Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

vekhyttan

Aktiv medlem
Jag ringde runt till fotoaffärer här i närheten (Karlskoga, Örebro m.m.) och sökte sensorswabs och eclipse, men ingen hade något. Tänkte då att jag börjar med en revaxörblås från apoteket, men jag han aldrig dit efterssom veterinären ringde (skulle vaccinera hästarna) och sa att han ville komma om ett par timmar, så det var bara att dra hem från jobbet och ta hand om det i stället.

Därefter började jag leta i skåpet hemma och hittade ett par madrasspumpar. Den ena passar bilden tidigare i tråden. Efter att jag blåst rent pumpen så vågade jag rikta in den i kameran och blåste runt där ett tag så mycket jag orade.

Och till min stora lättnad förvann nästan all skit jag hade. Se bilden. Tagen med f32. Det vita i övre högra hörnet är ett moln.

Men jag är fortfarande intresserad av att hitta sensorswabs och eclipse om någon vet vart man kan handla till ett rimligt pris.
 

Bilagor

vekhyttan

Aktiv medlem
Känns som om kostnaden blir hög i alla fall om man ska beställa från flera olika butiker på nätet.

Vet någon om någon butik som säljer allt (eclipse och pecpads), antingen på nätet eller inte.

/Andreas
 

tannler

Aktiv medlem
Du kommer att få svårt att få tag på Eclipse över nätet. Metanol är omöjligt att flygfrakta utan säkerhetskontainer, flygpaket är inte att tänka på, bara snigelpost på landbacken.

Ett färdigt paket kostar kanske 2000:- +. Genom att köpa från flera ställen, eller tillverka själv, kan Du komma ner i runt en 400:-. Skulle det bli 500:- i stället, är det inget att gaffla om, imho.

Inköpsställen finns på den hemsida jag gav Dig i mitt förra inlägg. LÄS!
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag köpte ett sånt där Delkin kit med lupp, dammsugare och våtrengöringsprylar efter att ha läst denna tråd. Har ju bara använt en blåsare förut.

Tog fram luppen och tittade i min 40D, inte ett enda korn på sensorn efter nio månaders flitigt användande utan rengöring så jag gissar att den där självrengöringen funkar i alla fall.

Dags för 5D, här såg jag några dammkorn och provade först med blåsmetoden. Den fixade alltihop så jag fick inte testa våtrengöring där heller.

Nu var det dags för min gamla 20D, där fanns det lite smuts på sensorn och eftersom jag var sugen på att prova grejerna så använde jag våtrengöring. Denna är tre år gammal och har gått över 100000 exponeringar, bara rengjord med blåsa. En droppe pa varje sida av en spatel och ett par drag med den andra sidan torr. Även denna blev ren och fin, man kan se lite ränder efter rengöringen med luppen men inte ett spår på bilder tagna med F/18 på ett vitt papper.

Slutsats,
Våtrengöring är nog bra att ha men det är ytterst sällan det behövs. En Giotto rocket blower eller motsvarande bör inhandlas före då den fixar mer än 90% av fallen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag köpte också ett Delkin kit för något år sedan.
Det lät som detta var det optimala rengöringskitet.
Det var att kasta pengar i sjön.
Dammsugaren fungerar inte alls som tänkt. Har man inte mycket damm på sensorn så får man det när man använder den. Totalt värdelös.
Deras swabs och rengöringsvätska ger ränder. Såg nyligen också att Delkin varnade för att deras äldre swabs kunde ge repor eftersom de värmesvetsar man satt fast fibermaterialet med kunde skada glaset.
Det enda som fungerar är sensor scope men den är klart sämre än Viseble Dusts Sensor loupe som är mer välgjord och med glaslinser istället för plast.
Så slutsatsen blir att köp en Rocket blower, Sensor swabs, Eclipse och en Sensor loupe så får ni bra fungerande grejor till lägre pris.
 
Senast ändrad:

BugEyes

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Så slutsatsen blir att köp en Rocket blower, Sensor swabs, Eclipse och en Sensor loupe så får ni bra fungerande grejor till lägre pris.
Tror du har rätt där, borde köpt det i stället.
Nåja, luppen funkar och våtrengöringsprylarna också så helt bortkastat var det inte. Dammsugaren var närmast fånig och jag har inte ens provat den. Eftersom nästan all skit går att blåsa bort kommer väl detta att räcka i åratal.
 

