Annons

Nikon vs Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne_K

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett macroobjektiv till nästa sommar för att mestadels fota insekter.
Jag har kollat in två objektiv men kan inte riktigt bestämma mig.
De jag har kollat in är
Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G IF ED
och
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro

Jag har läst två tester i två olika tidningar och i den ena tidningen fick Sigmas bättre betyg medans Nikons fick bättre i den andra.

Båda har ju sina fördelar.

Är det någon som har använt båda objektiven och kan berätta lite om skilnaden mellan dem?
 

Gården

Aktiv medlem
Jag står ocså i begrepp att köpa ett Macro. Och gissa vilka jag jämförde ? Just dom två gluggarna som du nämner här. Själv har jag redan beslutat mig för att köpa Nikon 105 VR.
Har läst bra om bägge objektiven, men har lite för ofta läst att Sigmagluggen väger så mycket att folk avråder pga vikten.
Just my 2 cent.

Btw, jag funderar även på samma ryggsäck som dig, Adventure 9. Är du nöjd med den ?

// Hasse
 

Bokeh

Aktiv medlem
Skall du använda gluggen för insektsfoto så rekomenderar jag Sigmat, längre brännvidd = större arbetsavstånd, det kan vara A och O vid lyckade insekts bilder, men annars, för mer alround, så hade jag valt Nikon gluggen.

Bästa makrogluggen för insekter oavsätt pris är väl Nikons 200 makro, det är väl den alla makroproffs kör med, men för att köpa den så skall man nog ha ett väldigt stort intresse för just det området, och gärna komplettera med en makroblixt.

/kent
 

Danne_K

Aktiv medlem
Kent
Det är just lite så jag har tänkt om dessa objektiv.
Jag får fundera lite till. Har ju hela vintern på mig att bestämma mig :)

Hasse
Ryggsäcken som jag har är jag nöjd med. Kan var lite obekväm när man har lapptopen i den.


Är det nån mer som har nått att säga om objektiven?
Jag ställer samma fråga igen
Är det nån som har använt båda objektivne?
 
ANNONS