Annons

Årets fynd -- kikare

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är nog snarare mer än 10 meter på min. Någon kan kanske ha tur och hitta en som har bättre närgräns, men om man verkligen behöver det så ska man nog leta efter en alternativ kikare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så illa att jag vill kalla den "smäck" är den inte tycker jag. Inget som glappar och alla reglage går lagom trögt. Med normal varsamhet tror jag att den kommer att hållla i många år.


Ja, god skärpa och inte så mycket färgskiftningar som jag tycker att man ofta kan se i billiga kikare.

Men närgränsen är helt usel. Cirka 10 meter uppskattar jag den till.
Främst okularen tycker jag är lite sladdriga på min och det gäller även objektivlocken men skärpeinställningen känns OK.

Närgränsen kan säkert vara ett problem för en del som ska kolla fågelbordet men aldrig för mig för jag har kikaren nästa uteslutande på min veranda på landet. Den ligger i höjd med trätopparna då den ligger på en höjd i en backe och det är längre än 10 m till närmaste träd. Det står 7 stora ekar runt och det är där jag ser fåglarna. Därför är förstoringen en tillgång för mig och inget problem som den annars skulle kunna upplevas som på närmare håll.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag köpte en Minolta Classic II 10x50 med lite Wide Angel för några år sedan, det var nästan halva priset 350 kr, den är väl okej men inte så där så att man hoppar till precis. Min lilla Nikon 7x20 CF III är däremot en behändig sak med bra kvalitet.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag köpte en Minolta Classic II 10x50 med lite Wide Angel för några år sedan, det var nästan halva priset 350 kr, den är väl okej men inte så där så att man hoppar till precis. Min lilla Nikon 7x20 CF III är däremot en behändig sak med bra kvalitet.


//Bengt.
Har du provat och jämfört dem med kikarna från Lidl som tråden handlar om? Minolta sålde en del halvbilligt och halvbra förut, men det var som sagt inget man imponerades jättemycket av. Nikons kikare har väl en helt annat prislapp ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Har du provat och jämfört dem med kikarna från Lidl som tråden handlar om? Minolta sålde en del halvbilligt och halvbra förut, men det var som sagt inget man imponerades jättemycket av. Nikons kikare har väl en helt annat prislapp ...

Ursäkta jag var lite vimsig av olika anledningar, hade känt på en Lidl-kikare då för några år sedan, dom hade ett exemplar kvar, vilket jag förstår för den var lite krokig och allmänt skröplig, när man ser ett sånt exemplar, så bryr man sig inte senare att titta igen, vilket tydligen har varit dumt om dom är så överraskande bra för den ringa summan. Det var väl då jag slog till på Minolta.kikaren för någon hundring extra.


//Bengt.
 
ANNONS