Annons

Huawei P20 Pro - erfarenheter av kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har alltid haft förhoppningar om att hitta en mobiltelefon som har en kamera som kan konkurrera ut en kompaktkameran. Jag har haft lite olika, Lumia 1020 var trevlig men inte riktigt där.

För ett år sedan övergav jag dock Windows Phone och köpte en One Plus 5 för att få tillgång till utbudet av appar - hur skall man annars kunna parkera bilen i Stockholm! :) Kamera-delen var inte prioriterat men jag måste säga att jag varit nöjd med kameran i One Plus.

Det har ju skrivits en hel del om hur bra kameran skall vara i Huawei P20 Pro och eftersom också batteritiden lovordats så slog jag till och bytte. Har haft den i någon vecka bara och inte hunnit testa kameran så mycket.

Idag blev det dock en lite tur i den fina höstvädret.

Jag hoppas att det är någon mer som använder kameran så vi kan dela lite erfarenheter - för jag är lite förbryllad över några saker.

1. Kameran levererar bra bilder - men så fantastiskt som det beskrivits vet jag inte riktigt om jag håller med om...

2. Hur funkar bildstabiliseringen? Jag tycker jag får lite fler oskarpa/skakiga bilder än vad jag är van vid i dålig belysning. Kan vara inbillning.

3. Ofta när jag fotar i standardläget så visas texten "Skärpan förbättras - håll enheten stilla" efter att jag tagit bilden. Hur skall jag tolka detta? Är det någon "efterskärpning" som görs av JPG-bilden, varför skall jag då hålla enheten still? Eller är det en uppmaning inför kommande bilder "håll still din idiot!". Jag tycker inte riktigt att det verkar ha med slutartiden att göra, mer med motivet. Osäker.

4. Tele-kameran är trevlig! I bra ljus blir bilderna i alla fall märkbart mycket bättre än om man skulle ha beskurit en bild med vanliga läget. En underlighet är att om jag använder PRO-läget så är zoomen tillgänglig så länge jag kör JPG, men om jag slår över till RAW-format (DNG) då är zoomen inte tillgänglig. Varför är det så?

5. När jag importerar bilderna i Lightroom så har många av dem redan "Caption" ifyllt! Det är lite kryptiska texter. Några exempel: cof, rhdr, rrem, sdr, oznor. Jag gissar att det är koder för hur kameran har varit inställd. Det kan ju vara smart att veta men varför använda "Caption-fältet" - det behövs ju till annat!! Någon som har koll på vad de olika koderna står för?

6. Finns det någon manual till kameran? Jag har bara sökt som hastigast på nätet men inte hittat.

7. Kamerans AI verkar rätt smart och jag tycker implementering är vettig. Däremot är jag inte så övertygad om resultatet av t ex "Blå himmel" eller "Grönska" är det jag vill ha i mina bilder.

8. Bilder tagna i 40 megapixel-läget har påtagligt mer detaljer än de som är tagna i 10 mpx. Kanske inte så konstigt men jag blev lite förvånad över hur stor skillnad det faktiskt är. Sedan om man har nytta av det i den slutgiltiga bilden är en annan sak...

9. Porträtt-läget gillar jag inte alls - alldeles för utsmetade bilder.

Det kommer säkert fler frågor - och synpunkter - men ni som förhoppningsvis har en likadan (eller som skaffat er kunskaper från nätet) får gärna hoppa in och kommentera!
 

glemmy

Aktiv medlem
3. Min äldre Huawei skriver ut samma sak, så räknar med att det är samma funktion.
Är ganska säker på att den försöker bättra på skärpan genom att exponera längre, och då få mer data att jobba med i mjukvaran. Om man sänker ner kameran direkt efter man fotat blir det utsmetat.
 

AFJ

Aktiv medlem
3. Min äldre Huawei skriver ut samma sak, så räknar med att det är samma funktion.
Är ganska säker på att den försöker bättra på skärpan genom att exponera längre, och då få mer data att jobba med i mjukvaran. Om man sänker ner kameran direkt efter man fotat blir det utsmetat.
OK - det är väl något smart som ligger bakom...
 

