Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Mac, aldrig Pc igen.

En mac tycker jag inte blir "gammal" så fort som en Pc. Och World, Exel funkar hur bra som helst. Mac är mycket vanlig hos dem som håller på med ljud och bild, det säger väll något om Mac.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, IE 8.0 är bättre än tidigare versioner (illa vore annat). Men tydligen är den långt ifrån färdigt. För IE visar sidor på ett annat sätt än vad Firefox, Mozilla osv. gör. Har förstått att flera PC-användare inte använder IE heller, men en stor andel måste göra ändå. Själv använder jag det bara för att jag har Vista och jag fick det som direkt rekommendation i och med det. Jag är inte nöjd däremot. Alla problem jag tagit upp med WP-support har nästan handlat om IE-problem. -.-'
Fast nu gäller det också att veta om koden i sig verkligen följer standarden innan man uttalar sig, så jag tänker inte ta ställning till dina problem. Att koden inte är standardmässig är däremot minst sagt mycket vanligt. Om webbläsarna visar icke-standardmässig kod olika så är det inte fullt så förvånande eftersom det då knappast finns något att gå efter då.

Webbläsare är för övrigt aldrig färdiga eftersom det kommer nya standarder och funktioner som ska in. ;)

Vad gäller Vista så tycker jag att det är ett operativ som aldrig borde ha släppts utanför dörrarna på One Microsoft Way. Jag väntade tills Windows 7 kom med att byta från XP, fast jag har fortfarande XP kvar på den bärbara. Sedan är det inte direkt raketforskning att byta webbläsare, så om man nu tycker att IE är dåligt är det bara att ladda ner något annat. Sedan finns det förstås företagsanvändare mm som är låsta till IE, men det är en annan historia.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Fast nu gäller det också att veta om koden i sig verkligen följer standarden innan man uttalar sig, så jag tänker inte ta ställning till dina problem. Att koden inte är standardmässig är däremot minst sagt mycket vanligt. Om webbläsarna visar icke-standardmässig kod olika så är det inte fullt så förvånande eftersom det då knappast finns något att gå efter då.
Problemet är ju att olika versioner av IE tolkar, och visar en och samma kod på olika sätt...
Samt att IE före version 8 ofta tolkar kod på ett annat sätt än vad de egentligen borde sett till W3C:s "rekomendationer".

Detta har resulterat i diverse "fulhack", och på många sidor har man använt flera olika CSS-filer för olika webläsare.
I och med IE8 så är det här med att följa standarder avsevärt förbättrat.
Men fulhackade sido, där utvecklarna har lagt tid och energi på att få sidan att se bra ut i flera olika webbläsare, får helt plötsligt problem med hur sidorna ser ut i IE8.

Värst av allt är att IE6, som inte bara är gammal, utan också dras med ett antal säkerhetsproblem, är relativt vanligt ute på företag. Där diverse viktiga mjukvaror kräver IE6 för att fungera. På dessa företag är det inte helt ovanligt att IE6 är den enda webläsaren som finns att tillgå.

Så sett ur ett webbutvecklarperspektiv är IE inget kul alls.

Avslutningsvis är jag självklart glad för förbättringarna i IE8, och då framförallt att den tolkar kod som den bör.
Men det löser tyvärr inte problemen med IE än på ett tag, detta pga av dessa som kör äldre versioner.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du tycker inte att det är mer än lagom orättvist att först gnälla på att det inte följer standarden, och sen när den gör det fortsätta att gnälla för att fulkodade sidor då inte fungerar. ;)

Det finns ju bara två alternativ. Antingen skiter man i standarden och fortsätter som förut eller så börjar man följa den. I det här fallet spelar det ingen roll mad Microsoft gör för det blir sura miner ändå. Nu har Microsoft faktiskt försökt minska på gnället genom att implementera ett kompabilitetsläge så att även fulkodade sidor ska fungera.

Sedan är det väldigt vanligt med fulkod trots att det inte är någon optimering för IE. Folk skiter helt enkelt i att följa standarden, och då har man banne mig ingen rätt att klaga.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du tycker inte att det är mer än lagom orättvist att först gnälla på att det inte följer standarden, och sen när den gör det fortsätta att gnälla för att fulkodade sidor då inte fungerar. ;)
Faktiskt inte.
Detta då jag tillhör de som uttryckt vad jag tyckt om Microsoft sätt att "hantera" standarder i ca 10 år.
Faktum är ju att Microsoft "skitit" i standarder som ett medvetet, affärsstrategiskt val.

Enda anledningen till att IE började att utvecklas igen på allvar är det faktum att Firefox tagit rejält med marknadsandelar.

Hade Microsoft bara velat, så hade de tagit tag, och gjort, de här förändringarna för flera år sedan.

