Annons

RAW - Konstiga färger i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

PWadstein

Medlem
Nu kommer frågan vilken visar rätt färger!?

Är det så att windows hjälper dig på traven eller?

Tyvärr har jag väl inget svar på din fråga men skulle nästan tro att windows gör något med bilden....litar inte på dom.:)
 

christerorebro

Aktiv medlem
Titta under Camera Callibration i ACR om du har samma bildinställningar (färg/kontrast) som i din kamera. Välj samma inställning i ACR som du fotograferade med. Om du har en Nikon, Canon eller Pentax och bara har valet ACR 4.x och Adobe Standard, uppgradera ACR.
 

thuvan

Avslutat medlemskap
Titta under Camera Callibration i ACR om du har samma bildinställningar (färg/kontrast) som i din kamera. Välj samma inställning i ACR som du fotograferade med. Om du har en Nikon, Canon eller Pentax och bara har valet ACR 4.x och Adobe Standard, uppgradera ACR.
Löste problemet för nån vecka sen. Det var som du skrev, Camera Callibration som spökade. Så jag uppdaterade ACR och sen funkade det.

Tack för svaret iaf :)
 

Sebee

Aktiv medlem
Jag har liknande problem, när jag har en jpeg-bild i photoshop så visar den bra starka färger och fin skärpa.. När jag sen sparar den i jpeg åter igen så tappar den båda delarna, lägger jag då in den sparade bilden i PS igen så kommer både skärpa o färger tbx! Vad kan vara felet? Klarar inte windows visningsprogram att hantera alla färger? Ska man använda något annat program?

Funderar på hur jag ska spara i jpeg för att få bäst resultat.. Finns ju lite o välja på i CS3:

Exempelvis en bild jag fotat och ska nu spara:
Baslinje ('standard') (max 1.7mb)
Baslinje Optimerad (max 1.3mb)
Progressiv (inläsning mellan 3,4 och 5) (samtliga på 1.3 mb)

Är standard bäst då den klarar 1.7mb, eller har jag fått det om bakfoten?

/ Sebastian

edit: såg nu att jag la frågan helt fel, ber om ursäkt för det!
 
Senast ändrad:

61397

Avslutat medlemskap
Jag har liknande problem, när jag har en jpeg-bild i photoshop så visar den bra starka färger och fin skärpa.. När jag sen sparar den i jpeg åter igen så tappar den båda delarna, lägger jag då in den sparade bilden i PS igen så kommer både skärpa o färger tbx! Vad kan vara felet? Klarar inte windows visningsprogram att hantera alla färger? Ska man använda något annat program?
En gissning är att du sparat bilderna med AdobeRGB som färgprofil. det brukar bli rätt dassigt i bildvisaren. Spara hellre i sRGB om du vill visa bilderna på skärm (för t.ex. mail och webb)

/Filip
 
Hey, jag har samma fel som Sebastian Gustafsson, men jag förstod inte riktigt hur man skulle göra för att fixa till det.. hjälp?
 

thuvan

Avslutat medlemskap
Svar till Caroline:

Innan du sparar, gå in på edit -> Convert To Profile -> Välj sRGB i listan

Observera att alla lager slås ihop vid konverteringen.
 
ANNONS