AFJ

Aktiv medlem
En annan sak - ser att ungefär hälften av bilderna saknar GPS information. Det känns rätt slumpmässigt där det kan skilja bara några sekunder mellan bilderna och den ena har GPS-info, den andra inte.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Ska försöka på några svar, baserat på vad jag vet, tror mig veta och erfaharenheter från min egen p10+

2) Inte alla kameror är stabiliserade, tror det bara är huvudkameran som är stabiliserad eller om det var telekameran. Kanske båda. Så kör man t ex på den svart-vita sensorn har man ingen stabilisering.

I mörkt, mörker finns ju sedan "nattläget" som använder AI och lite annan magi för att ge bra och stabila foton. Kan vara värt att prova om du inte redan gjort det.


4) Lite osäker här, men även den optiska zoomen kör nog på mjukvaromagi. Så den snor detaljer från de andra kamerorna för att förbättra bilden. Därför det inte går att köra direkt på telekameran.

Det kommer dock förändringar i Android 9 som utökar stödet för flera kameror. Det borde då gå, om inte i Huaweis egen app så i en 3e parts app, att köra enbart på telekkameran. Då blir det bara 8MP och kanske lite sämre kvalite.

7) Man kan stänga av AI och senaste uppdateringen borde ha "av" som default nu.

8) Kan vara så enklet som att det är mindre mjukvara som går in och därmed blir bilderna mer rena.

9) Man kan på min välja "skönhetsnivå" mellan 0-10. Runt 0-1 brukar ge bästa bilderna, lite försköning blir faktiskt bra.

Jag tar en hel del bilder med läget "stor bländare". Den suddar bakgrunden som porträttläget och är snällare med försköningen än porträttläget. Efterbhandlingen är samtidigt bättre än med standard-läget. Varma toner, mer mättnad, bättre konstrast mot bakgrunden. Finns den på P20 så testa det läget istället.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Martin för svar!

Lite märkligt att inte alla kamerorna är stabiliserade men så kan det förstås vara.

Nattläget har jag egentligen bara kollat som hastigast. Det förefaller rätt magiskt faktiskt!! Kan säkert bli användbart.

När det gäller AI har jag provat lite fram och tillbaka med det av och på. Till "vardags" känns det faktiskt som det inte är så tokigt, även om jag generellt är lite motståndare till tanken att en lite "skitkamera" skall vara smartare än jag själv är! :)

Jag skall kolla lite mer på porträtt-lägets inställningar. Jo P20 Pro har bländarläge också, har bara testat lite snabbt. Får utforska det mer.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Ett tips till, har du Lightroom i mobilen finns det en inställning som heter något i stil med "ladda upp RAW" till molnet. Då får man den smidiga funktionen att varje gång man aktivt väljer att gå över till Pro-läge och fotografera i RAW, så synkas det automagiskt med lightroom på desktop :)

Man kan såklart lägga alla bilder i molnet, ,men det kan ju bli onödigt många!
 

AFJ

Aktiv medlem
Ett tips till, har du Lightroom i mobilen finns det en inställning som heter något i stil med "ladda upp RAW" till molnet. Då får man den smidiga funktionen att varje gång man aktivt väljer att gå över till Pro-läge och fotografera i RAW, så synkas det automagiskt med lightroom på desktop :)

Man kan såklart lägga alla bilder i molnet, ,men det kan ju bli onödigt många!
Tack för tipset. LR har jag inte mobilen och ser ingen större vits att ha det. Är ingen "stor" användare av min mobil. Tycker egentligen att det är en besvärlig liten enhet som lämpar sig bäst för att prata i och möjligen skicka ett och annat SMS samt fungera som nödkamera! :)

Idag gör jag så att jag synkar alla mina mobilkamerabilder (JPG och DNG) till min OneDrive. Jag importerar dem sedan därifrån till mitt Lightroom på stationära datorn. Alltså ungefär samma arbetsflöde som med mina vanliga kameror (fast där importerar jag förstås från minneskortsläsaren istället för OneDrive mappen på min dator). Tycker det funkar bra och ger mig lagom med kontroll på vad jag vill importera till LR och inte.

Sedan rensar jag på OneDrive med jämna mellanrum. Ungefär som att formatera minneskortet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Synd att det inte verkar vara fler som använder en P20 Pro.

