Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till Nokia 808/1020/930?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Nu går det inte att använda BankID på telefonen längre, kräver Windows 10... Känns som att jag måste överge WP och Nokia ändå. Men för vad?

En Huawei P9 kanske? Vad finns det för alternativ om man inte vill ha en gigantisk telefon (gärna inte större än 5")? Förutom iPhone.
 

ztenlund

Aktiv medlem

Clevinger

Aktiv medlem
Jag är medveten om att det är Android, vilket är ok eftersom jag tappat hoppet om Windows. Att den verkar vara 5,7" känns däremot som ett problem. Intressant hur som helst!
 

martinot

Aktiv medlem
Som Martin Z redan varit inne på så är det inte Nokia. De säljer bara "klisterlappar" och webbplats till ett helt fristående externt marknads/säljbolag som heter HMD Global. De som konstruerar och tillverkar telefonerna efter HMD:s önskemål är FIH/Foxconn.

Så jag skulle inte bli allt för hoppfull. Kan ju bli något bra kanske, men kan lika gärna bli helt anonyma intetsägande telefoner i mängden av alla andra generiska Androider.

Kör själv Lumia 950XL med Win10 där både kamera och Bank-ID fungerar kanon, men vill man ha ett bra ekosystem/apputbud så är det endast iOS och Android som gäller.

Skulle därmed rekommendera iPhone eller Samsung Galaxy S. Har testat massor av olika telefonkameror och märken. Bägge de serierna har normalt de bästa kamerorna på marknaden (i princip lika bra som mina Lumia).
 

PMD

Aktiv medlem
Min Samsungtelefon har också en bra kamera, men jag skulle inte rekommendera någon att köpa en Samsungtelefon ändå.

Samsung har installerat diverse appar som inte går att ta bort, vilket är ytterst irriterande. Plus att de har lite egna idéer om hur ett Android GUI ska fungera. Om man jämför med en ren Android-apparat, dvs en från Google så är den senare betydligt trevligare att använda.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om problemet med att väldigt många tillverkare av Androidtelefoner modifierar och lägger till en massa äget "skräp".

Detta problemet finns inte på iOS eller Windows telefoner (däremot på många datorer). Här tycker jag att Google verkligen borde gå in och styra upp röran på Android-sidan.

Ytterligare en orsak till att jag föredrar Windows och iOS

Tyvärr är väl just Samsung en av de allra värsta syndarna här.

Har köpt en Galaxy S6 till dottern för något år sedan, men skulle personligen aldrig använda en Android med något annat än just Googles "rena" variant. Tyvärr så har ju Google dragit ner rejält på sitt hårdvaruutbud i Sverige.

Den dagen Windows inte fungerar för mig som jobbtelefon så blir det därför högst troligen iOS till 100% (har redan det på min privata mobil).
 

Clevinger

Aktiv medlem
Vilka tillverkare av Androidtelefoner rekommenderas? Jag har aldrig använt Android, så jag har ingen aning om vad som väntar. Ogillar Samsung och Google av ren princip (kanske helt omotiverat).

Det känns mer och mer som om alla telefoner liknar varandra i alla avseenden, och att det är svårt att hitta en outsider som Nokia N8 eller 808 idag.

Är det någon som har erfarenheter av Huawei, och särskilt P9? Den har ju ändå en liten usp i form av sin monokroma kamera, i något slags samarbete med Leica.

Andra förslag, som inte är Samsung/Google/iPhone?
 

Hankki

Aktiv medlem
Har 1020 idag och hade 920 tidigare och gillar verkligen windows phone. 920 var bekvämare att hålla i men batteritiden var urdålig. Android och jag går inte ihop, vet inte om felet sitter i mitt huvud eller i android men det finns ingen logik där, och windows tror jag inte det blir igen pga apparna. Det lutar åt iphone nästa gång, SE modellen är verkligen intressant men den kunde vara lite större och 6s är lite för stor. Vilket i-lands problem man lider av :)
Ska svara mig själv med en uppdatering. Köpte iPhone 7 , ej plus, i oktober och är väldigt nöjd. Den är lite längre än Lumia 1020 men den känns mindre, säkert tack vare att den är lite tunnare. Visst sökte man "bakåt" pilen i nedre kant till en början men man lär sig. Var dock inte helt ny med iOS eftersom jag använd iPad i 5 år som väl också påverkade valet lite.
 

cardazio

Aktiv medlem
Läste inte tråden (pga hade inte tid just nu), men jag köpte en beg. Lumia 950 för 1500 kr och den kameran är helt ok - saknar lite starkare blixt bara.

Separat avtryckarknapp, men svårt att se skärmen i motljussituationer (bifogade bilden tog jag i blindo pga såg inte alls det som var på skärmen - gissa bäst man kan).

långsjön.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Vilka tillverkare av Androidtelefoner rekommenderas? Jag har aldrig använt Android, så jag har ingen aning om vad som väntar. Ogillar Samsung och Google av ren princip (kanske helt omotiverat).
Jag skulle alltså rekommendera Google. :)
Detta för att man slipper bloatware. Man slipper också konstiga modifieringar av användargränssnittet. Man får en standardinstallation av Android helt enkelt.

Nackdelen är väl att Google inte gör egen hårdvara så den kan variera en del mellan modellerna, beroende på vem som tillverkar apparaten.

Andra förslag, som inte är Samsung/Google/iPhone?
En Jolla-telefon kanske? Men bara om du gillar en telefon som kör Linux på riktigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu vet jag inte exakt hur bra/dåliga kamerorna är (medelmåttiga de jag sett bilder ifrån eller provat själv), och antar att det är en av de viktigaste punkterna för dig, men skulle jag bortse ifrån just den punkten, och vilja köra Android så skulle det bli en av Googles egna för att vara garanterad uppdateringar och ett "rent" system.

Har haft en ZTE (men ren Andoid), men fick bara en enda uppdatering. Dottern har tidigare haft enklare Sony Experia och Samsung, men kasst med uppdateringar till nya större Androidversionshopp. Nu har dottern en mer "high end" Samsung (men förra generationen Galaxy S), så får se hur uppdateringarna sköts (tveksam där), och som Pär påpekat, bloatat system. Dock; fantastiskt fin kamera/bilder - inga andra Androider har kommit i närheten (lika bra som Nokia/Lumia och iPhone).

Svårt val gällande Android (antingen bäst uppdateringar/obloatat system med Googles egna, eller bäst kamera/bilder med Samsungs high-end).

Givet detta, så skulle jag satsa på iPhone om du behöver fler appar än vad som finns till Windows. Då får du ett rent system, uppdateringar till systemet, och generellt mycket bra kamera/bilder.

Tyvärr är iOS ett lite tråkigt och oflexibelt både system (ingen USB-storage) och även dess launcher/hemskärm (mest statiska ikoner).

Så alla system har sina för/nackdelar. Kan tyvärr inte utse ett system eller telefon som kammar hem full pott på allt.
 
ANNONS