Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Köpa kan man, men lagligt är det inte. Presskort utfärdas inte på det sättet.
Jo det är tyvärr lagligt. Men det är dumt.

Att använda falska presskort devalverar betydelsen av de riktiga. Varför inte bara stå för vem man är och be om att få komma in och fotografera. Det funkar ofta.
 

wolf_hbg

Avslutat medlemskap
Lika

Det är lagligt att köpa ett presskort
Lika lagligt som att köpa en pro kamra
Men om en fotograf har det som yrke får personen också bra bilder
Och får sålt dom till ett bra pris
Om inte så är så kan man skola om sig
Så låt oss som har det som hobby ta våra bilder på lika villkor
 

ulltand

Aktiv medlem
Så låt oss som har det som hobby ta våra bilder på lika villkor
Så på nästa Winnerbäck-konsert sitter det sju pers i publiken, sedan står det tio tusen fotografer framför scenen :)

Det är faktiskt inget presskort som bestämmer vem som får komma in, det gör arrangören. Det är den som avgör om ett leg från journalistförbundet ska duga, eller om ett köpekort från webben är okej. I de flesta fall är bra foton och bra text reklam för arrangemanget, naturligtvis väljer de då hellre att släppa in en fotograf från Aftonbladet än en från Egons Blogg om Knappnålar.


En liten historia om pressfotografen ulltand :)

Jag var på ett stort scoutläger för några år sedan, och fick nys om att kungen var i närheten. Jag kastade mig dit med kameran i högsta hugg, och fick verkligen komma nära. Många andra hindrades av kungens kompisar.
Senare berättade en av mina scouter att han under tumultet då han själv försökt komma fram frågat en "vakt" varför jag fick vara så nära. "Han tillhör pressen" hade vakten sagt, varpå min scout svarat, "Det gör han ju inte, han är bara scoutledare".
 

Kijana

Aktiv medlem
Så låt oss som har det som hobby ta våra bilder på lika villkor
Tycker att logiken haltar här rätt mycket. Vill du få tillträde till en plats som ger bra bilder och bra betalt så ska du inte klassa dig som hobbyfotograf, då är det bättre om du försöker visa att du är där som yrkesman.
Det blir omöjligt för alla fotografer med eller utan pressleg att ta bilder på en plats där det inte finns utrymme.

Är det meningen att alla hobbyutövare av något slag i alla sammanhang ska ha samma rättigheter som professionella utövare blir det ohållbart, som tidigare påpekats. Eller ska alla som gillar att köra fort också få blåljus att sätta på biltaket? Ska vi kanske låta alla privatbilister också få köra i bussfilen?
Eller ska vi låta varenda debuterande motionär i Vasaloppet/Stockholm Marathon/Göteborgsvarvet att få starta i främsta startgruppen?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Hehe kul tråd :)

Men platserna som de riktiga pressfotograferna får vid events av olika slag är ju inte alltid så lysande. Jag har själv hittat betydligt bättre lägen utan att hamna i diket strax under scenen på en konsert exempelvis, hur kul är det med grodperspektiv på en artist och det ser förjävligt ut dessutom. Då utan att ha någon form av presskort eller liknande, bara gått in som vanlig fotonörd där och tagit bilder för eget bruk.

Visst ibland kan det säkert vara schysst ha ett sånt kort så man kommer in på events som man annars inte skulle komma in på, men i överlag verkar man klara sig rätt bra utan. Iaf vad jag har märkt än så länge. Dessutom så är ju inte alla evenemang fotovärdiga heller så många av dem vill man inte ens fota. :)

/ Magnus
 

KGS

Aktiv medlem

ErlandH

Aktiv medlem
Eller ska alla som gillar att köra fort också få blåljus att sätta på biltaket? Ska vi kanske låta alla privatbilister också få köra i bussfilen?
Eller ska vi låta varenda debuterande motionär i Vasaloppet/Stockholm Marathon/Göteborgsvarvet att få starta i främsta startgruppen?
Inte alla. Bara de som betalat 900 spänn för ett ful-leg.

Tack och lov är nog de flesta som sysslar med sånt här smarta nog att se skillnad på cornflakespaketvarianten och riktiga pressled från SJF, SFF m fl.
 

KGS

Aktiv medlem
Inte alla. Bara de som betalat 900 spänn för ett ful-leg.

Tack och lov är nog de flesta som sysslar med sånt här smarta nog att se skillnad på cornflakespaketvarianten och riktiga pressled från SJF, SFF m fl.
Äsch då, vilket vitt objektiv som helst tar dig förbi vilken vakt som helst ;-)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det är lagligt att köpa ett presskort
Då ska jag förtydliga mig:

Det är inte olagligt att köpa kortet. Däremot är det olagligt att använda fejkade presskort och/eller fejkade identitetshandlingar. Man bör alltså vara försiktig när man i ett publikt forum sprider information till andra som kan innebära att de begår ett brott.

Jag har lite svårt att förstå argumentet "ta bilder på lika villkor". Att hänvisa till en rättviseprincip blir lite fjantigt. Ska man kunna köpa sig en läkarlegitimation också och därmed kunna konkurrera med utbildade läkare "på lika villkor"?

Eller varför ska man behöva ta körkort? Låt alla hobbyförare få utöva sitt bilåkande genom att köpa sig sina körkort helt utan teori- och körprov.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då ska jag förtydliga mig:

Det är inte olagligt att köpa kortet. Däremot är det olagligt att använda fejkade presskort och/eller fejkade identitetshandlingar. Man bör alltså vara försiktig när man i ett publikt forum sprider information till andra som kan innebära att de begår ett brott.
Nu vet jag inte om jag missförstår dig, men är det id-korten från presskort.org du kallar "fejkade" och att det skulle vara "olagligt" att använda dem? På vilket sätt? Vilket brott är det du menar att man begår?
 

