Annons

hjälp att välja rätt kompaktkamera!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Kollat närmare på Canon s100 och det verkar va en riktigt fin kamera som är lite mer avancerad men ändå så en nybörjare fattar vad han pysslar med.

Vad har ni för erfarenheter av den?
Jag har föregångaren S90 och nu har jag köpt en beg S100 (ej anlänt än), det säger väl allt? Kan sakna sökare ibland men annars gillar jag verkligen dom här kamerorna. Hoppas att jag får lite bättre brusegenskaper med S100:an.
 

koxa

Aktiv medlem
Kollat närmare på Canon s100 och det verkar va en riktigt fin kamera som är lite mer avancerad men ändå så en nybörjare fattar vad han pysslar med.

Vad har ni för erfarenheter av den?
Jag har Canon S100 och det är en liten kamera som alltid kan följa med i fickan. Den har ett ljusstarkt objektiv som dock blir ljussvagare när man zoomar. Det finns billiga och bra tredjepartsbatteterier (viktigt eftersom du inte verkar vilja lägga ut mycket pengar på ditt fotande). Bra macrofunktion och bra både vid vidvinkel och teleläget. Om du vill ha länkar till bilder kan jag bifoga detta.

Slutsats: en mycket bra liten kamera med bra manuella kontroller som alltid kan följa med, till ett mycket bra pris (under 2000:). Som jag sagt tidigare så tar dagens moderna mobiler minst lika bra bilder (nu även med RAW) som en 1000:- kompakt (endast jpg), en fördel med de små billiga kompakterna är ju att man kan zooma, men vill du ha en riktig kamera som klarar det du beskriver ovan så är S100/S110 ett mycket bra val.
 

Per

Aktiv medlem
Du har minst lika bra bildkvalitet i en modern mobiltelefon som i en kompaktkamera för 1000:-..
Knappast, eftersom xenon-blixten i alla kompaktkameror är totalt överlägsen led-lampan hos mobiltelefonerna. Du kommer aldrig att kunna frysa rörliga motiv i dunkel belysning (tänk 'lekande barn inomhus', 'festmingel' osv, dvs typiska snapshot-motiv) med en mobiltelefon utan xenonblixt. Handlar det däremot om att fota utomhus, i god belysning så håller jag med - då kan de flesta moderna mobiler prestera lika bra bilder som enklare kompaktkameror, givet sitt brännviddsomfång.
 

koxa

Aktiv medlem
Knappast, eftersom xenon-blixten i alla kompaktkameror är totalt överlägsen led-lampan hos mobiltelefonerna. Du kommer aldrig att kunna frysa rörliga motiv i dunkel belysning (tänk 'lekande barn inomhus', 'festmingel' osv, dvs typiska snapshot-motiv) med en mobiltelefon utan xenonblixt. Handlar det däremot om att fota utomhus, i god belysning så håller jag med - då kan de flesta moderna mobiler prestera lika bra bilder som enklare kompaktkameror, givet sitt brännviddsomfång.
?? Jag hade xenonblixt redan på min Nokia N8 år 2010!! Vet inte riktigt vad du är ute efter här...

Vidare skriver TS:
"Jag fotar mest natur o djur.
Men roligt om man kan ta detaljrika bilder på insekter och blommor också. "
Vad jag vet så finns det inte så mycket natur och djur inomhus ;)
 

Per

Aktiv medlem
?? Jag hade xenonblixt redan på min Nokia N8 år 2010!! Vet inte riktigt vad du är ute efter här...
Precis, och även idag finns det några Nokia-modeller som utmärker sig med xenonblixt, men de utgör ju det ganska blygsamma undantaget på marknaden. Generellt så har "moderna mobiltelefoner" tyvärr bara led-lampa, ingen xenonblixt, och de kan därför inte mäta sig med ens enklare kompaktkameror så fort ljuset kryper ner mot en normal inomhussituation.

(Om TS råkar vara en av de lyckliga som faktiskt har riktigt blixt på sin mobil så håller jag med dig - skippa kompakten för en tusenlapp och fota vidare med mobilen!)
 

koxa

Aktiv medlem
Precis, och även idag finns det några Nokia-modeller som utmärker sig med xenonblixt, men de utgör ju det ganska blygsamma undantaget på marknaden. Generellt så har "moderna mobiltelefoner" tyvärr bara led-lampa, ingen xenonblixt, och de kan därför inte mäta sig med ens enklare kompaktkameror så fort ljuset kryper ner mot en normal inomhussituation.
Ja det stämmer bra!
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag köpte en S95 för 3 år sedan och jag använder den fortfarande som resekamera och är fortfarande nöjd så jag är övertygad om att du blir nöjd med S100.

Jag har även ett undervattenhus till min S95:a. Inte billigt men helt underbart på bad semester.
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver den ha wifi inbyggd? Skall man bara föra över bilder kan man kanske klara sig med eye-fi SD kort och välja kamera fritt. Kolla på dessa minneskort på nätet och se hur de funkar för jag har inte testat. Kan du sträcka dig till 1800:- eller 1900:- kan du i så fall få en vass kompakt Olympus XZ-1 eller Canon S110. Men jag skulle lagt upp till 2200:- för att få XZ-2 från Olympus. OBS att Olympusen kanske tar bäst stillbilder men den har en CCD sensor så skall du filma i HD går det inte, jag trot den klarar 720p som i o f s inte är kasst.
Nej, Olympus XZ-2 har en CMOS-sensor och kan videofilma i 1080p.
Men den har inte WiFi.
 

myraakita

Medlem
Tänkte på en sak nu när man förhoppningsvis får en bra kamera som dom flesta här verkar tycka att Canon powershot S100 är. Så undrar jag lite vad man ska ha för minneskort i den? Runt 16gb skulle nog räcka för mig men finns ju multum med olika fabrikat o_O

Mvh
 

koxa

Aktiv medlem
ANNONS