Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Lätt linux, måste ju se till att hävda mig efter min röst på "pc", vill ju inte få någon att tro att jag stödjer mjukvara med rötter i silicon valley. Inget emot Apple annars som ren produkt, men gubbarna bakom kan man ju diskutera, vad nu det hade med topic att göra :-D
 

PeterWem

Aktiv medlem
Varför MÅSTE man kunna ändra allt?!?

EDIT, ser nu att du är 15 år, vilket är ungefär halva min ålder. Nu förstår jag dina svar. Min lillebror som är född 87 säger ungefär samma sak, han har ju som hobby att överklocka sin dator och grafikkort. Men... han har köpt en iPhone... och funderar på att köpa en Macbook... så han är på gång över till den andra sidan. :D
Om han gillar att överklocka osv. kan du rekommendera honom OSX86 så att han får testa OSX på PC innan han köper en Mac. Förutsättning att komponenterna är de samma, främst en Intel-processor.

Sensmoralen med hela tråden kan jag förenklat säga, vet du inte vilket system du ska göra, låt tärningen välja, för fördela kontra nackdelar finns på alla system.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Varför MÅSTE man kunna ändra allt?!?
Allt behöver man inte kunna ändra, men jag med flera tycker Apple har misslyckats totalt med sitt gränssnitt. Jag har frågat många, men aldrig fått något svar, går det att stänga av alla de idiotiska animationerna?
Jag kör PC på grund av den extrema prisskillnaden, jag får så otroligt mycket mer om jag köper delarna och bygger själv än om jag skulle tagit något av Apples stenåldersgamla paket.
Windows7 ser dessutom grymt lovande ut så ur den aspekten finns det inget att byta för heller :)
 

ulltand

Aktiv medlem
Hade det gått hade jag svarat "Kör PC (Windows) men vill köra PC (Linux)"
Vad hindrar dig från att köra Linux redan i dag?
Jag menar, du använder samma dator, och operativsystemet hämtar du kostnadsfritt på webben.

Flera Linuxdistributioner finns även i en "liveversion", där du kan testa utan att ens installera op:t.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Samma insikt som Steve Ballmer? :)
Ett gränssnitt är ju en personlig preferens.
Hårdvara är enkel att mäta och priser är också väldigt tydliga. Sen Apple bytte till Intel så är det ännu lättare att jämföra mellan de två och skillnaderna är påtagliga.
Kom ihåg att jag talar utifrån en avancerad användare, en grupp som borde vara lite småirriterade över att inte kunna få den senaste hårdvaran på beställning. Men här är ju smaken delad, vissa har inga problem med att betala mer för mindre :)
Min förhoppning om Windows7 baserar jag på vad de som testat det hittills säger och den inriktning som Microsoft tagit (mindre bloat).
Lite synd att överge ett så grymt funktionellt os som XP men 6gig ram är ju minimum nästan för ett i7-system och det känns dumt att inte ta till vara på allt.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Korkad fråga, varför lista ETT märke? Låt HP fuijsi, siemens, och allt vad de heter en egen knapp.

Eller handlade frågan om OS egentligen? isf så skulle valen varit linux, macos eller pyttemjukt.
 

ulltand

Aktiv medlem
Eller handlade frågan om OS egentligen? isf så skulle valen varit linux, macos eller pyttemjukt.
Antagligen var inte Linux ett alternativ för bildbehandling 2004 när undersökningen startade.

En sak jag funderat på är, om hur stort Linux skulle vara om vanliga konsumenter, när de köpte dator, fick välja? (mellan Win o Linux)
Om de fick se prisskillnaden, se skillnaden i antal medföljande program etc.
 

j777

Aktiv medlem
En sak jag funderat på är, om hur stort Linux skulle vara om vanliga konsumenter, när de köpte dator, fick välja?
Det var väl någon netbook-tillverkare (ASUS?) som hävdade att de fick många fler returer på linux-varianten så de skulle bara köra windows i fortsättningen trots att de börjat med linux.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Antagligen var inte Linux ett alternativ för bildbehandling 2004 när undersökningen startade.

En sak jag funderat på är, om hur stort Linux skulle vara om vanliga konsumenter, när de köpte dator, fick välja? (mellan Win o Linux)
Om de fick se prisskillnaden, se skillnaden i antal medföljande program etc.
Dell har väl levererat Linux som alternativ under några år iaf. Även ifall Ubuntu är rätt så användarvänligt känner jag bara väldigt datorvana användare som kör det, jag skulle aldrig vilja försöka få föräldrarna att köra det, dom hade gått vilse ordentligt :)
 

ulltand

Aktiv medlem
Dell har väl levererat Linux som alternativ under några år iaf.
Jo, men du hittar inte det på SIBA, eller det kanske man gör?




Även ifall Ubuntu är rätt så användarvänligt känner jag bara väldigt datorvana användare som kör det, jag skulle aldrig vilja försöka få föräldrarna att köra det, dom hade gått vilse ordentligt :)

Eftersom jag bara använder Win sporadiskt så har jag lite dålig koll, men för en ny användare tror jag Linux är minst lika användarvänligt som Windows.
Jag fick en ny skärm i går, kopplade in den och startade datorn. Klart. Enligt bruksanvisningen för Windows skulle man ändra skärmupplösning mm.

Och alla program! Klicka på Lägg till/Ta bort program, och man har allt man kan drömma om (utom PS4 då...).

Jag tror att aversionen mot Linux är att man har kompisar som fixar strul med Windows, som fixar piratkopior på PS mm.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Men ASUS hoplockade linux-os var inte helt genomtänkt och de vanliga distarna fungerar dåligt med den låga upplösningen på bildskärmen som EEE-700 serien hade. Till 900 serien så går det dock utmärkt att köra ubuntu och det blir ju klart mer användarvänligt OCH kraftfullt.

Folk får givetvis köra vad de vill på sina burkar, men jag lär aldrig mer betala för en windows OS eftersom det numera inte finns något jag vill/behöver göra som kräver windows längre - jag är fri!
 

reboot81

Aktiv medlem
Mac tack

Skulle inte byta tillbaka till windows för något i världen. Hejdå contro-alt-delete och frysningar!
 
ANNONS