Annons

Var går gränsen.... ???

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Re: OT

CreativeMind skrev:
BJÖRN, JAG BRUKAR INTE SVARA PÅ DINNA INLÄGG DÅ DU NÄSTAN HELA TIDEN DRAR IVÄG FRÅN ÄMNET - SÅ ÄVEN NU. MEN DETTA PÅSTÅENDE ÄR SÅ URBOTA DUMT ATT DET INTE ENS FÖRTJÄNAR ATT BEMÖTAS.

SÅ SNÄLLA - HÅLL DIG TILL ÄMNET FÖR TRÅDEN!
För det första så kan man man eventuellt ana att du inte riktigt respekterar min åsikt:)

För det andra så är det väl precis det här hela tråden handlar om, vilken nivå av sexualitet är acceptabelt och för vem?

Jag tycker att frågan är oerhört komplex men du vill förenkla den till en nivå så att diskussionen blir orimlig.

Säg åt mig vad du tycker jag ska skriva så kan jag överväga om jag kan stå för det.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: OT

bEPH skrev:
För det första så kan man man eventuellt ana att du inte riktigt respekterar min åsikt:)
Helt rätt, någon som på fullt allvar påstår att:
"...porr är fint, bra och borde vara rumsrent för att barn..." --> barn <-- !!!
vill jag inte föra en diskussion med.

/johan e

Ps.
En av de få personer som jag tidigare hört ge uttryck för samma åsikt satt inspärrad på rättspsyk, bla pga att han gjort allvar av essensen i nämda åsikt...
 
Senast ändrad:

Magnus77

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag inte plöjt igenom alla sidor eftersom jag inte läst i tråden på någon vecka. Vad jag förstår är det ungefär samma diskussion som vanligt.

Utgångspunkten i mina resonemang om var gränsen går är sällan bilden i sig, eftersom jag inte anser att den säger tillräckligt mycket om vilken situation som tjejen (oftast) befinner sig i.

I min mening blir "porrbilder" fel när modellen befinner sig i ett underläge - maktmässigt, ekonomiskt, socialt eller på annat vis. Eftersom detta är så svårt att veta bara genom att titta på bilden känns det inte konstruktivt att såga vissa bilder för att de är utmanande medan andra bilder är "sensuella".

Här är en bild som fått mycket uppmärksamhet och som jag tycker är fantastiskt sensuell, kanske något upphetsande ;) och innehåller en lagom dos porr. Jag tycker definitivt att den håller sig inom gränsen men man vet ju då inte om tjejen på bilden som tråden handlar om är mer i kontroll över situationen än tjejen i bilden nedan. Vem är då mest "utlämnad"?

Cover up
 

bEPH

Aktiv medlem
Re: Re: Re: OT

CreativeMind skrev:
Helt rätt, någon som på fullt allvar påstår att:
"...porr är fint, bra och borde vara rumsrent för att barn..." --> barn <-- !!!
vill jag inte föra en diskussion med.
Jag anser att det är det precis sämsta du kan göra, du värnar om de svaga men när du får en chans att påverka nåt som i din mening är riktigt allvarligt så vill du inte ta en diskussion.
Hur har du då tänkt att jag ska bli "bättre"?
Ska jag sitta hemma och fundera tills jag automatiskt börjar tycka som dig?
Vems ansvar är det tycker du?

Inser du att du "klagar" på att du fotografen inte vill föra en dialog under sin bild, samtidigt som du inte vill föra en dialog i din tråd?



Ps.
En av de få personer som jag tidigare hört ge uttryck för samma åsikt satt inspärrad på rättspsyk, bla pga att han gjort allvar av essensen i nämda åsikt...
Visst inser du att du antagligrn styrs av fördommar, bara för att en som du kännt tidigare var på ett visst sätt så insunierar du att jag ska vara på samma sätt.

Vet man om en invandrare som begått ett hedersmord vet man ju hur hela klumpen är, man vet ju vilken heder de där har.
 
