Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger lagen här?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1998112-om-ansvar-for-elektroniska_sfs-1998-112
Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor

Skyldighet att ta bort vissa meddelanden
5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla ska den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, om
1. [...] eller
2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet.


Facebook verkar klara sig utan ansvar. De kan inte ha anat att bilden på hunden publicerades i strid med lag om upphovsrätt. Vilket den inte heller gjorde.
 

PMD

Aktiv medlem
Facebook verkar klara sig utan ansvar. De kan inte ha anat att bilden på hunden publicerades i strid med lag om upphovsrätt. Vilket den inte heller gjorde.
Kanske det, men det hänger ju på om fotografen visste om att bilden kunde spridas vidare, och den intressanta frågan är vad som gäller om fotografen inte visste det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kanske det, men det hänger ju på om fotografen visste om att bilden kunde spridas vidare, och den intressanta frågan är vad som gäller om fotografen inte visste det.
https://lagen.nu/1915:218

Kommentar till 30 §

Ogiltighetsgrunden svek (jfr BrB 9 kap 1 §).
Två rekvisit ska vara uppfyllda:
vilseledande genom lämnande av oriktiga uppgifter eller underhållande av information
vilseledandet ska ha skett avsiktligen dvs. den som vilseleder ska ha uppsåt att göra det.


Frågan blir i så fall ifall trådskaparen uppsåtligen vilselett sin sambo. Det kan inte på något vis varit svårt för fotografen att ta reda på förhållanden avseende offentlig publicering på FB.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är nog inte så svårt, men man måste ju ha anledning att ta reda på just den saken och om man inte har anledning att misstänka att det han förhålla sig på det viset har man väl ingen anledning att rota i det?

Oavsett om det är uppsåtligen eller inte så finns möjligheten att fotografen inte har gjorts medveten om konsekvenserna av sitt tillstånd för publicering på TS Facebooksida. Är fotografen då bara att skylla sig själv som inte vet hur Facebook fungerar?

Jag tycker att det är en ganska knepig situation där någon utan egen förskyllan kan råka bli av med sin upphovsrätt (vilket det i praktiken handlar om).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, det är nog inte så svårt, men man måste ju ha anledning att ta reda på just den saken och om man inte har anledning att misstänka att det han förhålla sig på det viset har man väl ingen anledning att rota i det?

Oavsett om det är uppsåtligen eller inte så finns möjligheten att fotografen inte har gjorts medveten om konsekvenserna av sitt tillstånd för publicering på TS Facebooksida. Är fotografen då bara att skylla sig själv som inte vet hur Facebook fungerar?

Jag tycker att det är en ganska knepig situation där någon utan egen förskyllan kan råka bli av med sin upphovsrätt (vilket det i praktiken handlar om).
Lärdomen som fotograf blir i så fall att alltid ta reda på eventuella negativa konsekvenser innan man tillåter publicering. Det är fotografen som kan lida skada.
I sammanhanget tror jag faktiskt att trådskaparen själv i det här fallet var sämre insatt i sådant än fotografen. Och kunde därmed inte fylla sin fråga med alla detaljer.
 

PMD

Aktiv medlem
Lärdomen som fotograf blir i så fall att alltid ta reda på eventuella negativa konsekvenser innan man tillåter publicering. Det är fotografen som kan lida skada.
I sammanhanget tror jag faktiskt att trådskaparen själv i det här fallet var sämre insatt i sådant än fotografen. Och kunde därmed inte fylla sin fråga med alla detaljer.
Det jag tycker vore obehagligt är om man kan omfattas av avtal man inte själv är part i. Jag hoppas att det inte är så, men jag håller det inte för omöjligt att det kan vara så i en del fall.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det jag tycker vore obehagligt är om man kan omfattas av avtal man inte själv är part i. Jag hoppas att det inte är så, men jag håller det inte för omöjligt att det kan vara så i en del fall.
Hur menar du att man omfattas av avtal man inte är part i?

Visst förekommer kollektivavtal och annat där man som arbetstagare överlåtit åt representant (facket) att teckna avtal för sin räkning. Avtalet gäller oavsett om du är ansluten till facket eller inte.
Men hur menar du med avseende på trådens ämne?
 

iSolen.se

Guest
Hur skiljer det sig från att bilden får ses "bara av medlemmar i en grupp"?
Du kan posta i din egen tråd och visa för tex familjegrupp eller endast vänner.

Du kan också posta i grupper, öppna eller slutna, tex Gatufoto Stockholm.

Räcker det som förklaring? Jag gissar att du inte använder Facebook speciellt mycket.
 
ANNONS