Annons

Hjälp...det går runt i huvudet....

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Med alla dessa megapixlar kamerorna har idag så spelar zoomen inte så stor roll. Du kan beskära.

förklara gärna hur du menar här.. Tror du det går att beskära fram handtagna bilder med

""
Model = DSLR-A300
Focal Length = 300mm
Focal Length In 35mm Film = 900mm
""

zoom som mina handlar om ??
 
Senast ändrad:

ulltand

Aktiv medlem
förklara gärna hur du menar här.. Tror du det går att beskära fram handtagna bilder med

""Focal Length In 35mm Film = 900mm""

zoom som mina handlar om??
Det beror ju på hur du ska använda bilderna. Jag har själv haft en superzoom, men en systemkamera är en helt annan division.

Fundera på hur ofta du behöver gå riktigt nära, och hur du i så fall ska använda dessa bilder - med alla pixlar som moderna kameror har kan du beskära riktigt hårt för att visa bilder på webb, tex.
 

mayro

Aktiv medlem
Jo men här handlade det om live view samt dess funktion att använda vid telefotande där man inte behöver fota ostabilt med kameran vid ögat och armarna i luften utan kan använda exakt hela kroppen som stöd och bara ta bilder utan problem..


Så du misstolkade troligen här...
 

ulltand

Aktiv medlem
Så du misstolkade troligen här...
Du får tolka det hur du vill. Jag rekommenderar iaf en systemkamera, som du är precis lika stadig med som med en superzoom. Att man inte har livewiev kan av en del ses som en nackdel, men då alla moderna kameror har sååå många megapixlar borde inte det vara några problem.
 

mayro

Aktiv medlem
Du får tolka det hur du vill. Jag rekommenderar iaf en systemkamera, som du är precis lika stadig med som med en superzoom. Att man inte har livewiev kan av en del ses som en nackdel, men då alla moderna kameror har sååå många megapixlar borde inte det vara några problem.
Tolka hur jag vill?..

Sony A300 är en systemkamera..

Så jo troligen feltolkar du trotts allt här ..
 

Mangepange

Aktiv medlem
Herre jösses...det håller på att komma fram en hel generation hobbyfotografer som inte kommer att kunna fotografera utan autofokus, bildstabilisering, liveview m.m.m.m....

Tänk vad fantastiskt duktiga alla vi varit som fotat i >10år med endast manuella kameror (t.o.m. utan ljusmätning...)......
Jag har ännu aldrig använt bildstabilisering, för jag upplever inte att jag har behövt det...därmed inte sagt att det inte är bra funktion. Jag gillar live view också - och har säkert tagit 10-12 bilder med det under det år jag haft min D300...

Jog hoppas ni förstår min ironi ovan - men jag tycker det blir hysteriskt när man anser att man MÅSTE ha ditten eller datten...

Ge er själva tid att lära er hur allting(fotografi) hänger ihop, så kommer ni inte ha BEHOV av de här funktionerna - men man kan fortfarande uppskatta dem under speciella omständigheter...och då blir det mer av en prioriteringsfråga kontra ens budget...

Min högts subjektiva åsikt är att det är bra mycket bättre att satsa sina slantar på en i grunden bra kamera utan massa "bling" än att få med så mycket som möjligt...för då blir en naturlig konsekvens att fler komponenter får komprommissa med något för att helheten skall hålla ihop...

Om du inte vill lägga så jättemycket pengar nu så tycker jag att du skall överväga att köpa begagnat också - det är inte farligt om du använder lite sunt förnuft.
Min D300 som jag köpte förra året är den första nya kamera jag köpt i hela mitt liv (kompakter undantagna).

Jag är inte Nikon freak egentligen, men jag har bara erfarenhet av Nikon i "modern tid" - därför vill jag tipsa om t.ex. Nikon D70s m. 18-70 + 70-300, det kan du nog landa för de pengarna. Idag kan du nog också få loss en D80 med ungefär samma optik...eller varför inte en D40/D60...och bry dig inte om att den inte har motor i huset - det är knappt någon som köper ej motoriserad optik idag ändå...

Men jag har hört massor av positivt om både Canon, Sony, Pentax etc...så det är inte så mycket märket du behöver hänga upp dig på.

