Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar ljusmätningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har rotat fram en Olympus Trip 35 som jag skaffade 1977.
Nu har jag laddat den med T-Max 400 och skall ut och exponera.
Men....hur fasen fungerar ljusmätningen? Finns ju ingen såvitt jag förstår.
Man har f/2,8 till f/22 och lite symboler.

Hur fasen vet jag vilken bländare jag skall använda?

Med vänlig hälsning Kent
 

Ventures

Aktiv medlem
Har inte kameran någon inbyggd ljusmätare får man skaffa en extern eller köra med "sunny 16" eller vad regeln hette. Förr stod det på filmkartongen vilka inställningar som rekommenderades för mulet respektive soligt väder. Sedan var det erfarenheten hos fotografen. För negativ film har man ju chans att korrigera i viss mån i kopieringen (till skillnad från dia) om man inte misslyckats helt vid fototillfället.

För blixtfoto (som nu inte var aktuellt) sitter det ofta en vridskala på baksidan av äldre blixtar där man ställer in filmens ASA-tal och ser vilken bländare som ska användas beroende på avståndet. Funkade oftast bra. Inga ljusmätare som lurar kameran till fel slutartider om den är automatisk.

Men hur gjorde du 1977 på din Minolta? På den tiden borde alla kameror för konsumenter haft ljusmätare av något slag. T.ex. i form av tre lysdioder. Har du fräscht batteri i kameran?
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har rotat fram en Olympus Trip 35 som jag skaffade 1977.
Nu har jag laddat den med T-Max 400 och skall ut och exponera.
Men....hur fasen fungerar ljusmätningen? Finns ju ingen såvitt jag förstår.
Man har f/2,8 till f/22 och lite symboler.

Hur fasen vet jag vilken bländare jag skall använda?

Med vänlig hälsning Kent
Googla på Trip 35 finns massor, har för mig att symbolerna är avståndet, det måste du ställa in själv. Bländarringen används vid blixtfotografering, den skall stå på auto, kameran sköter bländaren själv. Däremot så måste du ställa in filmkännsligheten, på min var högsta 200 ASA men jag tror att de flesta hanterade 400 ASA ASA=ISO på analogtiden
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har rotat fram en Olympus Trip 35 som jag skaffade 1977.
Nu har jag laddat den med T-Max 400 och skall ut och exponera.
Men....hur fasen fungerar ljusmätningen? Finns ju ingen såvitt jag förstår.
Man har f/2,8 till f/22 och lite symboler.

Hur fasen vet jag vilken bländare jag skall använda?

Med vänlig hälsning Kent
Hej !
https://en.wikipedia.org/wiki/Olympus_Trip_35

Det är inte säkert att mätaren fungerar. Selenceller har egenheten att plötsligt sluta fungera.

//MW
 

Bessel

Aktiv medlem
Man kommer ganska långt med intelligenta gissningar:

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Nuförtiden ändrar man ISO, tid och bländare så ofta att man (jag, åtminstone) sällan hinner ta in riktigt HUR man ändrar. Om man i stället håller ISO och bländare konstanta ett par veckor, så lär man sig rätt bra att uppskatta vilken tid som behövs. Hjärnan klarar att att variera EN parameter.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Man kommer ganska långt med intelligenta gissningar:

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Nuförtiden ändrar man ISO, tid och bländare så ofta att man (jag, åtminstone) sällan hinner ta in riktigt HUR man ändrar. Om man i stället håller ISO och bländare konstanta ett par veckor, så lär man sig rätt bra att uppskatta vilken tid som behövs. Hjärnan klarar att att variera EN parameter.
Jag håller med, ungefär. För enstaka foton går det bra att ändra bländare och kompensera med slutartiden men sen brukar jag flytta tillbaks bländaren och använda mitt referensvärde för slutaren.

För gatufoto brukar exponeringen ligga tillräckligt bra. Jag fotar svartvitt så det finns som sagt rätt gott om felmarginal.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har rotat fram en Olympus Trip 35 som jag skaffade 1977.
Nu har jag laddat den med T-Max 400 och skall ut och exponera.
Men....hur fasen fungerar ljusmätningen? Finns ju ingen såvitt jag förstår.
Man har f/2,8 till f/22 och lite symboler.

