Annons

Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
En teori om att yrkesfotografer känner sig hotade av alla bilder från tjejer kanske är fel då?
 

lottawe

Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
En teori om att yrkesfotografer känner sig hotade av alla bilder från tjejer kanske är fel då?
Jag har då aldrig upplevt det iaf. Snarare tvärtom. Bland de som verkligen peppade mig och hjälpte upp mitt intresse som nybörjare fanns flera äldre yrkesfotografer och fortfarande som verksam själv upplever jag att den gruppen inte behandlar mig som tjej som ett hot. Jag vet dock inte hur andra tjejer tycker, men jag har alltid och känner fortfarande att jag har bemötts/bemöts respektfullt av den gruppen.
 

lottawe

Aktiv medlem
Tillägg till föregående fråga..

Nu är jag ju rätt ung;) Men jag måtte nog ha haft en alldeles fantastisk barndom som kände att jag verkligen hade både en mamma och en pappa. På 70 och 80-talet då jag växte upp hade inte skilsmässostatistiken exploderat och de allra flesta jag kände hade föräldrar som levde tillsammans.

Och mina föräldrars generation.. De har ju banne mig föräldrar som lever tillsammans än idag. Om de alls lever vill säga.

Idag är procentantalet som växer upp med endast en förälder högt. Där finns en skillnad, men nog sjutton verkar det ändå vara mammorna som fortfarande har eller tar det största ansvaret för barnen? Men mammorna har nog förändrats med tiderna kanske? Förmodligen var kvinnorollen annorlunda förr..

Jag vill tro att föräldrar främst uppfostrar barn som individer och till att vara individer snarare än som bara pojkar och flickor.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag undrar om inte många män längtar efter en tillvaro enligt ovanstående hushållsbok. Ingen skulle erkänna det, förstås, och frågan är om den någonsin existerat i verkligheten.
 

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
Att kvinnor som jobbar i grupp kan ha problemer med klik-bildning och baktalande kan jag attestera av egen erfarenhet.
Men av egen erfarenhet har jag också sett en ensam kvinna på ett verkstadsgolv bli i det närmaste sexuellt trakasserad av "gubbs" (i min egen ålder) som när man påtalade det blev helt förfärade över att det kunde uppfattas på ett sånt sätt och genast bad henne om ursäkt. Därefter hände det aldrig igen.

Så jag tror det i största delen hänger på personligheter och uppfostran framför genus. I bland (på verkstadsgolvet) på kulturelle skillnader.
Men säkert vet jag inte..
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jo, på slutet av 40-talet och 50-talet gällde det ju att få hem kvinnorna till hemmet igen efter kriget. Dom arbetade nämligen under kriget eftersom männen var ute i krig. Hur skulle annars vapen tillverkas och samhället funka? Din bok hör väl till efterdyningarna/ gick att sälja.

Senare när männen inte räckte till på arbetsmarknaden, eller antagligen för att det är mer lönsamt att båda jobbar med lägre lön så blev det poppis med en annan typ av böcker, jämställdhet och så.

Men visst skulle det vara skönt med en Thailänska väntande hemma med tofflorna.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
PMD skrev:
Tror du? Jag är lite tveksam. De flesta kvinnor vill nog hellre ha det som idag än att vara uppassare till män enligt nåt slags 50- eller 60-talsideal ...
Jag tror att en del kvinnor tycker att det är för stressigt idag, att hinna hem före mannen och fixa med maten och vänta med tofflorna.
 

lottawe

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Jag tror inte att just en sådan reklambladsutopi är ngn större orsak till det. Men jag kan delvis förstå vad du syftar på.
Nä, inte för bilden men med tanke på erkännandet om mäns önskningar som nu både Per och Bo yttrat. Och med kvinnlig intitution och list så har nog en mängd kvinnor redan hajjat vad som går att klara sig utan t.o.m. innan det yttrades högt här:)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Tillägg till föregående fråga..

Nu är jag ju rätt ung;) Men jag måtte nog ha haft en alldeles fantastisk barndom .....
Där finns en skillnad, men nog sjutton verkar det ändå vara mammorna som fortfarande har eller tar det största ansvaret för barnen? Men mammorna har nog förändrats med tiderna kanske? Förmodligen var kvinnorollen annorlunda förr..
Jag vill tro att föräldrar främst uppfostrar barn som individer och till att vara individer snarare än som bara pojkar och flickor.
Jag hade inte så tokigt heller som barn, mamma var hemma tills jag började skolan. Sedan fanns syrran till hands en hel del......

Jag citerar från sidan 9 i tråden:
"Anne-Lie Svensson (Svänglyse) skrev:
...... Men man lär ju ut det man själv lärt sig. Har man inte lärt sig något annat, kan man inte lära ut det. Det gäller självklart också hur man beter sig mot respektive kön."

Behöver jag kommentera citatet?
 

lottawe

Aktiv medlem
Jamen Anne-Lie har rätt. Så är det nog, men då är ju frågan (med ditt konstaterande i bakhuvudet om att "Förr var det ofta så att mammorna uppfostrade ungarna.......") om dessa mammor då skulle ha gett barnen en skev kvinnosyn som ibland leder till nedvärderande av könet de haft mest att göra med under uppväxten? Eller skulle det ha skett för att männen var frånvarande? Och vad är isf skillnaden mot nu?

Jag är fö en bland väldigt många andra mammor som uppfostrar barn själv nu, -på 2000-talet!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jamen Anne-Lie har rätt. Så är det nog, men då är ju frågan (med ditt konstaterande i bakhuvudet om att "Förr var det ofta så att mammorna uppfostrade ungarna.......") om dessa mammor då skulle ha gett barnen en skev kvinnosyn som ibland leder till nedvärderande av könet de haft mest att göra med under uppväxten? Eller skulle det ha skett för att männen var frånvarande? Och vad är isf skillnaden mot nu?

Jag är fö en bland väldigt många andra mammor som uppfostrar barn själv nu, -på 2000-talet!
Jaha, mamma(du (oxå) gör som mamma.
Dina frågor låter som från mitten av 60-talet.
Både kanske.
Det kan man fråga sig...

Jaha, ungefär som min uppväxt då(förutom dagis).

Jag kom ihåg ett samtal med en (antagligen) ung kvinna ca 1973. Ungefärligt citat: "..men nu är vi ju jämställda"
 
Senast ändrad:
ANNONS