Senast ändrad:

bEPH

Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
I sanning en märklig och ovanlig åsikt.
Den var väl något tillspetsad kan jag väl erkänna:)

Det jag menar är att porrmotståndarna har fel, de har rätt i att delar av dagens porr är är förvriden och skadar. Men jag skriver delar av dagens porr, som jag ser det är problemet att det finns ett enormt sug(jag inser skämtet:) efter kunskap på det sexuella området. De enda filmerna som finns om det är i princip skolans "blommor och bi"-filmer samt dagens i mångt och mycket snedvridna porr.
Självklar så blir barnen i afrika sjuka när de dricker dåligt vatten, självklart får människor sned syn på sex när de ser dålig porr. Väldigt få anser att "afrikabarnen" ska sluta dricka vatten, resurser läggs istället på att att få fram bra vatten.

Min slutsats är att eventuell "snedvriden" syn på sex hos en större grupp människor inte beror på dålig porr, den beror på avsaknaden av bra porr, vilket jag tycker är en milsvid skillnad. Det första är en broms/censur, det andra är gas/frihet.

För mig så är barn <15 år, unga 15 - 23(?), vuxna(om begreppet nu finns) >23, bara för att förekomma nån så vill jag deklarera att jag inte anser att man ska mata 4-åringar med våldsporr.
Däremot så kan jag tänka mig att när intresset väcks så ska en sund porr med sunda värderingar, gärna feministisk som trycker på kvinnas värde eftersom det kan behövas en motpol mot det mesta av dagens porr. Jag kan mycket väl tänka mig åldersrekommendera porr på samma sätt som vanliga filmer, nackdelne är dock att man alltid vill se det förbjudna, men det är inte porrspecifikt.
 

hansen2

Aktiv medlem
bEPH skrev:
Min slutsats är att eventuell "snedvriden" syn på sex hos en större grupp människor inte beror på dålig porr, den beror på avsaknaden av bra porr, vilket jag tycker är en milsvid skillnad. Det första är en broms/censur, det andra är gas/frihet.
Snedvriden syn på sex och porr/dålig porr går hand i hand, om du frågar mig. Är det inte det som är orsaken till att allt fler unga tjejer dyker upp på akut- och ungdomsmottagningar med underlivsskador efter att ha haft "normalt" sex med sina jämnåriga killar?
Är dagens ungdom mer våldsbenägen i sängkammaren? Svaret är förstås nej. Man hämtar inspiration från porren som är mer eller mindre våldsam och perverterad. Jag är inte särskilt fin i kanten i vanliga fall men det är förfärande om dagens porr får stå som exempel på hur sexualiteten fungerar.

Till sist; jag tror du behöver ta dig en funderare kring hur porren ska kunna förmedla en sund syn på sexualiteten.

/Johan
 
Senast ändrad:

CreativeMind

Aktiv medlem
Fortfarande OT

bEPH skrev:
För mig så är barn <15 år, unga 15 - 23(?), vuxna(om begreppet nu finns) >23, bara för att förekomma nån så vill jag deklarera att jag inte anser att man ska mata 4-åringar med våldsporr.
Däremot så kan jag tänka mig att när intresset väcks så ska en sund porr med sunda värderingar...
Bara för ordningens skull, det är faktiskt olagligt att utsätta barn för porr - oavsett hur "sund" den är i din ögon Björn, läs:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=496308

/johan e
 

bEPH

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Snedvriden syn på sex och porr/dålig porr går hand i hand, om du frågar mig.
Jag håller med.

Är det inte det som är orsaken till att allt fler unga tjejer dyker upp på akut- och ungdomsmottagningar med underlivsskador efter att ha haft "normalt" sex med sina jämnåriga killar?
Jag vet inte säkert, men jag tycker att det är mycket troligt.

Är dagens ungdom mer våldsbenägen i sängkammaren? Svaret är förstås nej.
Här vet jag inte, vad grundar du nejet på?
Tror du att dagens ungdom mår på samma sätt som dåtidens ungdom gjorde?