Däremot , tror du dig bli en sådan som i framtiden vill bygga ut systemet med mycket finurligheter kan det vara idé att fokusera (häpp!) på Nikon, Canon och kanske Pentax...för deras tillbehörsprogram är omfattande.

Nikon har en jättestyrka i att alla (i princip) objektiv de någonsin tillverkat passar på alla SLR de tillverkat - du får inte full funktionalitet i alla kombinationer - men de går att använda i alla snart sagt alla kombinationer...

Hade jag varit i din sitution och haft min erfarenhet så hade jag satsat på D80'n - ny eller begagnad...ingen gammal kamera blir sämre av att det kommer en ny med fler funktioner i...

OM du köper begagnat - låt bli dem som tagit 50000 bilder eller mer, håll dig gärna under kanske 30 000 bilder. Det finns finmekanik i en sådan här kamera och den slits...
Antalet exponeringa skall ägaren kunna visa dig via kamerans meny system på skärmen.

/ Magnus
 

fredtiger

Aktiv medlem
Varför inte inse att vi talar om funktioner som arbetar totalt olika.. Så din erfarenhet ifrån din funktion kan inte kopplas ihop som du gör här med Sonys live view.. Dom är helt enkelt inte likadana...
Antar att du syftar till att du kan vinkla skärmen på sony?

Sedan handlar det inte om att anse. Man har stabilare grepp om kamerahuset med hela kroppen som stöd.. Just därför funktionen med Sonys live view och den du har är extremt olika...
Det enda sättet jag kan få det att gå ihop är att du håller kameran i maghöjd och vinklar skärmen för att på så vis få bättre stabilitet? Det kan man inte göra på Canon, helt riktigt. Å andra sidan verkar det vara ett ganska klumpigt sätt att arbeta med kameran. Kanske en vanesak, eller beroende på motiv. Låter i vart fall lite avigt när man arbetar med olika exponeringsalternativ i stressade ögonblick.

Gå och prova en sony och vinkla skärmen och testfota så förstår du på en tiondels sekund vad jag talar om här...
Har provat och är inte så glad för rörliga delar. Kan se att användningen är väldigt praktisk för viss typ av fotagrafering.

Jag föringar INTE din åsikt. Den stämmer säkert eftersom varenda en med 40D säger samma sak...
Jag föringar inte dina åsikter heller. Bara lyfter fram mina invändningar/synpunkter.

Jag la dessutom upp lite handhållna bilder med telefoto där jag visade tror det va 200 eller mer % till o med.. Visst pixlarna börjar kraftigt brytas isär så det är ingen bild.. Men man ser helt klart att detta grejar man aldrig med kameran vid ögat handhållet...
Det är nog möjligt. Svårt att bedömma. Detta är också ett typiskt motiv där IS kommer till sin rätt. Skulle jag fota mycket stillastående objekt skulle jag helt klart valt ett hus med inbyggd stabilisering. Förmodligen skulle jag undvikit hus med vinklingsbar skärm ändå.

Titta gärna in på mitt album under testbilder. Ligger två detaljmotiv tagna på 1/5 S på 250mm brännvidd handhållet vid ögat. Tog bilderna för att testa IS som funkar ypperligt. Dock hjälper det inte när jag ska fånga rörliga motiv i skumt ljus. Så det får bli ljusstarkare objektiv inom kort.

Men i all vänskaplighet samt totalt utan märkestankar.. Utan faktiskt endast funktion som tanke.. Gå och undersök så förstår du garanterat vad jag talar om....
Märkestankar har jag såklart. Däremot inte inbiten Canonist på något sätt. Valde mellan Canon, Nikon och Pentax. Blev en Canon 40D pga kombinationen snabbhet/prisvärdhet (UK köp med caschback). Vad gäller bildkvalitet och byggkvalitet uppfyllde såväl Nikon D80, Pentax K20(+) kraven.

Poängen är att vad som är "bäst" beror på användningsområde.

