Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

Det står klart och tydligt när man laddar upp att kommer man inte orka med refuseringsinformation så skall man inte ladda upp.
Menar du att bara för att man har synpunkter som inte stämmer helt i linje med värdarnas åsikter så är det samma sak som att man inte orkar med att bli refuserad? För egen del var det inte så psykiskt tungt att bli refuserad. Jag tycker bara att de argument jag fått är svåra att förstå. I synnerhet när man jämför sina föreslagna bilder med många andra som faktiskt antagits. Då är det bättre som du föreslår att man bara får besked om att man är refuserad.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
cakon skrev:
Menar du att bara för att man har synpunkter som inte stämmer helt i linje med värdarnas åsikter så är det samma sak som att man inte orkar med att bli refuserad? För egen del var det inte så psykiskt tungt att bli refuserad. Jag tycker bara att de argument jag fått är svåra att förstå. I synnerhet när man jämför sina föreslagna bilder med många andra som faktiskt antagits. Då är det bättre som du föreslår att man bara får besked om att man är refuserad.
Det innebär detta:

Är Galleri FS något för mig?
Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du kan bli refuserad, och då få en väldigt kort ytterst förenklad motivering till refuseringen. Likaså bedöms du av en lekmannajury så röstningen görs inte av några experter. Likaså röstar inte alla på alla bilder, utan detta varierar från bild till bild, vilket kan ge inkonsekvens. Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du accepterar dessa saker.
 

Nickelito

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det innebär detta:

Likaså röstar inte alla på alla bilder, utan detta varierar från bild till bild, vilket kan ge inkonsekvens. Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du accepterar dessa saker.
Hej David!

Jag mailade dig härom dagen, men har även skrivit samma fråga här i tråden några inlägg bort.

Undrar lite över det bara...

/Niklas
 

Photosession

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du kan bli refuserad, och då få en väldigt kort ytterst förenklad motivering till refuseringen. Likaså bedöms du av en lekmannajury så röstningen görs inte av några experter.
Tror nog alla är helt införstådda med att bilden kan bli refuserad, det tråkiga är ju den korta förenklade motiveringen som jag tror i de allra flesta fall varit intetsägande.

Vore det inte en idé att göra om denna lekmannajury istället om man nu vill fortsätta ge motiveringar vid refusering och tillsätta en grupp individer som då är mer kompetenta att slänga sig med motiveringar. Individer som kanske är skolade och som gillar att sitta och göra bedömningar på bilder.
 

cakon

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det innebär detta:

Jag förstår innebörden av er friskrivning! Det är inte det mina frågor handlade om. Utan snarare om ordvalen som retar upp folk just för att man inte förstår vad som menas med dem. De tankar som far in i huvudet är t.ex. på vilket sätt saknar mina bilder huvudmotiv jämfört med många andra bilder som antagits eller hur mycket enklare är min bild till utförandet än andra bilder som antagits. Om jag ska kunna utvecklas så vill jag ju ha lite mer konkreta förslag på vad som kan göras bättre. Jag är ju inte särskilt hjälpt av de motiveringar jag fått när jag ser andra bilder som enligt min mening inte höjer sig över mina. Hur ska jag då bli bättre?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nickelito skrev:
Hej David!

Jag mailade dig härom dagen, men har även skrivit samma fråga här i tråden några inlägg bort.

Undrar lite över det bara...

/Niklas
Just. Man kan söka med samma bild om och om igen, fast om jag inte missminner mig tycker någon i tråden att det inte borde gå. Men just nu gör det det. Men har man fått avslag två ggr så kanske man skall ta det som ett slutligt nej.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
cakon skrev:
Jag förstår innebörden av er friskrivning! Det är inte det mina frågor handlade om. Utan snarare om ordvalen som retar upp folk just för att man inte förstår vad som menas med dem. De tankar som far in i huvudet är t.ex. på vilket sätt saknar mina bilder huvudmotiv jämfört med många andra bilder som antagits eller hur mycket enklare är min bild till utförandet än andra bilder som antagits. Om jag ska kunna utvecklas så vill jag ju ha lite mer konkreta förslag på vad som kan göras bättre. Jag är ju inte särskilt hjälpt av de motiveringar jag fått när jag ser andra bilder som enligt min mening inte höjer sig över mina. Hur ska jag då bli bättre?
Galleri FS är ingen bildkritikfunktion med syftet att ge förbättringsförslag. Så här skriver vi i informationen om GFS:

Juryn består av alla de medlemmar som fått med en bild publicerad i Galleriet (dvs juryn blir bara större och större med tiden), och juryn kan då rösta Ja eller Nej (eller blankt). Varje Nej måste motiveras och det finns ett stöd för den som röstar att välja ett val ur en lista för vad man tycker är största anledningen till varför man säger Nej. Den listan är en mycket mycket grovt förenklad lista eftersom det egentligen är förkastligt att med en kort mening refusera en bild, men vi tror att en kort motivering ändå kan ge den refuserade fotografen en indikation på varför bilden inte kom med. Dock är Galleri FS ingen bildkritik. Vill du ha bildkritik så ladda upp i Bildkritikpoolen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Photosession skrev:
Tror nog alla är helt införstådda med att bilden kan bli refuserad, det tråkiga är ju den korta förenklade motiveringen som jag tror i de allra flesta fall varit intetsägande.