Man hämtar inspiration från porren som är mer eller mindre våldsam och perverterad.
Jag håller med.

Jag är inte särskilt fin i kanten i vanliga fall men det är förfärande om dagens porr får stå som exempel på hur sexualiteten fungerar.
Hur vet du att du inte är fin i kanten?
Om du inte gillar "samhällets" norm utan tycker den är ful, är inte det nästan själva definitionen på fin i kanten?

Till sist; jag tror du behöver ta dig en funderare kring hur porren ska kunna förmedla en sund syn på sexualiteten.
Självklart, det är det jag gör, du får gärna hjälpa till. Det svåraste är ju att definiera en sund syn som är gemensam för väldigt många, när man har det klart så är mycket av jobbet gjort.
 

bEPH

Aktiv medlem
Re: Fortfarande OT

CreativeMind skrev:
Bara för ordningens skull, det är faktiskt olagligt att utsätta barn för porr - oavsett hur "sund" den är i din ögon Björn, läs:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=496308
För det första så är det inte olagligt att utsätta barn för porr, det kan vara olagligt att utsätta barn för porr.

För det andra så anser jag att det där eventuellt är en kränkning av barnen vilket jag är starkt mot.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Fortfarande OT

bEPH skrev:
För det första så är det inte olagligt att utsätta barn för porr, det kan vara olagligt att utsätta barn för porr.
????

Snälla Björn, jag vill inte såra dig men du beter dig som ett "troll" och du håller på att få hela tråden att kantra. Dina uttalanden är inte bara provocerande, de är även ologiska och själmotsägande - till den grad att diskussionen blir helt "bisarr"...

Så snälla - kan vi hålla oss på tråden?

/johan e

Ps.
Om du vill diskutera porrens positiva effekt på barn och ungdomar - starta en ny tråd!
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Magnus77 skrev:
Här är en bild som fått mycket uppmärksamhet och som jag tycker är fantastiskt sensuell, kanske något upphetsande ;) och innehåller en lagom dos porr. Jag tycker definitivt att den håller sig inom gränsen...
Cover up
Tycker nog inte att man hittar någon "porr" i den här :) Snygg och sensuell "fine art" bild, ljusår ifrån bilden som startade tråden och - inte en enda negativ kommentar av 29 givna och över 1200 visningar!

/johan e
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Snälla Johan Ericson
Är du frireligös?

Vet inga andra som kan ha sådana åsikter och samtidigt hoppa på folk med personangrepp med en gång som du inte får medhåll.

Skäms på dig...
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Calle - kan du förtydliga dig? Vem har jag angripit med personangrepp? Dina inlägg har ju inte varit särskilt konstruktiva, men jag har inte svarat - andra har gjort det. Björn tycker jag får tråden rejält ur kurs, kan jag inte få säga det - jag har ju startat den?
Och Magnus, Martin, Anders, Johan, Anne-Lia, Janne, Peter, Agnetha, mfl verkar ju var inne på samma linje som jag, helt eller delvis.

Varför går du till personangrepp?

/johan e
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Bästa Johan

Du saknar totalt all form av självinsikt.

Du lever i en egen värld där du låser ut allt som inte passar dig.

Ett gott råd i all välmening: Lås inte dina tankar

ang personangrepp. LÄS VAD DU SKRIVER
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Snälla Calle - om inte detta är ett personangrepp - vad är det då? ;-)

Och på vilket sätt för detta diskussionen framåt? Du håller inte med mig, men vad vill du få sagt - skall jag tolka dig som: att jag skall "packa o dra" dvs lämna tråden?

/je
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Därför att du går till personangrepp, säg att jag tex är medlem i Mosaiska församlingen (vet inte om det räknas som frireligös ;-) kommer du då att dra fram antisemitiska argument? Eller om jag är muslim - kommer du att kalla mig "taliban"? Osv, osv....

/je
 
ANNONS