Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Circium

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ hjälpa mig identifiera de här pluttarna?
http://i56.tinypic.com/vhqqlc.jpg

Kunde tyvärr inte komma närmare - hade bara zoom up till 55 mm och de höll sig precis vid kanten på ett stup... De svärmade en stund, landade sedan på några aspblad för en paus, innan de började igen. De var häftiga, har inte sett sådana innan. Lacksvarta med långa spröt.

Fotade sommaren 2010 i Angered utanför Göteborg.
Vad tror du om svärmande hanar av ekantennmal, Adela reaumurella?

/Niklas
 

p_å

Medlem
Hej!

Kan någon hjälp mig identifiera denna insekt?
Jag tog bilderna i somras i Österbotten, Finland.

Den är 3-4 cm lång.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 83.8 KB Visningar: 1,267
  • 79.1 KB Visningar: 1,261
  • 16.2 KB Visningar: 1,486

Circium

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon hjälp mig identifiera denna insekt?
Jag tog bilderna i somras i Österbotten, Finland.

Den är 3-4 cm lång.

Tack på förhand!
Hej!

Det är en trollslända, kanske en larv av bred trollslända, Libellula depressa, men är inte alls säker på artbestämningen.

Mvh Niklas
 

p_å

Medlem
Hej!

Det är en trollslända, kanske en larv av bred trollslända, Libellula depressa, men är inte alls säker på artbestämningen.

Mvh Niklas
Aha!

Tack så mycket för hjälpen!
Jag ser likheterna mellan larven och trollsländan, nu kan jag berätta för min 8-åriga kusin vad det riktigt var han fann i somras.

/pontus
 

Danne_K

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig med den här?

Jag kan inte hitta den i mina böcker.

Bilden togs i går när jag och dottern var ute och paddlade. Fjärilen låg och flöt i vattnet. Min dotter tog upp den och den kröp upp och satte sig på hennes huvud och satt där tills den hade samlat krafter och torkat.
 

Bilagor

LiziVF

Medlem
Jag kan inte hitta den i mina böcker.

Bilden togs i går när jag och dottern var ute och paddlade. Fjärilen låg och flöt i vattnet. Min dotter tog upp den och den kröp upp och satte sig på hennes huvud och satt där tills den hade samlat krafter och torkat.
Hej!
Kanske en brun flickfjäril?/Mvh Liz
 

Stromgard

Medlem
En utmaning...

Har två usla bilder på en och samma insekt, en av de första på tomten. Den verkade leta efter ett hål att boa i.

Jag gissar att det är ett bi, men kan man se vilken art?

/Martin
 

Bilagor

Circium

Aktiv medlem
Har två usla bilder på en och samma insekt, en av de första på tomten. Den verkade leta efter ett hål att boa i.

Jag gissar att det är ett bi, men kan man se vilken art?

/Martin
Okej, jag prövar...

Insekten är ett solitärbi är av släktet sandbin, Andrena. Att bestämma art blir lite värre. Med tanke på tiden på året och "fransbanden" på bakkroppen så skulle det kunna vara ett åssandbi, Andrena ruficrus. Om du lyckas hitta bohålen så kanske du även lyckas fota biets ofta artspecifika boparasit av släktet Nomada (gökbin). Det ser ut som en liten geting ungefär. Lyckas du med det så blir artbestämningen av biet på bilden (kanske) lite enklare... =)

Mvh Niklas
 

Circium

Aktiv medlem
Okej, jag prövar...

Insekten är ett solitärbi är av släktet sandbin, Andrena. Att bestämma art blir lite värre. Med tanke på tiden på året och "fransbanden" på bakkroppen så skulle det kunna vara ett åssandbi, Andrena ruficrus. Om du lyckas hitta bohålen så kanske du även lyckas fota biets ofta artspecifika boparasit av släktet Nomada (gökbin). Det ser ut som en liten geting ungefär. Lyckas du med det så blir artbestämningen av biet på bilden (kanske) lite enklare... =)

Mvh Niklas
...men om huvudet är helsvart så är det nog snarare ett ängssandbi, Andrena bicolor. De är inte helt olika, de där rackarna...

/Niklas
 

boxen

Aktiv medlem
Vilken fjäril?

Hej,

Jag är helt säker på att det finns någon här på fotosidan som kan tala om för mig vilken fjäril det är jag har fotograferat i Kilsbergen, Örebro?



// Tobbe
 

Bilagor

  • 19.9 KB Visningar: 432

Nazar

Aktiv medlem
Vem har gjort detta?

Hittade en grupp träd som hade blivit urgröpta av något djur. Platsen är i skogarna utanför Koppom i Värmland. Vem kan ha varit framme?
 

Bilagor

ANNONS