Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film blir "grådassig" i uppspelning+redigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

karolinaf

Medlem
Hej!
Jag har ett problem gällande när jag ska spela upp eller redigera mina filmklipp. I kameran ser klippen helt normala ut - med bra färgmättnad och kontrast osv. När jag sedan öppnade klippen på datorn i Quicktime, VLC och Sony Vegas Pro märkte jag att klippen blivit "matta" och tappat massa färg. Jag testade då att spela upp dem i Windows Media Player, och där ser klippen ut som de ska av oklar anledning (?!). Riktigt tråkigt eftersom jag vill kunna redigera ihop klippen i Sony Vegas och ladda upp utan att kvalitén försämras...

Någon som möjligtvis vet vad detta beror på? :(

Här infogar jag en bild på skillnaden:
http://sv.tinypic.com/r/24xhqhs/8
 

reboot81

Aktiv medlem
Kör programmen samma färgprofil?
Hur ser resultatet ut efter exportering? Uppladdning på Vimeo/Youtube?
Vad filmar du med för kamera/inställningar?
 

Kimster

Aktiv medlem
Olika program kan visa olika beroende på hur de hanterar profiler och videoformat.
Precis som skärmar göra.

Så det som gäller är att man väljer ett litet klipp, redigerar lite så som man tänkt göra med filmen, exporterar till det format man har bestämt och spelar sen upp det på den videotjänst/dator/tv som klippet ska visas.

Därefter bestämmer man om man måste färgkorrigera.


Rent "videotekniskt" så är det bättre med det platta och grådassigare, för det ger lite bättre utrymmer för färgkorrigering/color corection i redigeringen. Inspelat material som redan är åtdraget i kontraster och färger kan man sällan ändra eller förbättra.
 
ANNONS