Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-målning

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlessoet

Medlem
Hej!
Jag har en sony a77 och använder ibland effekten "HDR-målning". Det blir en cool effekt, men ibland för mycket.. jag hade velat ha möjligheten att göra dom bilderna själv med en vanlig RAW fil t.ex.

Är det någon som vet hur bilden är redigerad för att få effekten av "hdr-målning"?

En andra fråga är varför man inte kan använda fjärrkontroll som utlösare när man har den effekten på? Fotar utan effekten och har valt "fjärrkontroll" men sen helt plötsligt när man väljer HDR-målning så går det inte med kontrollen längre, speciellt jobbigt att använda avtryckaren vid längre slutartider...

Någon som har svar? Tack!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag vet inte exakt vilken effekt du eftersträvar, men Moderskeppet har en hel del tips och trix och med lite baskunskap i PS och ACR så kan man få till det mesta genom att prova sig fram.

Kan dock ta lite tid att hitta precis rätt, så för att upprepa specifika effekter så finns det färdiga "recept" som man kan använda. Sanna på moderskeppet har sammanställt en hel website med sådana, leta där om du hittar det som du specifikt söker efter i det här fallet.

http://www.photoshoprecept.se/

Det mesta där är inne i Photoshop, men jag tycker det verkliga bra verktyget är Adobe Camera Raw. Stanna kvar länge i ACR och använd färgtoningsreglagen tillsammans med reglagen på förstafliken så brukar man kunna hitta vilken efekt man vill. Dra kraftigt i reglagen så du ser effekten och sen kan man minska.


/Mats
 

Znutt

Aktiv medlem
Topaz verkade mycket trevlig.
Verkade funka med LR4. Någon som provat?
Kör skälv med "bracketing" och sedan HDR program typ Photomatix vilket är lite omständigt. Men prg kan batcha.
 
ANNONS