Annons

cinematic look

Produkter
(logga in för att koppla)

bmcc_12345

Medlem
Hej alla,

Jag undrar om ni har bra tips och råd för att konstruera en filmisk känsla när ni filmar med digitala kameror?

Filmar med en BMCC mft. Använder gamla canon fd-linser för att undvika HD-skarpa bilder. Filmar i 23 fps.

Har ni fler tips? Kanske plugins för filmbrus, tips på gamla linser osv.

Vore extremt spännande att höra hur ni gör.

Tack
 

Kimster

Aktiv medlem
Förvisso ett ganska subjektivt ämne men här är mina 5 ören.
Bra/rätt ljussättning är bland viktigaste. Sen komposition och skärpedjup och slutligen colorgrading.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Förvisso ett ganska subjektivt ämne men här är mina 5 ören.
Bra/rätt ljussättning är bland viktigaste. Sen komposition och skärpedjup och slutligen colorgrading.
Håller helt med dig. Ljussättningen är det viktigaste. Sedan är det bra att se till överdriva skuggor och kontraster lite så att det inte ser ut som en hemvideo (vissa TV-serier ser ut på det sättet och kan vara plågsamma att se på). Men får förståss inte svärta för mycket.
 

bmcc_12345

Medlem
Tack för alla svar, mycket uppskattat.

Tänker främst på post-produktion. Och filmbrus. Redigerar ett dokumentärt material som främst är filmat på Red Epic, med kompletteringar i blackmagic cinema camera. Söker filter som adderar en filmisk känsla. Tänker: kanske finns det någon bra mjukvara för detta, och om någon har erfarenhet av den typen av filter i postprod/redigering.
 

bmcc_12345

Medlem
Finns hur många videor som helst i detta ämne

Testa att googla tex "how to get cinematic look"
Absolut, har gjort. Men tänkte ta upp det här också, diskutera med er. På ett sätt som man kanske inte kan genom att se på videos.

Har viss erfarenhet av brusfilter, men det är ett ganska intressant diskussionsforum. Och dessutom en teknik som ständigt utvecklas. Kan va kul att uppdatera varandra..
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
När jag vill få min blackmagic att se riktigt Hollywood ut så gillar jag att verkligen pressa dynamiska omfånget.
Exponera så långt till höger som möjligt och sedan ytterligare ljusa upp mids och skuggor.
Sen grada med typ filmconvert.
 
ANNONS