Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisning 4K TV eller projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Kul och bra pris, Full HD genererar 1920X1080= 2miljoner. 4K 4ggr så mycket, som du skrev 8 miljoner. Kamera sensor 24mp 6000X4000.
Video/teve-skärmar beskrivs med hur många pixlar skärmen har längs den långa sidan. 4K-skärmar har 3840 pixlar, vilket ju är nästan fyra tusen.

Bildsensorer beskrivs oftast numera med hur många pixlar som finns på hela ytan.

Ingen av beskrivningarna är så värst bra, tycker jag, eftersom det bara en liten del av skärmens respektive sensorns egenskaper som man får veta.

Men som en kort beskrivning duger de nog.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo det stämmer nog, dessa beskrivningar är vad vi brukat fått till oss under åren, särskilt då just 4K som blir lite slagkraftigt i reklam syfte med 4 ggr högre upplösning, men att det ofta är den något mindre UHD upplösningen som används, fins förklaringar om varför man oftast lagt sig på UHD, är det inte något med formaten 4:3,3:2, eller nått i den stilen, mins inte på rak arm nu.

Data ( Foto ) skärmar beskrivs också med tex som min 1920X1200, sedan fins det så klart billigare och mycket dyrare varianter. På TV-fronten så är inte en billig OLED TV det samma som en dyr OLED-TV eller om det skiljer några år mellan modellerna, i verkligheten hemmavid så har man en TV att vänja sig vid. När Platt TV började att slå igenom för många år sedan, var jag då inne på Siba tror jag att det var vid den tiden, och det rullade då special filmer på varenda TV, färggranna karnevaler från Brasilien, närbilder från Sagan om Ringen osv, bad då en försäljare att skruva in en vanlig Tv-kanal, ta in 4:an bad jag om, och han blev inte speciellt glad över mitt tilltag, det var ett travlopp med regn och dis, och bilden var allt annat än bra, han förklarade ( hade väl lite rätt i sig ) att med så många TV-apparater i gång så kan det bli lite sämre, jo sa jag men man tittar inte eller bara på DVD-filmer av hög kvalitet.


Jag kikar gärna från Tv-arkivet på gamla Tv-inslag, Fia med knuff med Kroka i högform, Lars Ekborg med flera, men gör det vid data skärmen, så det blir hopp i bild kvalitet, men studio filmer är ofta rätt så bra, äldre fotobolls filmer från något VM kan dock vara rätt så dåliga, men varierar där också, Tittade en stund på nya Beck på 4:an men bilden var lite grynig av sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo det stämmer nog, dessa beskrivningar är vad vi brukat fått till oss under åren, särskilt då just 4K som blir lite slagkraftigt i reklam syfte med 4 ggr högre upplösning, men att det ofta är den något mindre UHD upplösningen som används, fins förklaringar om varför man oftast lagt sig på UHD, är det inte något med formaten 4:3,3:2, eller nått i den stilen, mins inte på rak arm nu.
4K är ett samlingsnamn för UHD (som är vanligast i teveapparater) och DCI (4096 pixlar längs längsta sidan och samma antal på höjden som UHD; vanligast i digitala projektorer, åtminstone i biografsalonger).
 
ANNONS