Annons

Bättre bilder med Iphone 5

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Den kommande nya modellen av Iphone (i sommar eller tidig höst) kommer att få en ännu bättre kamera, genom ett samarbete med Sony. Bolagets vd uppger att "våra bästa sensorer" ska levereras till Apples telefon.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Sensorn spelar liten roll när optiken på alla mobila kameror är mindre än en knappnål!

Jag skulle vilja se en 2 Mpixel sensor med något bättre optik på min mobil, istället för 8 mpixel som de är tvungna att komprimera väldigt hårt för att ens rymmas i minnet etc.
 

.Z.

Aktiv medlem
Enligt vad jag läst så kommer den att få samma sensor som sony Ericssons nya androidlur Arc, kolla in testerna på den så får du ett litet hum om hur nya ifånen kommer att prestera.

Tyvärr ganska så mediokert som vanligt enligt det jag sett dock godkänt med mobilmått mätt...
 

eV1Te

Aktiv medlem
Imponerande, men själv lyckas man ju aldrig hålla den lilla lilla linsen helt ren, ett damkorn och du tappar 30% av ljusinsläppet =P

Sedan är ju alla bilder tagna i dagsljus, med så liten pitch på pixlarna så är det inte många fotoner som kommer fram när du fotograferar inomhus...
 

Per

Aktiv medlem
"Testen" var ju inte direkt vetenskapligt gjord och nog har systemkameran övertaget. Dessutom är ju alla bilder tagna i dagsljus utomhus, gör om samma sak hemma en novemberkväll hemma i vardagsrummet så får man nog tydligare skillnader.

Väl ingen som påstått att det var ett vetanskapligt test, eller att mobilkameror är generellt bättre en systemkameror - jag tycker texten på sidan är väldigt tydlig vad det handlar om. Och självklart kommer en systemkamera leverera bättre resultat i dåligt ljus inomhus, men med stora pixlar och en rejäl blixt är en mobilkamera också fullt användbar en novemberkväll hemma i vardagsrummet (eller slutet på oktober..).

Från min sida var det en (skämtsam) kommentar till att mobilkameror skulle ha allt för små pixlar och hårt komprimerade bildfiler för att vara användbara överhuvudtaget. Det var sant för några år sedan, men utvecklingen har ju rasat framåt! På många sätt är nog faktiskt kompaktkamerans dagar räknade - kanske är det så att mobiler redan ersatt kompaktkamerorna om man ser till hur många bilder som faktiskt används på ett eller annat sätt?

Vad gäller iPhone så har väl redan 4:an en hygglig sensor, så det är knappast den begränsande faktorn som kamera betraktat. Men det är kanske inte helt sannolikt att Apple skulle börja satsa på hårdvara som inskränker på designen (t.ex. en riktig blixt), eller mjukvara som konkurerar med app-utbudet (t.ex. rejäla inställnings- och redigeringsmöjligheter)? Ska bli spännande att se hur utvecklingen fortsätter!
 

AFJ

Aktiv medlem
Väl ingen som påstått att det var ett vetanskapligt test, eller att mobilkameror är generellt bättre en systemkameror - jag tycker texten på sidan är väldigt tydlig vad det handlar om.
Sorry, inte min mening att käbbla, jag gick bara in som hastigast på länken och kollade på bilderna och såg då att det var väldigt summariskt utfört.

Inte riktat som någon kritik mot dig.

Helt klart är det nog en majoritet av världens bilder som tas med enklare kameror och mobiler. För många är de ju tillräckligt bra.

Själv älskar jag tanken på en bra mobiltelefon eller en riktigt smidg och bra kompakt men hittills har jag bara blivit besviken. Visst funkar de under bra förhållanden men så fort det börjar tryta med ljuset så kommer deras svagheter fram.
 

light

Aktiv medlem
..eller vad sägs om 12 MP på en sensor som är större än många kompaktkamerors, som spottar ut bilder som är fullt jämförbara med bilderna från din Canon 550? ;)
Blev rätt häpen att en mobil kunde leverera så bra bilder i jämförelse med Canon 550.

Men jag har en fråga, vad är det egentligen för brännvidder i mobilers optik, och vill då helst få begripliga siffror som kan jämföras med optiken hos DSLR.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Sensorn spelar liten roll när optiken på alla mobila kameror är mindre än en knappnål!

Jag skulle vilja se en 2 Mpixel sensor med något bättre optik på min mobil, istället för 8 mpixel som de är tvungna att komprimera väldigt hårt för att ens rymmas i minnet etc.
varför då?
 
ANNONS