Läste på nätet om någon som testat kameran och om jag förstod rätt så menade han att tele-kameran inte är en riktigt optisk zoom utan bara en mjukvaru-fix och att han fick bättre resultat med att croppa en 40 mpx bild än med telefunktionen.

Jag skall utforska detta på egen hand - för jag har hittills uppfattat just tele-funktionen som en av kamerans stora fördelar.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt GSMArena har kamerorna följande specifikationer:


  • 40 MP, f/1.8, 27mm (wide), 1/1.7", OIS, PDAF/Laser AF
  • 20 MP B/W, f/1.6, 27mm (wide), 1/2.7", OIS, PDAF/Laser AF
  • 8 MP, f/2.4, 80mm (telephoto), 1/4", 3x optical zoom, OIS, PDAF/Laser AF

Jag tror att de har missförstått ordet "zoom", utan menar att 80mm är tre gånger så långt som 27mm (3 x 27 = 81).

Jag tycker att det ser ut som att man får fler pixlar att leka med om man beskär bilden från 40Mp-kameran än vad man får direkt från 8Mp-kameran.
 

Sianin

Aktiv medlem
Både jag och frun har p20 Pro och är väldigt nöjda. Dock har ingen av oss tagit bilder till lightroom och studerat mer än. Men helt klart så används den betydligt mycket mer som förstundenkamera när man inte ids ta med de stora grejorna. Sen har det blivit så att vi ofta nöjer oss med att bara ha mobilkameran och inte längre drar fram våra andra kameror.

Jag gillar porträtt modulen och även bländare används flitigt. Har inte använt pro så mycket bara några få ggr. Oftast är de några snabba ögonblicksbilder på familjen som vi vill ta och börja med pro då tar bara för länge.

Nattläget funkar faktist förvånansvärt bra men man får skåla en stund medans kameran tar bilderna....

Ibland har kamerans AI riktigt överarbetat bilderna till ett inte allt för bra resultat men för det mesta sköter den sig helt ok tycker vi.

Sen är vi faktiskt väldigt nöjda med hela telefonen och den upplevelse som den levererar. Klart bästa andriod enheten jag har provat.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att testa lite olika inställningar och lägga ut resultatet här men jag måste säga att jag är helt förvirrad hur kameran agerar. Ibland när jag zoomar så används ändå den primära kameran, ibland slår den dock över till tele-läget. Har inte fått koll på vad som styr detta...

En bra kamera absolut - men tämligen frustrerande att försöka förstå hur den funkar...
 

Snapphane

Aktiv medlem
Synd att det inte verkar vara fler som använder en P20 Pro.

Läste på nätet om någon som testat kameran och om jag förstod rätt så menade han att tele-kameran inte är en riktigt optisk zoom utan bara en mjukvaru-fix och att han fick bättre resultat med att croppa en 40 mpx bild än med telefunktionen.
Där är en riktig optisk zoom på 3x och sedan trixar man med mjukvaran upp till 5x. Jag har 2x med trix på min P10+, som jag tycker fungerar bra, Tricket går ut på att den stora sensorn tar en "vanlig" bild som sedan blir beskärd. Sen fyller man i med detaljer från den lilla sensorn och får då ett resultat som är lite bättre än om man endast skulle beskära bilden från den stora sensorn.

Just detta trixande och trollande gör det lite svårt att ha koll på allt hela tiden. Jag kan gissa att det t ex kan vara svårt med zoom i mörker eftersom den stora 40 MP sensorn blir en 10 MP sensor med större pixlar. Använder man zoom i det läget gissar jag att den då stannar kvar på 40 MP för att kunna beskära och "fuskzooma". Av samma anledning fungerar inte vissa lägen i manuellt läge osv.

Har du inte hit ännu, kan jag tipsa om Swedroid som är ett bra svenskt community. Här snackas det om P20 - https://swedroid.se/forum/forums/p20-p20-pro-p20-lite.527/
 

PMD

Aktiv medlem
Där är en riktig optisk zoom på 3x
Det handlar nog om begreppsförvirring om de kallar det för "zoom". Teleobjektivet har en brännvid som motsvarar 80mm på småbild, men någon zoom är det inte såvitt jag har kunnat utröna från specifikationerna.

Se inlägg #12.