Vänliga hälsningar,

Fredik
 

Bossieman

Aktiv medlem
Jag har inget behov av SACD/DVD/BlueRay/MP3/RAW o.s.v. heller. Det duger med kassetband och VHS, det är bara skit att följa teknologin, det duger gott med VHS och kasetband med dolby B.
 

mayro

Aktiv medlem
Givetvis följer man modernare saker då sådant kommer som hjälper användaren. Såsom man gör med bilar och allt annat..

jag minns då jag började köra tradare en gång för många många år sedan. Dom bilarna är tufft att skryta om hur det var att köra..under 200 Hk. 10 km i tim max i backardär det segade o lasten var tung.Hur ball man var då man då fick stå i snöyra eller ösregn eller myggattaker o byta punka vid vägkanterna.. Då ringes det inga bärgare som repade vid vägkanten inte.. Och ringde man fick man lifta till en telefon för det fanns inte i bilarna...Och kanske fick man sparken för man inte var en riktig chaffis som kunde fixa bilen vid vägkanten..

Men javisst.. Godset kom fram då med.. Och hur fasiken klarade vi detta då.. idag föds en hel generation som inte kan köra utan elhissar luffjädring halvautomater och 550-600 Hk och reparationsavtal mm.. Byta däck har dom bara sett ske utav andra ..

Och lägga kedjor runt om samt styrkätting i nordnorgetrafik vet man knappt va det är. Man trycker bara på knappen så hoppar onspoten ut...


men jag måste säga jag är oerhört glad detta sker så dessa tuffa typer som klarade den gamla stilen bara behöver minnas eländet. Och andra slipper uppleva det..

Så där man nu sitter på parkbänkar runt om och berättar sina tradastorys så kan andra slippa dom och bara gilla höra talas om eländet..

Givetvis är nya funktioner som är användbara suveräna då dom kommer.. Och just Live viewen i Sonys kameror är en sådan sak som verkligen höjer värdet av dess systemkamror som har funktionen. Vilket tyvärr enbart är just A300 samt A350..

.. Men men.. Jag ville enbart berätta om funktionaliteten A300 har med tele som skiljer sig ifrån andra märkens sätt att fungera.. DVS produktskillnader..


Edit.

fredrik..

Nej. Inte bara skärmen går vinkla är skillnaden.. Gå och kolla live så förstår du hela funktionen hur det skiljer sig.... Dessutom bör du fundera en sväng till och kolla kopierad info ifrån mina bilder och sedan tänka till..

Men men. Jag bryr mig inte om topicägaren köper vad som helst.. Jag ville enbart påvisa skillnader som inte är småsaker vid praktiskt användande angående Sony´s live viwe....

-----------------------------------------------

Lite trist att folk med andra märken inte riktigt ens besöker handlare och tittar på annat än sitt eget.. Detta borde folk göra så man förstår skillnader i vad man säger...Men nu får ni kränga Canikonkameror som ni vill. För jag får bara flera varningar eller blir avstängd om jag går emot och debaterar.. Så bäst hålla truten ..
 
Senast ändrad:

fredtiger

Aktiv medlem
Givetvis följer man modernare saker då sådant kommer som hjälper användaren. Såsom man gör med bilar och allt annat....
Det låter ju vettigt om man anser att det är till nytta. Exempelvis kan det vara smart att köpa inbyggd stabilisering i kamerahus om budgeten är begränsad och funktionen anses vara av stor betydelse. Likaledes verkar det dumt att välja en bil efter fyrhjuldriftens prestande om man inte anser sig ha behov av fyrhjulsdrift. Därför anser jag inte tex inte att snabbare AF i just live view läget har någon större betydelse då jag ändå inte skulle ta många bilder i detta läge (de gånger jag hittills använt live view har varit just för att jag vill justera skärpan MANUELLT). För egen del skulle jag inte välja en kamera med längsammare sekvenstagning än runt 5 b/s. Detta för att jag fotar objekt som rör sig snabbt.

Men men.. Jag ville enbart berätta om funktionaliteten A300 har med tele som skiljer sig ifrån andra märkens sätt att fungera.. DVS produktskillnader....
Funktionen är väl inte specifik för just tele? Live view på Sony A300/A350 verkar väldigt bra.

Dessutom bör du fundera en sväng till och kolla kopierad info ifrån mina bilder och sedan tänka till......
Förstår inte alls vad du menar. Kanske kan du förtydliga?