Aton_

Aktiv medlem
Känns drygt att plöja alla 15 sidor inlägg. Kan någon nämna en rengöringsvätska som kan anses säker för lågpassfiltret? Isopropanol? Metanol känns svårt att få tag på nu när Biltema återgått till Etanol i sin rödsprit... Jag såg att Elfa säljer luddfria tops, det räcker nog för mig v g torkmaterial. Att köpa färdiga paket känns löjligt så där håller jag helt med trådskaparen.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Aton_ skrev:
Känns drygt att plöja alla 15 sidor inlägg. Kan någon nämna en rengöringsvätska som kan anses säker för lågpassfiltret? Isopropanol? Metanol känns svårt att få tag på nu när Biltema återgått till Etanol i sin rödsprit... Jag såg att Elfa säljer luddfria tops, det räcker nog för mig v g torkmaterial. Att köpa färdiga paket känns löjligt så där håller jag helt med trådskaparen.
Jag har plöjt. Och om jag fattat rätt så är det metanol som gäller. Tror att isopropanolen inte dunstade tillräckligt snabbt. Eclipse heter en som ska fungera.
 
Kalle_B skrev:
Vill poängtera att jag är väl medveten om risker samt att jag vet vad som är rätt och fel. Däremot så hyser jag tämligen liten respekt till olika förhållningssätt.

jag struntar egentligen i om jag har damm på sensorn så jag har inte rengjort min kamera på över 1 år. I början var jag pedantisk med hur jag bytte objektiv osv, men det håller inte i längden. Nu stänger ajg aldrig av kameran vid byte av objektiv, jag håller inte kameran upp och ner och jag struntar i om jag är inne eller ute. Detta har resulterat i oräkneligt antal dammpartiklar på sensorn, det gick så långt att det började bli jobbigt och att klona bort i PS blev tidsödande när man måste klona bort runt 50 prickar på största bländaren! Spgeln var skitig så tittade man i sökaren så såg det ut som ett meteorit nedslag på motivet...

Lösning:

jag andades på sensorn, ej blåsa.
tog några tops och rengjorde på sensorn.
torkade rent med lite nya tops.
blåste bort ev topsrester med min bälgblås
rengjorde spegeln på samma sätt.

resultat:

Inte en dammfläck!

Jag har provfotograferat för att se att allt står rätt till, perfekt resultat och tro det eller ej, alla bilder blev klarare och skarpare!

Prova på egen risk! Resultatet är förbluffane bra.
Hade jag haft en splitterny 1Ds Mark II eller 1D Mark III kasnke jag hade varit lite mer försiktig, men min gammla traktor 20D tycks klara det mesta... ;)
Jag testade den här "andnings-tekniken" för att rengöra sensorn på min 350D och kan bekräfta att den fungerar alldeles utmärkt.
Ett par prickar återstod/flyttades runt, men det blev en betydlig skillnad.
 

Bilagor

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har verkligen tummen mitt i handen. Och jag lyckades blåsa bort ett par dammkorn som störde rejält. Det var bara att ta bort objektivet, fälla upp spegeln och blåsa lite. sen blåste jag lite överallt med spegeln nerfälld och så var skiten borta. Kan jag så kan alla. I alla fall blåsa bort dammkorn med en blåsbälg.
 

snabb kamera

Aktiv medlem
inte alls speciellt dyrt att rengöra sensorn med rätt grejor

Kostar inte alls speciellt mycket att rengöra sensorn på kameran själv med rätt grejor.

Själv använder jag Eclips rengöringsvätska med medföljande spatel - som man spär ut lite vätska på och för ner mot sensorn, då den är blottad, och drar den försiktigt men noggrannt fram och tillbaka över sensorytan på kameran.

Har märkt att detta är ett både effektivt och billigt ( en sats kostar runt 249 kronor på till exempel Zebra Media ) sätt att göra rent sensorn själv på. Det blir dessutom helt smutsfritt om man gör på rätt sätt.

Ja för mig har det varit guld värt hittills.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Om man har smuts på prismat då eller om det heter mattskivan. Spelar ju ingen roll för bilden men är störande. Kan man ta detta med eclipse och spatel också?
/Andreas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ha ingen Eclipse på mattskivan för guds skull.
Gummiblås eller en anpassad pensel gäller om du inte kan ta loss mattskivan och rengöra. Det går på de kameror där man kan byta mattskiva.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Ha ingen Eclipse på mattskivan för guds skull.
Gummiblås eller en anpassad pensel gäller om du inte kan ta loss mattskivan och rengöra. Det går på de kameror där man kan byta mattskiva.
Det är gummiblås eller inget som gäller för mig. Såpass mycket sitter tummen mitt i handen. :)
 
ANNONS