Annons

Nytt kamerahus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alllihop! Jag äger nu en D60 och har gjort i 3 år, jag känner nu att jag kanske kulle sattsa på ett nytt kamerahus! Nu skulle jag gärna vilja ha era tips. jag vill fortfarande ha nikon och att mina gamla objektiv ska kunna användas, jag har funderat lite på 5100, är det en tillräckligt stor skillnad på dessa två att det är värt det?

Eller är det smartare att sattsa på lite nya objektiv?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är ju en bättre senor i D5100 så du kan klara bättre högre ISO, samt filmfunktionen. Du kan ju tex kolla med ScandinavienPhoto begagnat för om du byter in din gamla och om de har ett begagnat hus så behöver inte mellanskillnaden bli så stor, några tusen kanske, samma gäller för följande hus. Ett steg till vore ju att köpa en D7000, en annan att köpa en D90 eller begagnad D300. Med D90 eller D300 så har du ju ett annat hus med andra funktioner, dock så är ju inte sensorn så mycket bättre (lite i pix o brus).

Men det beror mycket på hur du fotograferar, behöver du inte bättre brusegenskaper eller filmegenskaper så tjänar du inte så mycket att köpa D5100. Behöver du inte de funktioner som D7000, D90 o D300 ger så ger ju det inte så mycket mervärde, det är kortfattat bättre sökare, direktknappar, motor i huset, high speed synk på blixt samt cls systemet med styra blixtar, filmning och kanske något mer...

Vilka objektiv har du samt vad vill du fota?
 

b_pinner

Aktiv medlem
Som föregående inlägg så är frågan om vilka objektiv du har och vad du vill plåta viktig. Ett nytt hus kan självklart göra att du kan använda dina nuvarande objektiv i nya situationer. D60 delar teknik med D80 och D200 och steget till nästa generation Nikonkameror, alltså D90 & D300, är rätt stor. Brusprestanda, autofokus samt färgåtergivning är avsevärt mycket bättre. Sen är skillnaden inte lika kraftig mellan D90 och D7000/D5100. Kort sagt så är ett begagnat obetydligt använt D90-hus troligtvis ett av de bättre köpen du kan göra, om du nu väljer att byta hus.

//Björn
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
köp det fetaste du har råd till kan jag tycka! bättre en dyrare begagnad än en ny mindre bra.. du har ju antagligen vuxit ur d60 så det vore dumt att investera i en rak linje.. satsa uppåt! dvs mot en mer proffsig serie.
 
Det är ju en bättre senor i D5100 så du kan klara bättre högre ISO, samt filmfunktionen. Du kan ju tex kolla med ScandinavienPhoto begagnat för om du byter in din gamla och om de har ett begagnat hus så behöver inte mellanskillnaden bli så stor, några tusen kanske, samma gäller för följande hus. Ett steg till vore ju att köpa en D7000, en annan att köpa en D90 eller begagnad D300. Med D90 eller D300 så har du ju ett annat hus med andra funktioner, dock så är ju inte sensorn så mycket bättre (lite i pix o brus).

Men det beror mycket på hur du fotograferar, behöver du inte bättre brusegenskaper eller filmegenskaper så tjänar du inte så mycket att köpa D5100. Behöver du inte de funktioner som D7000, D90 o D300 ger så ger ju det inte så mycket mervärde, det är kortfattat bättre sökare, direktknappar, motor i huset, high speed synk på blixt samt cls systemet med styra blixtar, filmning och kanske något mer...

Vilka objektiv har du samt vad vill du fota?
JAg har just nu ett tamron 90mm macro, 18-55 mm kittobjektiv och ett nikon 35mm ! Jag gillar att ta porträtt och macro bilder i naturen. Är väldigt beroende av att objektivet har bra ljusinsläpp!
 
Som föregående inlägg så är frågan om vilka objektiv du har och vad du vill plåta viktig. Ett nytt hus kan självklart göra att du kan använda dina nuvarande objektiv i nya situationer. D60 delar teknik med D80 och D200 och steget till nästa generation Nikonkameror, alltså D90 & D300, är rätt stor. Brusprestanda, autofokus samt färgåtergivning är avsevärt mycket bättre. Sen är skillnaden inte lika kraftig mellan D90 och D7000/D5100. Kort sagt så är ett begagnat obetydligt använt D90-hus troligtvis ett av de bättre köpen du kan göra, om du nu väljer att byta hus.

//Björn
Hej björn och tack för svaret, men fungerar mina DX objektiv lika bra till D90?
 

erro.se

Aktiv medlem
Som vanligt så är frågan: vad är det du saknar på ditt nuvarande kamerahus? Vad är det som begränsar dig?
 

pdahlen

Aktiv medlem
En fördel med D90, D300, D7000 är att de har motor i huset, vilket gör att du kan använda objektiv utan motor som då går med dessa hus, dvs ofta mer objektiv för pengarna, om du hittar dessa begagnade.

Denna nivå av kamera har också en större, ljusstarkare sökare, då fotar du makro så är det enklare att sätta skärpan med dessa
 

MW71

Aktiv medlem
Är i ungefär samma situation, med en D60 och sugen på ett nytt kamerahus. Funderar på om man har mest nytta av den vinklingsbara skärmen i D5100, eller den större sökaren i D7000 när man använder manuell fokus...Saknar egentligen inte något hos D60, förutom LV och ev en bättre sökare. Har inga objektiv som jag skulle få af med med D7000, äger Samyang, samma Macroobjektiv som TS, och af-sobjektiv. Fotar mkt macro.
 
ANNONS