Jo, jag tycker att förändrignarna i IE8 är bra, men jag tycker att det tål att påpekas varför problemen funnits, och att de kommer att kvarstå ett tag till.

För den som vill ha sin web fungerande i olika webbläsare ställer IE fortfarande till problem, och kommer att göra så ett tag till.
Längtar till den dagen då ingen använder en äldre version av IE än verson 8.

Vill passa på att påpeka att jag tycker att Microsoft gör en hel del bra saker, och att de förbättrat sig avsevärt de senaste åren.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
För att det inte ska bli en debatt om IE/Microsoft vara eller icke vara, så kommentera jag inget mer om det. Ska fokusera på Mac nu. ;)
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Sluta snacka skit nu. Word kan numera både läsa och spara OpenDocument om man ser till att uppdatera det, vilket man bör göra oavsett.
Mitt inlägg var en fortsättning på kommentaren från Rebecka att lärarna på hennes skola inte kunde öppna OO-dokument. Uppenbarligen vet inte deras MS Word om att den kan öppna OO-dokument.
 

KGS

Aktiv medlem
En mac tycker jag inte blir "gammal" så fort som en Pc. Och World, Exel funkar hur bra som helst. Mac är mycket vanlig hos dem som håller på med ljud och bild, det säger väll något om Mac.
Det har du helt rätt i. Nu på sommaren har jag en gammal PowerBook G4 i husvagnen, skulle den bli stulen så gråter jag inte blod, och den går lika bra att surfa på som den modernare MBP´n därhemma. Bildbehandla är inte riktigt lika kul, men visst går det också. Har PS CS2 eller nåt i den och det rullar på. Årsmodell? Tja, runt 2002 skulle jag tro, kan vara 2003, G4 Titanium, någon har säkert koll *s*
 

NiklasP

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i. Nu på sommaren har jag en gammal PowerBook G4 i husvagnen, skulle den bli stulen så gråter jag inte blod, och den går lika bra att surfa på som den modernare MBP´n därhemma. Bildbehandla är inte riktigt lika kul, men visst går det också. Har PS CS2 eller nåt i den och det rullar på. Årsmodell? Tja, runt 2002 skulle jag tro, kan vara 2003, G4 Titanium, någon har säkert koll *s*
Den gjordes väll 2001-2003,

Ska med byta till mac från PC, men inväntar en update på en imac innan jag slår till
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
För att det inte ska bli en debatt om IE/Microsoft vara eller icke vara, så kommentera jag inget mer om det. Ska fokusera på Mac nu. ;)
Helt rätt så ;)
Vill bara poängtera att jag inta har något mot Windows som sådant, samt att jag inte har några problem med att andra använder det.

I min värld är OS X det bättre valet för vissa, Windows för andra.
 

Mesch

Aktiv medlem
Ok! :) Ska bli kul att testa en Mac! :D
Som någon skrev högre upp, jag är aldrig arg framför MacOS, det är jag ofta framför en trillskandes Windows.
Så välkommen till en mer harmoniskt existens :)

Sedan finns det lägen då Windows är bättre och andra OS oxo för den delen. Använder det mesta själv och allt har givetvis sina fördelar.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Helt rätt så ;)
Vill bara poängtera att jag inta har något mot Windows som sådant, samt att jag inte har några problem med att andra använder det.

I min värld är OS X det bättre valet för vissa, Windows för andra.
Jag är "uppväxt" med Windows så det är klart att jag inte har något "emot" Windows som sådant. Men jag är övertygad om att Mac är ett bättre system, speciellt om man som jag också är intresserad av film och foto.

Förut var Windows det självklara valet, tills jag började fundera på om det egentligen inte handlade om en rädsla inför något nytt och kanske bättre (och jag är alltid den som påpekar att äldre människor i regel är mer fega inför förändringar än vad unga är). Det är lätt att fastna i ett tänk, att ta förgivet att det som en gång var bra också är det. Att man faktiskt inte bry sig om att ta en närmare titt på saken.

Jag är t.ex. ett stort Disneyfan men jag ogillar ändå deras monopol på marknaden, eftersom det finns fler bra animerade filmer som inte får samma chans/uppmärksamhet som deras. Jag anser att det har varit samma med Windows, de har haft monopol på det hela. Dock inte såsom Disney för Mac har ju ändå varit känt för mig sen tidigare.

Vill tillägga att Disney inte har lika mycket monopol idag heller, DreamWorks och Pixar utvecklades. MEN så köpte Disney slutligen upp Pixar efter ett antal samarbeten och återigen har Disney kontrollen... Inget ont om Disney, jag älskar Disney, men monopol gör att det inte utvecklas på samma sätt. Konkurrens tvingar nämligen producenterna att gnugga geniknölarna och inte glida fram på ett räkskal.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Mac eller PC?

