Annons

Fågelidentifikation

kjellric

Aktiv medlem
Re: Är detta en vitkindad gås?

tj57 skrev:
Denna gås (vitkindad gås) umgås med 3 st canadagäss och jag undrar om det är en någon form av bastard?
Det förekommer hybridisering mellan kanadagås och vitkindadgås utan att mäniskan har lagt sig i, så det kan mycket väl vara en hybrid. Kan också vara en "missfärgad" kanadagås.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Ursäkta en fullständig amatör men på en promenad idag så såg jag följande fågel hööööögt upp i skyn. Har bara 200mm som mest så bilderna blev väl sisådär men det kanske räcker för en identifikation? Den såg duktigt mäktig ut i alla fall.
 

Bilagor

eriktu

Medlem
jdandanell skrev:
Ursäkta en fullständig amatör men på en promenad idag så såg jag följande fågel hööööögt upp i skyn. Har bara 200mm som mest så bilderna blev väl sisådär men det kanske räcker för en identifikation? Den såg duktigt mäktig ut i alla fall.
Det är en gråtrut
 

eriktu

Medlem
Nali skrev:
Tja! Vet inte om denna fågel tidigare visats i denna tråd, orkade bara kolla igenom halva :) Hur som helst.. denna fågel lät väldigt roligt och flög på ganksa hög höjd fram och tillbaka.. någon som vet vad det är för sorts fågel?
Det ser helt klart ut som en enkelbeckasin. Beskrivningen av uppträdandet och lätet stämmer också mycket bra. När enkelbeckasinen spelflyger kastar den sig fram och tillbaka i luften och yttrar sitt lite "gnäggande" spelläte.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
jdandanell skrev:
Det låter som en variant på fiskmås?!
7 mil från kusten? Nåja, den såg större ut än vad den kanske var.
Gråtruten finns lite överallt, gissar att det finns någon form av vatten inte alltför långt borta? Den är betydligt större än en fiskmås; enligt Fågelguiden mäter fiskmåsen 99-108 cm mellan vingspetsarna, gråtruten mäter 123-148 cm.
 

JuniorFotografen

Aktiv medlem
Hej!
Langar en ful, suddig bild på två fåglar i Arvika. Jag antar att det är skrattmåsar (jag suger på fågelsorter), men jag vet inte riktigt, vad tror ni? :)
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Vad kan detta vara?

Har letat lite i tråden, men det är svårt med så många bra svar. Fågelboken ger mig inte heller några tips tycker jag. Eller tips får jag, men inget som känns klockrent, så jag vänder mig till expertisen. Tack på förhand!
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
SINGO skrev:
Rödstjärt
ojdå, där var jag nog inte i rätt världsdel måste jag erkänna :) hade aldrig kunnat säga att det var en sådan om jag tittar i min fågelbok. När jag kollar på lite bilder så ser jag att det verkar vara det där vita i pannan som man skulle kunna ta det enkelt på. I övrigt ser min fågel ut som en extremt blek stackare.

Jag lyckades fånga en suddmes till som jag hoppas någon kan identifiera, lite lurig vinkel. Tyvärr trodde jag nog att det var någon av mina vanliga gäster som satt i trädet, och lade inte så mycket energi på en bättre bild, silly me...
 

Bilagor

SINGO

Aktiv medlem
yens skrev:


Jag lyckades fånga en suddmes till som jag hoppas någon kan identifiera, lite lurig vinkel. Tyvärr trodde jag nog att det var någon av mina vanliga gäster som satt i trädet, och lade inte så mycket energi på en bättre bild, silly me...
Svartvit flugsnappare skulle jag säga...
 

Birdman

Aktiv medlem
Ser ut som det är gäss av både anser- och brantasläktet inblandat här. Kanske grågås-vitkindad. Eller varför inte fjällgås-vitkindad???

// Daniel
 

Danne_K

Aktiv medlem
Birdman skrev:
Ser ut som det är gäss av både anser- och brantasläktet inblandat här. Kanske grågås-vitkindad. Eller varför inte fjällgås-vitkindad???
grågås-vitkindad är en tanke jag också har. Hade varit mer spännande om det var nån ovanlig art. men sån tur har man väl inte :)
Nån annan som har nått förslag på vad det kan vara?
 
ANNONS