Annons

Det står "Err" på min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Benscha

Ny medlem
Fick min kamera igår och när jag skulle mäta vitbalansen manuellt så sa den plötsligt error och man kunde inte längre ta bilder. Jag testade att ta ut batteriet och koppla det igen, samt att ta av objektivet och sedan sätta på det igen men det står fortfarande error - eller "Err". Jag bytte även till baka vitbalansen till automatisk. Det är som att den har låst sig. Jag hittade inget i instruktionsboken om detta så jag tänkte att någon kanske var mer haj på det här.

mvh
 

Benscha

Ny medlem
Ja, bländarringen är låst som den ska. Minneskorter är det inte heller för den låter/försöker stänga slutaren och det kan den inte göra utan minneskort, samt att jag kan se hur många bilder som finns kvar att ta. Det hände när jag skulle ställa mäta vitbalansen manuellt, det är inget som kan ha hänt då?
 

Danne_K

Aktiv medlem
Testa att bara trycka på avtryckaren. Det har hänt mig ett par gånger att min D70s låst sig och då har det funkat med att bara trycka av en bild.
 

Benscha

Ny medlem
Ja, jag har testat återställa den men kan prova igen. Om det säger er något så står det err vid slutartiden och blixten går ine heller att fälla upp. Den har ungefär "låst" sig. Jag har köpt den begagnad och killen innan mig har haft den i två år redan och då har den fungerat felfritt. Det är nog inte felet som står i länken då minneskortlampan inte blinkar kontinuerligt.

mvh Benjamin

edit: http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=009ArO

Verkar som att de där gossarna har samma problem som mig. De flesta svarar att den ska in på service. Låter inte lovande :(
 
Senast ändrad:

edsjo

Aktiv medlem
Min har låst sig en gång när jag skulle ta en bild. Den låste sig helt med spegeln uppfälld och var helt död. Jag tog ur batteriet, och tryckte på återställningsknappen (om jag minns rätt finns det en liten knapp på undersidan någonstans) och sedan fungerade det genom att trycka på avtrycket med batteriet i igen.
 

dahlgren

Aktiv medlem
Händer rätt ofta på min D70. Brukar stänga av ta ut minneskortet och stoppa i igen och sen slå på kameran. Klart störande så efter ett ta tröttnade jag och köpte en D300.
 

gorth

Medlem
På Nikons supportsida får man följande svar på "Err" i D70: Om ett "Err"-meddelande visas på kontrollpanelen och i sökaren på en digital spegelreflexkamera anger detta vanligen att kamerans interna prestandaövervakning har upptäckt ett problem. Meddelandet kan ange ett tillfälligt eller ett åtgärdbart kameraproblem. Ta en ny bild om meddelandet visas. Om meddelandet då försvinner var felet tillfälligt. Om meddelandet fortfarande visas måste kameran skickas in till en Nikon-serviceavdelning för reparation. Innan du skickar in kameran kontrollerar du följande:

1.
Försök använda ett minneskort som godkänts av Nikon.
2.
Försök använda ett Nikon-objektiv eller ta av objektivet och ställ in kameran på exponeringsläge M (manuellt läge).
3.
Kontrollera att batteriet är fulladdat.
4.
Ta bort batteriet och vänta i minst 24 timmar innan du sätter tillbaka det. Om kameran har en återställningsknapp trycker du in den istället för att ta bort batteriet. Mer information om vilka kameror som har en återställningsknapp och var den finns Klicka här

Om meddelandet fortfarande visas kontaktar du den lokala Nikon-serviceavdelningen. Om du vill hitta din närmaste auktoriserade Nikon-serviceagent

Göran.
 

red-top

Aktiv medlem
gorth skrev:
Mer information om vilka kameror som har en återställningsknapp och var den finns Klicka här
Länken verkar inte funka? Sidan borttagen?

Thom Hogan's Guide D200 har en sista utväg, när allt annat prövats:
(Citat):
The Last Resort Reset
The D200 contains considerable electronics, including a CPU
and dedicated digital processors. Like a computer, it can
sometimes get confused. If the camera is locked up or
displaying unusual or garbled characters, you’ve got one last
option for resetting the camera:
1. Turn the camera OFF.
2. If you’re using battery power, remove the main
battery. If you’re using AC Power, unplug the adapter.
3. Turn the camera ON until the clock battery runs down
(note that this may take several days). If you’re in a
hurry you can try leaving the camera ON for only a
few seconds, but this doesn’t fully reset some of the
internal parameters.
4. Turn the camera OFF.
5. Put the battery back into the camera or restore AC
power.
6. Turn the camera back On.
If the camera is now working normally, set the date, time, and
any other settings you may have lost (the camera should be
set back to the way it came from the factory). If the camera
still isn’t working properly and you’ve checked to make sure
that you haven’t made a setting that is causing a problem,
you’ll have to return it to Nikon for servicing
(see “Getting Service” on page <H724>).
Why turn the camera On in Step 3? We want the camera to
exhaust any internal capacitors that are storing charge and
holding values that need to be reset. We want the camera to
come up in a “clean” state when we restore power.
(Slut citat)

Min guide för D70 har blivit korrupt och går ej att öppna, men det går troligen att använda ovanstående recept..? Någon med Hogans D70-guide?
-_/h.
 

gorth

Medlem
Den fungerade inte för det är ingen länk. Glömde ta bort "Klicka här". Det var de 4 punkterna, som var det intressanta. F.ö. har jag utnyttjat Nikons servicesupport ett par gånger och erhållit snabba och adekvata råd. Rekommenderas!

Göran
 

Annika.N

Aktiv medlem
Min första tanke var: det kankse var därför killen gjorde sig av med kameran.
Hoppas att det löser sig.
/Annika
 

red-top

Aktiv medlem
gorth skrev:
Den fungerade inte för det är ingen länk. Glömde ta bort "Klicka här". Det var de 4 punkterna, som var det intressanta. F.ö. har jag utnyttjat Nikons servicesupport ett par gånger och erhållit snabba och adekvata råd. Rekommenderas!

Göran
Sorry, otydligt skrivet: Det var inte din 'länk' - "Klicka här" - som jag avsåg utan länken på Nikons supportsida, p.4, betr "vilka kameror som har en återställningsknapp osv". Funkar den för dig..?
._/h.
 
ANNONS