Men men. Jag bryr mig inte om topicägaren köper vad som helst.. Jag ville enbart påvisa skillnader som inte är småsaker vid praktiskt användande angående Sony´s live viwe..........
Jag bryr mig inte heller, men vill ge en god vägledning. Det som vissa personer tycker är grymt användbara finesser betyder inget för andra och vice verce.

Vänliga hälsningar,

Fredrik

-----------------------------------------------

Lite trist att folk med andra märken inte riktigt ens besöker handlare och tittar på annat än sitt eget.. Detta borde folk göra så man förstår skillnader i vad man säger...Men nu får ni kränga Canikonkameror som ni vill. För jag får bara flera varningar eller blir avstängd om jag går emot och debaterar.. Så bäst hålla truten ..[/QUOTE]
 

fredtiger

Aktiv medlem
Jag har inget behov av SACD/DVD/BlueRay/MP3/RAW o.s.v. heller. Det duger med kassetband och VHS, det är bara skit att följa teknologin, det duger gott med VHS och kasetband med dolby B.
Goddag yxskaft!

Väljer du bilmodell efter bästa tekniska lösning för inställning av passagersätet också? Eller är kanske lastutrymme, kvalite, prestanda, utseende etc faktorer som också spelar in på valet av bilmodell?

//Fredrik
 

mayro

Aktiv medlem
Goddag yxskaft!

Väljer du bilmodell efter bästa tekniska lösning för inställning av passagersätet också? Eller är kanske lastutrymme, kvalite, prestanda, utseende etc faktorer som också spelar in på valet av bilmodell?

//Fredrik


Fredrik..

Jag har sagt mitt och förstår du inte så får det vara så.

Och hoppas admin använder samma mall för ge varningar gällande dig som dom använde på mig ..För i så fall får du en 5 poängs varning för du kallar Bossieman för nersättande ordval samt personpåhopp..Samt hindrande från att alla skall kunna säga sin åsikt vilket var det han gjorde endast...

Bara en notis..
 

kenell

Medlem
Men kan ni inte tagga ner?? Det här är ju värre än på dagis.

Inget av det ni skrivit i de sista 10 inläggen minst för diskussionen vidare, det är ju som värsta sandlådebråket om vems spade som är snyggast och gräver bäst. Lägg av och börja agera som vuxna människor!

Tråden handlar om någon som ville ha hjälp med sitt kameraval, vi verkar alla ha sagt vårt i den frågan nu så då kan vi väl lämna det därhän och ta alla personliga påhopp någon annan stans, dom hör inte hemma här.
 

fredtiger

Aktiv medlem
Fredrik..

Jag har sagt mitt och förstår du inte så får det vara så.

Och hoppas admin använder samma mall för ge varningar gällande dig som dom använde på mig ..För i så fall får du en 5 poängs varning för du kallar Bossieman för nersättande ordval samt personpåhopp..Samt hindrande från att alla skall kunna säga sin åsikt vilket var det han gjorde endast...

Bara en notis..
Jag lägger också ner diskussionen.

Hur du kan få "Goddag yxskaft!" till personangrepp förstår jag inte. Visst, lite otrevlig ton. Personen (Bossieman) referar till insplningsformat och lagringsmedier för musik och rörliga bilder i sitt inlägg. Jag förstod helt enkelt inte vad det hade med diskussionen att göra - därav "Goddag yxskaft!"

Hälsningar,

Fredrik
 

fredtiger

Aktiv medlem
Va?? Vad menar du med det där? Kan du inte bara säga vad du menar, personangrepp känns lite väl lågt.
Vad är problemet??
I ditt inlägg referar du till olika inpselningsformat och lagringsmedier vanligen använda för att lagra rörliga bilder och musik. Eftersom inläggen tidigare handlade om kameraval och kamerafunktioner menade jag att ditt inlägg inte hade något med sammanhanget att göra. Därav uttrycket "Goddag yxskaft".

Det var alltså inte dig personligen jag avsåg att kalla yxskaft. Jag använde en fras som är alllmänt förknippad med svar som helt saknar koppling till den ställda frågan. Om du inte känner till denna fras, eller är obekant med innebörden av den, så beklagar jag. Det var inte riktat mot dig som person utan mot innehållet i ditt inlägg som jag anser vara ett inlägg utan relevant sammanhang med tråden i övrigt.

Vänliga hälsningar,

Fredrik
 
ANNONS