Kijana

Aktiv medlem
Visst ibland kan det säkert vara schysst ha ett sånt kort så man kommer in på events som man annars inte skulle komma in på, men i överlag verkar man klara sig rätt bra utan. Iaf vad jag har märkt än så länge. Dessutom så är ju inte alla evenemang fotovärdiga heller så många av dem vill man inte ens fota. :)

/ Magnus
Är det här skiljelinjen går mellan oss som har presskort (mitt gick i och för sig ut för flera år sedan) och ni som inte har? Eller med andra ord: Är det här missuppfattningen ligger, det vill säga att en utsänd fotograf från en tidning/webbsajt bara går på de event fotografen tycker är intressanta?
I själva verket har ju fotografen fått ett uppdrag han ska utföra oavsett om evenemanget är i hans eller hennes smak eller fotomässigt i övrigt. I uppdraget ligger ju också att leverera förstklassigt material till läsarna, då måste också förutsättningarna för att utföra uppdraget vara bra. Det är ju heller inte säkert att den utsände fotografen bara har just det eventet att bevaka denna dag, kan ju ligga ett par tre jobb till i kön.

Nej, presskortet ska inte användas som någon slags fribiljett när hobbyfotografen är för snål att betala för att kunna ta bilder för sin egen skull.
 

KGS

Aktiv medlem
Då ska jag förtydliga mig:

Det är inte olagligt att köpa kortet. Däremot är det olagligt att använda fejkade presskort och/eller fejkade identitetshandlingar. Man bör alltså vara försiktig när man i ett publikt forum sprider information till andra som kan innebära att de begår ett brott.

Jag har lite svårt att förstå argumentet "ta bilder på lika villkor". Att hänvisa till en rättviseprincip blir lite fjantigt. Ska man kunna köpa sig en läkarlegitimation också och därmed kunna konkurrera med utbildade läkare "på lika villkor"?

Eller varför ska man behöva ta körkort? Låt alla hobbyförare få utöva sitt bilåkande genom att köpa sig sina körkort helt utan teori- och körprov.
Det är stor skillnad. Vissa titlar är skyddad och då är det belagt med straff att använda dem felaktigt. Fotograf eller journalist är INTE skyddade titlar. Du kan ju vara journalist/fotograf för ditt alldeles egna lilla fanzin. Dessutom tar de flesta amatörfotografer bättre bilder, de är ju där för att de gillar det de håller på med, inte bara ditskickade.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lagligheten i de fejkade presskorten har redan avhandlats och de är lagliga att tillverka, köpa och använda.

Det är väldigt få ställen idag där du idag kan vifta med ett presskort istället och komma in där du inte skulle kommit in ändå om du förklarat ditt ärende. På allsvensk fotboll finns ofta fler hobbyfotografer intill plan än pressfotografer. På musikfestivaler är pressfotograferna en liten del av de ackrediterade fotograferna som tillåts fotografera.

Som regel är det syftet med bilderna som styr, inte om du har presskort. Så är det verkligen på stora evenemang. inte ens Scanpix fick plåta på Lady Gagas konsert i Göteborg.

Frågan om presskort handlar inte bara om att komma in gratis eller få tillträde till bättre fotopositioner. Det är en yrkeslegimitation som förlorar sin betydelse om det en massa folk viftar med oäkta kort,
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Lagligheten i de fejkade presskorten har redan avhandlats och de är lagliga att tillverka, köpa och använda.
Okej. Det kände jag inte till. En snabbgoogling gav andra svar. Då måste de ha varit fel. Detta var bland annat vad jag hittade:

"På Journalistförbundet får jag veta att det inte är olagligt att göra ett fejkat presskort men att det är olagligt att tillverka ett fejkat identitetskort. Det är också olagligt att använda ett fejkat presskort och identitetshandling."

Även du är citerad i blogginlägget, där du påpekar att det inte är olagligt att tillverka presskort.

Om det är tillåtet att använda fejkade presskort, hur är det då med körkort? Det är mest en retorisk fråga eftersom jag vet att man inte får fejka körkort. Däremot kan man ju visa det, och om den som kontrollerar tycker att det ser äkta ut får man åka vidare - precis som det uppenbarligen verkar vara med presskort. Lite märkligt är väl?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det är stor skillnad. Vissa titlar är skyddad och då är det belagt med straff att använda dem felaktigt. Fotograf eller journalist är INTE skyddade titlar. Du kan ju vara journalist/fotograf för ditt alldeles egna lilla fanzin. Dessutom tar de flesta amatörfotografer bättre bilder, de är ju där för att de gillar det de håller på med, inte bara ditskickade.
Men det är väl en helt annan diskussion? Det är inte vilken titel man har som diskuteras utan presskort. Ingen har väl påstått att det är olagligt att kalla sig fotograf eller journalist?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om det är tillåtet att använda fejkade presskort, hur är det då med körkort? Det är mest en retorisk fråga eftersom jag vet att man inte får fejka körkort. Däremot kan man ju visa det, och om den som kontrollerar tycker att det ser äkta ut får man åka vidare - precis som det uppenbarligen verkar vara med presskort. Lite märkligt är väl?
Det är skillnad på att använda kortet som identifikation och att vifta med det och påstå att man är pressfotogaf. Att gå på banken med kortet kan vara urkundsförfalskning eller något liknande.
 
ANNONS