Vore det inte en idé att göra om denna lekmannajury istället om man nu vill fortsätta ge motiveringar vid refusering och tillsätta en grupp individer som då är mer kompetenta att slänga sig med motiveringar. Individer som kanske är skolade och som gillar att sitta och göra bedömningar på bilder.
Se svaret ovan, dvs Galleri FS är inte en bildkritikfunktion. Vi har då och då diskuterat möjligheten att skapa en pool där kompetenta fotografer/lärare skulle kunna ge kritik till de uppladdade bilderna. Det har dock inte genomförts av olika skäl. Däremot så genomför vi den idéen i Fotosidan Magasin (www.fotosidan.se/magasin)
 

Nickelito

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Just. Man kan söka med samma bild om och om igen, fast om jag inte missminner mig tycker någon i tråden att det inte borde gå. Men just nu gör det det. Men har man fått avslag två ggr så kanske man skall ta det som ett slutligt nej.
Jag vet inte det jag!
Prövade härom veckan med en bild jag försökte få in i höstas & det gick inte....
Dessvärre kan jag inte göra ett försök nu då jag prövat med en ny bild för nån vecka sen.
Självklart så är två nej slutgiltigt....

/Niklas
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Aha, ok. Då är det det som gäller just nu och jag tror att det faktiskt är bästa logiken. Sorry att jag kom ihåg fel.
 

Photosession

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Se svaret ovan, dvs Galleri FS är inte en bildkritikfunktion. Vi har då och då diskuterat möjligheten att skapa en pool där kompetenta fotografer/lärare skulle kunna ge kritik till de uppladdade bilderna. Det har dock inte genomförts av olika skäl. Däremot så genomför vi den idéen i Fotosidan Magasin (www.fotosidan.se/magasin)
Jag har aldrig efterlyst funktionen bildkritik i GFS. Men ska panelen refusera en bild med val av motiveringar så kan det väl åtminstone göras på ett ordentligt sätt. Fotografen borde åtminstone kunna förstå panelens motivering. Detta måste ju du kunna vara enig med mig och andra om...!

Som det är idag så är det några flummiga rader som säger absolut ingenting i de flesta fall och det är inte bra nog...
 

Nickelito

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Aha, ok. Då är det det som gäller just nu och jag tror att det faktiskt är bästa logiken. Sorry att jag kom ihåg fel.
Det är lite trist tycker jag.
Som jag skrev i tidigare inlägg så varierar ju juryn med tiden, liksom åsikter, tycke & smak.

De bilder jag prövade med i Galleriets barndom kanske skulle funka nu då juryn är betydligt större & mer varierad.

En karenstid tycker jag. Säg två månader.
Har man inte fått in sin bild i GFS så kan man tidigast pröva 2mån. senare med samma bild.

/Niklas
 

cakon

Aktiv medlem
Photosession skrev:
Jag har aldrig efterlyst funktionen bildkritik i GFS. Men ska panelen refusera en bild med val av motiveringar så kan det väl åtminstone göras på ett ordentligt sätt. Fotografen borde åtminstone kunna förstå panelens motivering. Detta måste ju du kunna vara enig med mig och andra om...!

Som det är idag så är det några flummiga rader som säger absolut ingenting i de flesta fall och det är inte bra nog...
Precis, det är detta jag menar. Det är bättre att helt utelämna kommentarer till de som refuserats eftersom dessa kommentarer inte säger ett smack och inte bidrar på något sätt till att man blir en bättre fotograf.
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Har Galleri FS dött?

Det låg 135 bilder att rösta på nu när jag tittade och det har inte kommit in några nya bilder på över en vecka.
 

Jimpawa

Aktiv medlem
dJb skrev:
Kommentarerna tycker jag ibland blir rätt fåniga. Den här bilden försökte jag t ex få med, och det är helt okej om man anser att den inte höjer sig över mängden, men en kommentar som "bilden upplevs som oskarp" visar ju bara att den som röstat inte förstått bilden. Det blir ju "oskarpt" med 35/1,4 på största öppning. Men ögonen är tamejfan inte oskarpa.. :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1136904.htm?set=mp

Men man väljer ju som Jim skriver själv att avgöra om man vill ta åt sig kommentarer eller inte, men det är ju inte heller bra om kommentarerna snarare visar på att personen bakom inte förstått bilden. Som det är nu så tror jag det finns en viss risk att en del betraktar det som objektiva omdömen.

Den här bilden blev refuserad med en kommentar som var att efterbearbetningen inte upplevdes bra. Nu är det nog den bild jag själv tycker kommer närmast min "ideala" gråskala.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/462548.htm?set=mp

Jag vet inte, men tror ni inte det finns en risk att kommentarerna vilseleder eller åtminstone upplevs som tramsiga? För mig hade det räckt att få veta att bilderna inte höll måttet. Å andra sidan så är det lite roligt också. :)
Jag har haft lite samma "problem", jag har inget emot att en bild inte blir vald, men jag vill ha vettiga anledningar, denna:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/736153.htm?set=mp

Vart nekad som "Ej anonym fotograf", ser någon mitt namn?

och denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/813389.htm?set=mp
Som oskarp (visst, rörelseoskärpa, men det finns värre i galleriet!), överexponerad och med utfrätta partier.

Att en bild inte kommer med är ju naturligt, alla bilder kan inte göra det. Men det känns som anledningarna måste bli mer ordentliga, en bild som inte är undertecknad ska inte bli nekad som "Ej anonym fotograf".
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
"Skickade" in en bild för en och en halv vecka sedan och har inte fått något som helst svar. Vissa här säger ett par dagar, oftast max fem?
Är det mycket bilder i "inboxen" just nu?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Max 5 dagar är ingen regel som finns. Vi bevakar kontinuerligt men vi vill få in tillräckligt med röster på alla bilder innan vi tar beslut. Kanske tar lite längre tid i "semestertider".

Hav förtröstan.
 
ANNONS