Mycket om dittan eller dattan. Varför inte både - och? Det går bra, tycker dock att en någorlunda stor bildskärm är trevligt. Den lilla är en 24" till PCn Den andra är en en fullbestyckad iMac 27. Ja, med quadra. Nej, skrivaren är inte för bildutskrift, det är en skrivare och kopiator (ihop med scannern).
Men tillbaka till datorerna. Jag tycker - likhet med några andra här att svaret är inte det ena eller andra. Det går så bra med både - och. Datorn är något jag ytterst sällan drar med mig. Gillar inte laptops.
 

Bilagor

Janne Ar

Aktiv medlem
Mycket om dittan eller dattan. Varför inte både - och? Det går bra, tycker dock att en någorlunda stor bildskärm är trevligt. Den lilla är en 24" till PCn Den andra är en en fullbestyckad iMac 27. Ja, med quadra. Nej, skrivaren är inte för bildutskrift, det är en skrivare och kopiator (ihop med scannern).
Men tillbaka till datorerna. Jag tycker - likhet med några andra här att svaret är inte det ena eller andra. Det går så bra med både - och. Datorn är något jag ytterst sällan drar med mig. Gillar inte laptops.
Om man har behov av båda systemet är ju det en snygg lösning, men man behöver inte ha två datorer för att ha både Mac & PC.
Moderna Macar kan köra Windows och Windowsprogram på (minst) tre olika sätt - platsbesparande och bra. Tyvärr går inte det omvända - att köra Mac på PC - men det beror mer på Jobs än på Gates.

(Jo, det går, men inte om man tänker sig vara laglig...)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Om man har behov av båda systemet är ju det en snygg lösning, men man behöver inte ha två datorer för att ha både Mac & PC.
Moderna Macar kan köra Windows och Windowsprogram på (minst) tre olika sätt - platsbesparande och bra. Tyvärr går inte det omvända - att köra Mac på PC - men det beror mer på Jobs än på Gates.

(Jo, det går, men inte om man tänker sig vara laglig...)
Joo, visst går det, har provat men...nja, det funkar tekniskt bra men det känns konstigt nog litet märkligt att ge windowskommandon med Macskrivbordet. Givetvis vänjer man sig men denna lösning låg så nära till hands. Och nu har det blivit en vana att de båda står där. En nackdel dock denna sommar! Det blir varmt när båda är igång. Mycket!!
Men ni som byter till Mac, Dödförklara inte en levande PC, Den är inte värd så mycket begagnad så funkar den, behåll den tills vidare. Det finns en hel del bra bild och musikredigeringsprogram till PC som är billiga/gratis. Det finns en hel del till Mac också men de kostar oftast verkar det som och är inte alltid bättre ...... eller ens lika bra..... Tyvärr kan ju inte detta sägas om Windows......även om det har blivit bättre fram till superfloppen Vista. Men det är historia nu....
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Mycket om dittan eller dattan. Varför inte både - och? Det går bra, tycker dock att en någorlunda stor bildskärm är trevligt. Den lilla är en 24" till PCn Den andra är en en fullbestyckad iMac 27. Ja, med quadra. Nej, skrivaren är inte för bildutskrift, det är en skrivare och kopiator (ihop med scannern).
Men tillbaka till datorerna. Jag tycker - likhet med några andra här att svaret är inte det ena eller andra. Det går så bra med både - och. Datorn är något jag ytterst sällan drar med mig. Gillar inte laptops.
Jag gillar laptops, skulle aldrig vilja ha en stationär igen.

Jag är inte intresserad av att ha två system. Däremot kommer pappa fortsätta med PC så jag kan ju sitta vid PC om jag skulle vilja det med. Å andra sidan rör vi aldrig varandras datorer, det är strikt förbjudet. ;)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag gillar laptops, skulle aldrig vilja ha en stationär igen........

J)
Det är ju en fråga om vad man gör med datorn. Laptops är ju begränsade vad det gäller val av CPU, minne, diskstorlek etc.
Håller man inte på med tunga beräkningar eller mycket stora bilder funkar de väl - den korta livstid de har - jämförelsevis.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Det är ju en fråga om vad man gör med datorn. Laptops är ju begränsade vad det gäller val av CPU, minne, diskstorlek etc.
Håller man inte på med tunga beräkningar eller mycket stora bilder funkar de väl - den korta livstid de har - jämförelsevis.
Kan ju meddela att jag hade en uråldrig stationär tidigare så alla laptops har mer prestanda idag sett till minne, diskstorlek osv. Enda skillnaden var väl att man kunde uppgradera den stationära om man velat. En laptop är ju lite mer begränsad. Jag ska jobba med film och foto men det tror jag en MacBook Pro klarar galant. :)
 
ANNONS