Annons

Publicera trots fotoförbud (och diskussion om avtal)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Kan man alltså tolka detta att man inte behöver modellrelease utan det räcker man har ett infoblad om vad de ger sig in i i och med att de blir fotograferade av mig?
 

afe

Aktiv medlem
Kan man alltså tolka detta att man inte behöver modellrelease utan det räcker man har ett infoblad om vad de ger sig in i i och med att de blir fotograferade av mig?
Nja, en modellrelease utan underskrift tror jag du får svårt att få godkänd av eventuella bildköpare.
 

iSolen.se

Guest
Så nu när Rommel är med på noterna...

Hur är det med det finstilta på biljettens baksida om att man inte får publicera eller sälja bilderna? Gäller det eller är det bara att publicera/sälja på?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nja, en modellrelease utan underskrift tror jag du får svårt att få godkänd av eventuella bildköpare.
Länken du visade var dock med namnunderskrifter.... Men jag vet att muntliga avtal räknas lika hårt som skriftliga. Bara svårare att bevisa. Men det är ju först man fälls som man gjort något olagligt eller hur var det nu ;)
 

iSolen.se

Guest
Kan man alltså tolka detta att man inte behöver modellrelease utan det räcker man har ett infoblad om vad de ger sig in i i och med att de blir fotograferade av mig?
En muntlig modelrease gäller och frågan är intressant men vad har detta med avtalsreglerna om konsertfoto och köpeavtal att göra?

(modeller har en förmåga att ändra sig över tiden så det är ingen bra idé med muntligt avtal, plus att det är jobbigt att läsa upp så långa stycken)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
En muntlig modelrease gäller och frågan är intressant men vad har detta med avtalsreglerna om konsertfoto och köpeavtal att göra?

(modeller har en förmåga att ändra sig över tiden så det är ingen bra idé med muntligt avtal, plus att det är jobbigt att läsa upp så långa stycken)
Originatråden kanske..
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Men iom länken som Anders hade så blir de åtagande man "köpt" som står på biljetten väldigt intressant.
 

afe

Aktiv medlem
Jag är tveksam om de kan avtala bort publiceringsrätten genom text på en biljett - fotoförbud är en sak, men det enda som kan hända om du bryter mot det avtalet är att du riskerar bli avhyst.
 

iSolen.se

Guest
Jag är tveksam om de kan avtala bort publiceringsrätten genom text på en biljett - fotoförbud är en sak, men det enda som kan hända om du bryter mot det avtalet är att du riskerar bli avhyst.
Precis det jag försöker få klarhet i.

(Erland verkar tycka det är fritt fram och PMD pratar avtal. Tror inte bägge kan stämma samtidigt)

Finns det ingen underground konsertfotograf här som kan berätta läget?
 

erro.se

Aktiv medlem
På väg hem från jobbet ikväll stannade jag till på Ica och köpte ett paket mjölk. Ingick jag ett avtal då? Hur isåfall?

Det framgår ingenting om avtal någonstans i butiken. På kvittot står ingenting om nån sorts avtal. Och det hade jag ju isåfall inte kunnat se förrän i efterhand ändå.

Att man ska betala för mjölken vet ju alla. Men var regleras detta egentligen? Det "framgår" ju ingenstans. Att det finns ett outtalat "avtal" om detta vet man ju, men hur regleras det egentligen rent juridiskt?
 
ANNONS