Tricket går ut på att den stora sensorn tar en "vanlig" bild som sedan blir beskärd. Sen fyller man i med detaljer från den lilla sensorn och får då ett resultat som är lite bättre än om man endast skulle beskära bilden från den stora sensorn.
Det där låter ganska listigt. Det borde kunna fungera ganska bra, tycker jag.
 
Senast ändrad:

Snapphane

Aktiv medlem
Helt sant, det finna ingen rörlig optik här. Det finns en kamera på runt 27 mm och ett tele på runt 80mm och därav att den är 3x zoom. Inte lätt att hålla koll på det hela alla ggr.

Men 1x och 3x är med optik, där 3x går mot en 8 MP sensor och 1X mot en på 40 MP. Resten är mjukvaromagi där den svart o vita sensorn på 20 MP fyller i detaljer och skärpa.

Svart o vitt är för övrigt också väldigt trevligt att använda på Huaweis dyrare telefoner, eftersom det är "äkta" svart o vitt eftersom det saknas ett färgfilter på sensorn.
 

AFJ

Aktiv medlem
Där är en riktig optisk zoom på 3x och sedan trixar man med mjukvaran upp till 5x. Jag har 2x med trix på min P10+, som jag tycker fungerar bra, Tricket går ut på att den stora sensorn tar en "vanlig" bild som sedan blir beskärd. Sen fyller man i med detaljer från den lilla sensorn och får då ett resultat som är lite bättre än om man endast skulle beskära bilden från den stora sensorn.

Just detta trixande och trollande gör det lite svårt att ha koll på allt hela tiden. Jag kan gissa att det t ex kan vara svårt med zoom i mörker eftersom den stora 40 MP sensorn blir en 10 MP sensor med större pixlar. Använder man zoom i det läget gissar jag att den då stannar kvar på 40 MP för att kunna beskära och "fuskzooma". Av samma anledning fungerar inte vissa lägen i manuellt läge osv.

Har du inte hit ännu, kan jag tipsa om Swedroid som är ett bra svenskt community. Här snackas det om P20 - https://swedroid.se/forum/forums/p20-p20-pro-p20-lite.527/
Ja att det "trixas" är nog klart! I Lightroom ser man vilken brännvidd och bländare som har registrerats. Informationen i caption-fältet verkar också vara en ledtråd till vilket läge som har använts (men det har jag inte riktigt fått koll på än).

Tack för länken till Swedroid - har inte varit inne där förut, jag är egentligen ganska ointresserad av min mobil och dessutom är min "budget" för forum-tid redan fylld! :) Efter en snabb titt så verkar det ju i alla fall vara ett bra forum för information så jag får väl ägna lite tid åt att läsa in mig på P20 Pro. Tack!
 

AFJ

Aktiv medlem
Helt sant, det finna ingen rörlig optik här. Det finns en kamera på runt 27 mm och ett tele på runt 80mm och därav att den är 3x zoom. Inte lätt att hålla koll på det hela alla ggr.
Det som förvirrar är väl att de båda linserna inte bara har olika brännvidd - de rapporterar även annan bländare och eftersom brännvidden är kortare i teleläget så måste också sensorytan vara betydligt mindre. (Vilket PMD redovisat i inlägg #12).

Men 1x och 3x är med optik, där 3x går mot en 8 MP sensor och 1X mot en på 40 MP. Resten är mjukvaromagi där den svart o vita sensorn på 20 MP fyller i detaljer och skärpa.
Fast inte alltid, ibland innebär 3x zoom att den en använder den normala sensorn och optiken.

Det fina i kråksången är i alla fall att bilderna blir bra när man låter kameran göra sitt. Jag tror att RAW inte kommer vara ett alternativ för min del - det kommer helt enkelt att krävas alldeles för mycket efterarbete för att åstadkomma det som kineserna lyckats med i JPG-lägena - så det är nog bara att fota på och vara nöjd! :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Lekte lite med funktionen för att simulera stor bländare. Rätt skoj faktiskt, den första bilden tagen i standardläge, den andra simulerar en stor bländare (2.0 i det här fallet vilket jag antar skall referera till 2.0 på motsvarande småbild).

ISO 200, bilderna är beskurna och nedskalade.
 

Bilagor

ANNONS