Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu lanserar vi Galleri FS som är en bildpool som skall innehålla de bästa bilderna på Fotosidan. Här är det de enskilda bilderna som gäller och inte fotografen. Har du en riktig pangbild så har du chansen att få med din bild här. Bilderna skall inte bara bedömas utifrån strikta bild-, innehålls-, eller kompositionsregler utan bilderna skall falla de flesta i smaken. Dvs vi hoppas att det kommer finnas en mängd riktigt smaskiga solnedgångar i detta galleriet bredvid någon svår konstfotobild. Det skall liksom bli som Favoriter fast med en liten sluss att passera. Gissningsvis så tror vi att ca 30-40% av de föreslagna bilderna kommer att komma igenom.

(hela nyheten här http://www.fotosidan.se/cldoc/12751.htm)
 

FreddiDjup

Aktiv medlem
Jurun

Om jag förstod deta rätt så kulle bara de som har fåt med en bild få rösta på bilden eller!? Om det är så så kan i alla fal jag röst på bilder nu skall det vara så?
 

foto totto

Aktiv medlem
Får man något svar på om ens bild kommer med eller är det bara och vänta och se?

Om den inte kommer med så vore det ju trevligt om man kunde få ett meddelande om varför den inte kom med!

Jag verkar också kunna rösta på bilder...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har fixat buggen med röstningen nu. Hoppas jag....

Ja det kommer mail både om ens förslag blir godkänt eller avslaget. Hur länge ens förslag blir liggande i kön kan vi dock inte svara på, fn är det rätt få i juryn och det kan ta längre innan vi tycker det kommit tillräckligt med synpunkter.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Citat från poolbeskrivningen;

"OBS: för att inte färga juryns beslut visas din bild utan vare sig rubrik, beskrivning eller ditt namn. (Detta gäller bara juryvisning; om/när bilden publiceras senare visas detta). Därför får ej inte bilden ha ditt namn med i tex ramen."

??

Klickar man på bilderna i poolerna ser man ju både rubrik o namn o allt...

Här, om någonstans, vore det väl motiverat med helt anonyma bidrag.

Eller ä de nått jag har fattat helt fel?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det gäller alltså den vy som juryn har, när de granskar bilderna.

När de väl är genomsläppta till Galleriet kan man se vem som fotografen är.
 

egaeci

Aktiv medlem
Det är synd att inte bildens titel får visas för juryn! Jag laddade upp en bild som har en viktig titel, jag är inte säker på att man fattar bilden på samma sätt om man inte ser titeln. Visst är det bra om bilden talar för sig själv, men för mig handlar konstfoto (som det var i det här fallet) mycket om en helhet. Nåja, kommer den inte med så får jag skicka in en annan bild om två veckor :)
 

Estethia

Aktiv medlem
finns ingen chans att jag nånsin lägger in bilder på fs utan att mitt namn eller logga syns nånstans i bilden. kanske pytteformat, men då kommer det klagas högljutt på storleken istället, så det ser jag inte som nån idé.

bildtitel är dessutom oxå en del av bilden. i många fall en mycket viktig del. jag tycker det är mäkta konstigt att inte den får synas vid urval.

tanken var god, men nej. tummen ner från mig.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bara för att förtydliga. För att det skulle vara rättvist så var tanken att de bilder som juryn ser, skulle vara utan identifierande saker såsom namn och rubrik. Allt för att bilden skulle vara det enda som gäller när man bedömer. Alltså bara för att det skulle vara rättvist mot bilden och alla som deltar.

När bilden väl _publiceras_ så att alla besökare kan se den, så syns naturligtvis namnet och rubriken. Precis som i alla pooler.

Det är alltså _bara_ i _slussen_ som bilden inte har namn och rubrik.

Vi får fundera om rubriken skall synas i slussen.
 

Estethia

Aktiv medlem
bara för att förtydliga så är tanken på att ens "o-signerade" bilder florerar runt på nätet inte så lockande.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo det kanske kan vara relevant information i vissa fall - jag har lagt till så rubriken syns nu.
 

Vevo

Aktiv medlem
Anonymiteten försvann just nu pga rubrikerna. Det är bara att söka på rubriken och vips så vet du vem det är. Hmmmm jag gillade nog det helt anonyma i slussen istället. Återinför det. Om bilden stjälper pga av rubriken så är det ingen bra bild som bild utan en bild som är i symbios (och beroende) med en text, då har den ett annat forum tycker jag. Att göra något helt anonymt har varit på tapeten länge och kan vi då för en gångs skull få till det. Bilderna i slussen är ju inte ens officiella för gemene man utan bara synbara för juryn. Jag har suttit i många jurys i musikaliska sammanhang där artisten och låtskrivare varit anonyma i juryarbetet just av den anledningen att inte "färga" juryn i ett beslut. Nej våga stå på om anonymitet i slussen.

mvh/Ove
 

Mattsen

Aktiv medlem
Jag ser det som självklart att en bild som lämnas till en jury inte ska innehålla information som möjliggjör identifikation av fotografen.

Vad beträffar bildtitel är jag inte lika säker. Men anser nog att en bra bild talar för sig själv.

//Mattsen (Medlem i SA-gruppen)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, jag tror också att vi tar bort bildtitel. Det känns som ett ganska vanligt sätt att ansökningar är anonymiserade.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Underbart med en plats till där god fotografi åtminstone kan få en chans att komma fram genom det ögonbedövande sorlet av familjealbums-bilder.

Jag måste säga att jag imponeras av hur mycket du/ni orkar jobba med den här sidan.
Allt personligt engagemang!
Det är hedervärt!

Fotosidan är ett föredömme för andra communitys på nätet.

Tack!
 
ANNONS