Annons

Spara bilder till framtiden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad36

Avslutat medlemskap
Svar till Anders Östberg

Detta är mitt ursprungliga diskussionsunderlag:
"Spara bilder till framtiden!
Glöm inte att även fotografera analogt så att vi har några tidsdokument att visa våra barnbarnsbarn!"

Tanken var att det skulle ligga mer mot det personliga planet än generellt för hela mänskligheten. Jag vet värdet av mina förfäders bilder och det är skälet till detta diskussionsunderlag.

Även urblekta bilder är bättre än inga bilder alls, tids nog kommer den insikten till de flesta, även om man inte kan se detta i unga år.

Dessutom, en EMP behöver nödvändigtvis inte vara en bomb och speciellt efter en sådan så kan jag tänka mig att ev. kvarvarande material då måste vara ovärderligt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag utgår ifrån att dina bilder enligt pkt 1,2,3 förvaras i olika byggnader....
Tyvärr inte, dock finns negativen (och den externa hårddisken när vi inte är hemma) förvarade i ett dokumentskåp, fast hur brandsäkert det är vet man ju inte säkert. Det uppfyller i alla fall standard från Statens Provningsanstalt i 60P (60 minuter) enl. Nordisk standard NT Fire 017.
 
Senast ändrad:

ulltand

Aktiv medlem
...60P (60 minuter) enl. Nordisk standard NT Fire 017.
Tror att P:t står för papper. Datamedia är betydligt mer känsligt.

Sjäv är jag dålig på att ta back-up på bilder, ska försöka bli bättre på det. Dock finns en hel del bilder på ett par olika webbhotell.

Att spara bilder på papper känns sisådär då kvaliteten försämras.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Tyvärr inte, dock finns negativen (och den externa hårddisken när vi inte är hemma) förvarade i ett dokumentskåp, fast hur brandsäkert det är vet man ju inte säkert. Det uppfyller i alla fall standard från Statens Provningsanstalt i 60P (60 minuter) enl. Nordisk standard NT Fire 017.
Just detta tror jag är den svaga punkten i många strategier, så du är nog inte ensam :) Jag kör med externa diskar hemma men eftersom jag dessutom har DVD-skivor i två uppsättningar, varav faktiskt den ena uppsättningen förvaras hos en kompis, tycker jag ändå att jag gjort vad som är rimligt. På skivorna finns dock bara RAW-filerna.

Diabilder och negativ finns bara i en uppsättning.
 
ANNONS