar ambulansarbetet, det är väl i så fall en hedervärd gärning. Men vad trådsrtartaren gör vet jag inte så jag kan inte ha någon mening om det.

För att starta i utkanten av den eventuella sakfrågan undrar jag om inte det tunga ansvaret ligger på tidningsutgivarna att inte spela på människors snaskande i olycksbilder, vad än marknaden lockar med. Jag vore iaf tacksam att slippa dessa olycksbilder. Men tycker mig se en motsatt riktning som sagts i andra trådar att tidningarna lockar med uppmaningar att få in mobilbilder.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag för min del definierar på egen hand vad en idiot är, och sällar mig troligtvis till skaran genom att skriva ett onödigt inlägg till i den här tråden.
 

mipert

Aktiv medlem
froderberg skrev:
...En bra pressfotograf måste vara ödmjuk, förstående, smidig och vänlig i alla lägen...
Helheten i Magnus inlägg håller jag med om men inte detta.

Jag tycker det finns tillfällen då en bra pressfotograf faktiskt kan trampa på andras tår och se sig själv som den viktigaste personen i världen.
Det beror naturligtvis på hur man tolkar uttryck som "ödmjuk" och "smidig" men ibland måste man kunna ryta åt folk att flytta sig eller bara ställa sig i vägen för andra. Om man vill ha en bra bild.
Man måste självklart alltid göra en avvägning av vinsten av att vara "påträngande" men den som går runt och ständigt ber om ursäkt kommer inte lyckas som pressfotograf.

Jag måste erkänna att min erfarenhet som pressfotograf är begränsad, några "knäck" har det blivit men min presserfarenhet kommer mer från bildredaktionen på Sydsvenskan.
Dock har jag fotograferat på åtskilliga rockkonserter och modevisningar och jag har aldrig bett om ursäkt för att jag stått längst fram.
Det har hänt några gånger att att andra blivit sura men bara en gång har det lett till handgemäng.
(I Lidköping där en kille försökte nita mig för att jag stod i vägen. Han gjorde mest bort sig.)

Att andra blir sura tycker jag är helt OK, jag har själv grymtat över att andra lyckats bättre än mig men det släpper fort, en bra pressfotograf skall jobba för bra bilder, inte slösa tid på att gnälla...
 
ANNONS