Hur fasen vet jag vilken bländare jag skall använda?

Med vänlig hälsning Kent
Det blanka som sitter runt frontlinsen i objektivet är ljusmätarens selenceller som genererar elektricitet när de träffas av ljus. Det behövs alltså inte något batteri för att ljusmätaren ska fungera. Efter 40 år kan dock selencellerna ha gett upp.

Här är manualen som du kan läsa för att få reda på hur man ställer in kameran så att ljusmätaren används.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har inte kameran någon inbyggd ljusmätare får man skaffa en extern eller köra med "sunny 16" eller vad regeln hette. Förr stod det på filmkartongen vilka inställningar som rekommenderades för mulet respektive soligt väder. Sedan var det erfarenheten hos fotografen. För negativ film har man ju chans att korrigera i viss mån i kopieringen (till skillnad från dia) om man inte misslyckats helt vid fototillfället.

För blixtfoto (som nu inte var aktuellt) sitter det ofta en vridskala på baksidan av äldre blixtar där man ställer in filmens ASA-tal och ser vilken bländare som ska användas beroende på avståndet. Funkade oftast bra. Inga ljusmätare som lurar kameran till fel slutartider om den är automatisk.

Men hur gjorde du 1977 på din Minolta? På den tiden borde alla kameror för konsumenter haft ljusmätare av något slag. T.ex. i form av tre lysdioder. Har du fräscht batteri i kameran?
Olympus Trip 35 är batterilös :) Det här är ju en kompaktkamera. Ingen som helst ljusmätare i sökaren. Rena gissningsleken att ställa in rätt bländare...

Allt var inte bättre förr :)
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus Trip 35 är batterilös :) Det här är ju en kompaktkamera. Ingen som helst ljusmätare i sökaren. Rena gissningsleken att ställa in rätt bländare...

Allt var inte bättre förr :)
Trip 35 har två slutartider, 1/40s och 1/200s. Om man ställer bländarringen i A-läget så väljer kameran automatiskt både slutartid och bländare. Man kan också välja bländare manuellt och låta kameran välja slutartid. Det går inte att välja slutartid manuellt.

Om ljuset inte räcker till så lyser en röd varningslampa nertill i sökaren och det går inte att utlösa slutaren.

Jag plockade nyss fram min Trip 35 för att prova, men varningslampan lyser inte och det går alldeles utmärkt att utlösa slutaren även med objektivet och ljusmätarcellerna helt täckta. Det tyder på att selencellerna har gett upp. Kameran är trots allt cirka 40 år gammal.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Trip 35 har två slutartider, 1/40s och 1/200s. Om man ställer bländarringen i A-läget så väljer kameran automatiskt både slutartid och bländare. Man kan också välja bländare manuellt och låta kameran välja slutartid. Det går inte att välja slutartid manuellt.

Om ljuset inte räcker till så lyser en röd varningslampa nertill i sökaren och det går inte att utlösa slutaren.

Jag plockade nyss fram min Trip 35 för att prova, men varningslampan lyser inte och det går alldeles utmärkt att utlösa slutaren även med objektivet och ljusmätarcellerna helt täckta. Det tyder på att selencellerna har gett upp. Kameran är trots allt cirka 40 år gammal.
Ok...så om selencellerna är slut så är kameran i princip slut den med?
 

PMD

Aktiv medlem
Det går nog att fotografera ändå. Jag läste nu lite noggrannare i manualen och jag hade lite fel i mitt förra inlägg. Det är bara i A-läget som kameran väljer slutartid (och bländare förstås). Om man väljer bländare manuellt så är slutartiden alltid 1/40 sekund. Det här är egentligen avsett för blixtfoto. På 1960-talet behövde man ställa in bländaren manuellt när man fotograferade med blixt.

Det betyder att det går hyfsat bra att fotografera ändå. Man får använda en lös ljusmätare för att avgöra vilken bländare man ska välja (t.ex. en ljusmätarapp i mobiltelefonen), eller använda "sunny 16"-regeln (med lite omräkning).
 
ANNONS