Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Håz

Aktiv medlem
Dags för en svårknäckt nöt?
Huvudet är ju dolt och bilden är rejält beskuren, men kanske kan någon ändå se vad detta är. Tycker att den har lite säregna drag som jag inte kan se hos någon fågel i Fågelguiden
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
Osquar skrev:
Fisktärna. Den svarta bakkanten på "handen" flyter in lite i "handen". På silver är den svarta bakkanten väldigt smal och distinkt. Vidare är stjärtspröten inte tillräckligt långa för en silver.

/Oscar
Tack för den Oscar! Låter som användbara karaktärer!
 

yens

Aktiv medlem
Osquar skrev:
Fisktärna. Den svarta bakkanten på "handen" flyter in lite i "handen". På silver är den svarta bakkanten väldigt smal och distinkt. Vidare är stjärtspröten inte tillräckligt långa för en silver.

/Oscar
Kanon! Tack för bra info också, så man kanske kan se rätt även i fält framöver!
 

yens

Aktiv medlem
Så var det dags igen, här kommer jag med två stycken glada pippifåglar.

Först en sångare, min gissning är rörsångare, den var inte direkt blyg av sig. Den sjöng en stund, flög 20 meter, kom tillbaka igen, och höll på så.

Två bilder, en i profil och en tittandes in i kameran.
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
och det andra är en piplärka, den flög över en äng och satte sig sedan vid vägkanten, min gissning är just ängspiplärka.

Två bilder även på den.
 

Bilagor

eriktu

Medlem
yens skrev:
Så var det dags igen, här kommer jag med två stycken glada pippifåglar.

Först en sångare, min gissning är rörsångare, den var inte direkt blyg av sig. Den sjöng en stund, flög 20 meter, kom tillbaka igen, och höll på så.

Två bilder, en i profil och en tittandes in i kameran.
Alltid lurigt att skilja rör- och kärrsångare enbart på utseendet. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg är ju sången alltid lättare :)

Dock skulle jag tippa på kärrsångare i detta fall. Egenligen mest beroende på att den sitter i en buske och inte i vassen.

Jag har förstått att du rör dig mycket i markerna runt Kranke/Vomb. Där tycker jag nästan uteslutande man hittar rörsångare i anslutning till sjöarna medan kärrsångare kan hittas lite överallt. Bl.a. Vombs ängar.

/Erik T, Lund
 

gujo

Aktiv medlem
Danne_K skrev:
Hej
Jag har en fråga till er som har lite mer koll, än mig, på fåglar.

Hur vanligt är det att den Svarta rödstjärten häckar i mellansverige?
Enligt kartan i fågelboken jag har så häckar den bara nere i skåne.
Den häckar med tämligen spridd förekomst i hela södra Sverige upp till nordligaste Uppland. Den har en tätare förekomst i Skåne och Blekinge än i övriga delar.
 

Herbertius

Aktiv medlem
Marieliz skrev:
Är det här möjligen en Svartpannad Törnskata??
Jag skulle gissa Varfågel men avvakta en expert i ämnet innan du skriver namn på den :). Har själv sett varken eller men i fågelboken verkar pannbandet sträcka sig en bit upp på hjässan på Svartpannan.
 

eriktu

Medlem
Marieliz skrev:
Är det här möjligen en Svartpannad Törnskata??
Jag antar att du kunde utesluta vanlig törnskata på ryggfärgen? Den är ju svår att se på denna bild.

Skulle kunna vara en hona Svartpannad törnskata. Hanen har betydligt mer svart i pannan. Dock är jag inte säker. Man måste nog åtminstone göra en storleksbedömning. Även platsen där fågeln befinner sig kan vara en bra ledtråd.

Dock är det ingen vanlig svensk varfågel i alla fall. Det finns dock många olika raser av varfågel i Europa varav åtminstone en ser ut typ som din bild. Dock är ju varfågeln alltid rätt mycket större än övriga törnskator.

Var är bilden tagen?
 

Marieliz

Aktiv medlem
eriktu skrev:
Jag antar att du kunde utesluta vanlig törnskata på ryggfärgen? Den är ju svår att se på denna bild.

Skulle kunna vara en hona Svartpannad törnskata. Hanen har betydligt mer svart i pannan. Dock är jag inte säker. Man måste nog åtminstone göra en storleksbedömning. Även platsen där fågeln befinner sig kan vara en bra ledtråd.

Dock är det ingen vanlig svensk varfågel i alla fall. Det finns dock många olika raser av varfågel i Europa varav åtminstone en ser ut typ som din bild. Dock är ju varfågeln alltid rätt mycket större än övriga törnskator.

Var är bilden tagen?
Jag kan inte utesluta någonting....kan mycket väl vara vanlig törnskata.
Såg nämligen aldrig ryggen på den för den envisades med att sitta med framsidan mot mig hela tiden.
Bröstet var åt det beige-gul-laxfärgade hållet.
Och efter att ha tittat i fågelguiden och på nätet så gissade jag att det kanske kunde vara en svartpannad törnskata.

Storleken på fågeln uppskattar jag till ca 14-15cm.....inte speciellt stor i alla fall.

Bilden är tagen i Gävle på Avan(gamla snötippen) ligger på en höjd, en ganska öppen plats med mycket snår o buskar och med vattnet nedanför.
 
ANNONS