Annons

6D-Speedlight 600

Produkter
(logga in för att koppla)

JPP1

Ny medlem
Jag har en fråga, tänker köpa Speedlight 600 ex II, kan jag fota med snabba slutartider då? Jag är inte bra på detta så hjälp mig gärna att förstå, den blixt jag har nu nått billigt från net on net kan jag endast få slutartider upp till 200, så det blir gärna rörelseoskärpa på snabba actionfoton
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har en fråga, tänker köpa Speedlight 600 ex II, kan jag fota med snabba slutartider då? Jag är inte bra på detta så hjälp mig gärna att förstå, den blixt jag har nu nått billigt från net on net kan jag endast få slutartider upp till 200, så det blir gärna rörelseoskärpa på snabba actionfoton
Det finns många Canon-blixtar som kan användas med snabbare slutartider än 1/200s. Tekniken heter HSS. Nackdelen är att blixtens effekt minskar, av denna anledning är det bra att utgå från en kraftig modell.

Du kan även köra föregångaren 600EX-RT begagnad och spara en slant. De är ganska lika, men nya 600EX II-RT är gjord för att klara värmen bättre som uppstår vid intensivare seriebildstagning.
 

JPP1

Ny medlem
Det finns många Canon-blixtar som kan användas med snabbare slutartider än 1/200s. Tekniken heter HSS. Nackdelen är att blixtens effekt minskar, av denna anledning är det bra att utgå från en kraftig modell.

Du kan även köra föregångaren 600EX-RT begagnad och spara en slant. De är ganska lika, men nya 600EX II-RT är gjord för att klara värmen bättre som uppstår vid intensivare seriebildstagning.
Tack för ett riktigt bra svar men
Behöver jag även köpa en sändare? Läste att dom har iaf radiomottagare inbyggd, och en dum fråga det spelar alltså ingen roll vilken kamera jag har?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack för ett riktigt bra svar men
Behöver jag även köpa en sändare? Läste att dom har iaf radiomottagare inbyggd,
Nej. Du kan ha blixten direkt på kameran.

och en dum fråga det spelar alltså ingen roll vilken kamera jag har?
Nja. För att få all funktionalitet så behöver du ha en Canon Eos-kamera från 2004 eller senare. Men alla EOS-modeller (från 1987) fungerar med blixten och jag tror även Canon T90 från 1986.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det roliga börjar när man köper en Yongnou YN-E3-RT så man kan radiostyra 5 grupper (totalt 15 st) med Canon RT blixtar och reglera ljusstyrkan på respektive grupp med några knapptryckningar från sändaren även om man har begravt sina blixtar långt inne i softboxar.. :) Men de nyare kamerorna kanske redan har den funktionen inbyggd? Canons egen ST-E3-RT är säkert solidare byggd än yongnou men kostar mer..
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, radiosändare till blixt finns inte inbyggd i någon kamera från Canon idag. Bara optisk blixtstyrning, men den når inte alltid in i softboxar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en fråga, tänker köpa Speedlight 600 ex II, kan jag fota med snabba slutartider då? Jag är inte bra på detta så hjälp mig gärna att förstå, den blixt jag har nu nått billigt från net on net kan jag endast få slutartider upp till 200, så det blir gärna rörelseoskärpa på snabba actionfoton
Om du får rörelseoskärpa med blixt så dominerar antagligen det befintliga ljuset över blixtljuset, och då är frågan om du behöver blixt. När det omgivande ljuset och blixtljuset är ungefär jämnstarka så får man en effekt som är en slags blandning av rörelseoskärpa med en skarp bild av början av rörelsen (eller slutet av rörelsen beroende på hur man har ställt in blixtsynkroniseringen). När blixt ljuset dominerar blir syns ingen (eller endast lite) av rörelseoskärpan som beror på det omgivande ljuset eftersom blixten helt dominerar exponeringen och blixten brinner väldigt kort tid (vid normalt blixtfoto).
 

JPP1

Ny medlem
Det roliga börjar när man köper en Yongnou YN-E3-RT så man kan radiostyra 5 grupper (totalt 15 st) med Canon RT blixtar och reglera ljusstyrkan på respektive grupp med några knapptryckningar från sändaren även om man har begravt sina blixtar långt inne i softboxar.. :) Men de nyare kamerorna kanske redan har den funktionen inbyggd? Canons egen ST-E3-RT är säkert solidare byggd än yongnou men kostar mer..
Jag har sett att canons är dyr, Och lutar åt att jag köper en yongnou iaf då jag läst bra om den. Men en blixt blir prio nu.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Väljer du tredjepartsalternativ så kan jag tipsa om Godox också. På forumet finns flera trådar som kan vara bra att läsa innan köp.

Lycka till

/Jonas
 
ANNONS