Annons

Slutartider och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Byggaren

Medlem
Hej, jätte skoj med en forumsdel för oss med bilintresse=)

En fråga som garanterat kommer att komma upp flera gånger kommer att vara vilka slutartider och bländare m.m. folk använder som utgångsläge vid foto av motorsport.


Någon kanske kan fixa en klistrad tråd om dettta?
Kanske med lite exempelbilder med tillhörande inställning info vid foto tillfället!?

Mvh Per
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det är så många faktorer som påverkar att det är svårt att säga si eller så. Brännvidd, fordonets hastighet, sidoflykt eller ej, avstånd, önskat bildresultat. Om man dock skall utgå ifrån något så 1/160 vid brännvid omkring 120-180 mm på crop sensor och fordonshastighet på omkring 80 km/h 30-100% sidoflykt. Det är EN utgångspunkt, men beror på så mycket att det är väldigt väldigt svårt att säga något generellt.

Men inte heller det stämmer så bra... Tittade igenom lite bilder jag har och ett exempel:

Exposure: 0.017 sec (1/60)
Aperture: f/5.6
Focal Length: 70 mm
ISO Speed: 100
Exposure Bias: -1/3 EV

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2992321174/in/set-72157608558917024/


Och ett "collibri foto" exempel (för kort slutartid för min smak..):
Exposure: 0.002 sec (1/500)
Aperture: f/4
Focal Length: 168 mm
ISO Speed: 100
Exposure Bias: -1/3 EV


http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2992314718/
 

bengt-re

Aktiv medlem
Har du någon plats i närheten där du kan ställa dig brevid en väg där bilar åker i jämn fart så kan det vara ett bra ställe att "öva fram" en känsla för vilk a kombinatoner som fungerar bra och även öva sig på panorera handhållet - det är något som man "tappar" när man inte gjort det på ett tag så bara att öva upp sig igen. Bra också att öva upp sig på sin kamera så att man kan ändra inställningar snabbt - trist att missa en guldbild för att fipplar med inställningar...
 

Sebee

Aktiv medlem
ja kör allt på känn, knäpper några bilder på föråksbilar o andra fordon som åker på banan, brukar köra allt helt manuellt men det är svårt o jobbigt när det är växlande moln ute, riktigt körigt blir det! Ibland funkar det bra o ha inställt direkt på P, annars får man köra på bländarinställning.. Ang panorering så blir man lite yr i huvudet ibland, speciellt när man har 2 kameror med zoom åt olika håll och är van åt det ena hållet! :D
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Slutartid och bländare är ju någonting som du anpassar efter situationen.
Ljussättning, tid på dagen, utomhus, innomhus etc etc..

Man bör helt enkelt lära sig bemästra sin kamera vad det gäller exponeringen.

//VARRO
 

Byggaren

Medlem
Slutartid och bländare är ju någonting som du anpassar efter situationen.
Ljussättning, tid på dagen, utomhus, innomhus etc etc..

Man bör helt enkelt lära sig bemästra sin kamera vad det gäller exponeringen.

//VARRO
Det var lite det här jag var ute efter, en klistrad tråd med lite exempel bilder samt info för oss nybörjare ang bilfoto. Nu vet ju iaf jag att en eventuell slutartid en ljus dag kan vara 1/60 som i exemplet ovan, men det finns säker många fler som kanske funderar på samma sak som mig. Och nu finns det redan en massa info i denna tråden om detta för oss nybörjare. Men jag håller absolut med dig, ut och prova är ända sättet. Dock skoj med lite exempel.

/Mvh Per
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag hörde någonstans att en bra utgångspunkt är att använda en slutartid på 1/bilhastighet. Dvs om bilen kör i 100 km/h så bör man använda c:a 1/100 s som slutartid.
 

Edge

Aktiv medlem
Sen beror det ju på vad man fotar, när man fotar det och vad man vill uppnå för resultat. ;)

Ett väldigt bra exempel var de två bilarna där Porschen körde dubbelt så fort, men som ser ut att stå still till skillnad från Saaben som ser ut att ha brottom. ;)

Ang. bländare och still bilderr så beror det ju på hur stort skärpedjup man vill ha också.
Skall man fota detaljer vill man ju ha ett bra skärpa/oskärpa förhållande. ;)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Skall man klura på det så är det bra att tänka på m/s. En folkrace bil går i ungefär 20 m/s och kör man med 1/200 exponering så är det en 1 dm panorering och det är ofta lite för kort - lite rörelse ser man, men knappt - dubbla eller tredubbla så blir det roligt, men också svårare att få skärpa.
 

Tell

Aktiv medlem
Som sagt, det finns inga regler. Anpassa dig efter situationen och vad för typ av känsla du vill ha ut.
 
ANNONS