Annons

Tips och information för dig som funderar på att byta till mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skrivit ihop ett blogginlägg som jag tror kan vara till nytta för den som är i samma sits som jag var i och funderar på att gå över till mellanformat.

Jag har försökt att hålla det neutralt och skriver bara om mina egna erfarenheter. För jag tycker att det var en hel del information som man inte får som blivande kund om man inte anstränger sig ordentligt i sin research innan köp.

Det finns en del buggar, det är inte samma sak som att fota med småbildsformat helt enkelt.

http://www.markusp.se/foto/mellanformat-ar-inte-helt-problemfritt/

Hoppas det kan vara till hjälp för någon!

Mvh Markus
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skrivit ihop ett blogginlägg som jag tror kan vara till nytta för den som är i samma sits som jag var i och funderar på att gå över till mellanformat.

Jag har försökt att hålla det neutralt och skriver bara om mina egna erfarenheter. För jag tycker att det var en hel del information som man inte får som blivande kund om man inte anstränger sig ordentligt i sin research innan köp.

Det finns en del buggar, det är inte samma sak som att fota med småbildsformat helt enkelt.

http://www.markusp.se/foto/mellanformat-ar-inte-helt-problemfritt/

Hoppas det kan vara till hjälp för någon!

Mvh Markus
Hej!

Du borde kanske ha lagt till "Hasselblad" i rubriken? Jag fotar ocksä digitalt mellanformat, men med ett annat fabrikat av kamerahus och objektiv, dock med en sensor från Kodak (samma?). Jag känner inte alls igen mig i det du beskriver. Dina erfarenheter verkar vara kopplade mer till ditt system, än till själva mellanformatet?

Vilka system jämförde du innan köpet? Och hur jämförde du? Hade du valt samma system idag, om du hade vetat det du vet nu?

(Mina MF-prylar finns i min kameraväska på FS. Dom har förmodligen kostar ungefär som bara ditt hus listpris, exkl moms. OK, jag har köpt en del begagnade objektiv väldigt billigt. Totalt täcker dom in brännvidderna 25-400 mm. Jag har bara en zoom, alla andra är fasta brännvidder. Hade jag köpt ett nytt MF kamerahus idag så hade det blivit 645Z.

En trend som kommer tillbaka nu är att fota med riktiga mellanformatkameror för film. Det är mycket billigare om man bara ska prova på formatet. Och så blir ju bilderna helt underbara!)

Mvh Pär
 

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Du borde kanske ha lagt till "Hasselblad" i rubriken? Jag fotar ocksä digitalt mellanformat, men med ett annat fabrikat av kamerahus och objektiv, dock med en sensor från Kodak (samma?). Jag känner inte alls igen mig i det du beskriver. Dina erfarenheter verkar vara kopplade mer till ditt system, än till själva mellanformatet?

Vilka system jämförde du innan köpet? Och hur jämförde du? Hade du valt samma system idag, om du hade vetat det du vet nu?

(Mina MF-prylar finns i min kameraväska på FS. Dom har förmodligen kostar ungefär som bara ditt hus listpris, exkl moms. OK, jag har köpt en del begagnade objektiv väldigt billigt. Totalt täcker dom in brännvidderna 25-400 mm. Jag har bara en zoom, alla andra är fasta brännvidder. Hade jag köpt ett nytt MF kamerahus idag så hade det blivit 645Z.

En trend som kommer tillbaka nu är att fota med riktiga mellanformatkameror för film. Det är mycket billigare om man bara ska prova på formatet. Och så blir ju bilderna helt underbara!)

Mvh Pär
Jag baserade min rubrik på att jag har varit i kontakt med fotografer som har berättat om att det är lite problem/buggar med PhaseOne också. Det är digitalt mellanformat jag åsyftar här, kanske bör förtydligas. Fotar du med film?

Jag utger mig absolut inte för att vara någon expert på både digitalt och analogt mellanformat utan jag bara berättar om mina egna erfarenheter. Om allting funkar helt problemfritt för någon annan så är det ju kanon! Men mina efterforskningar visar att jag inte är ensam om problemen med Hasselblad H5D-40 och även andra digitala mellanformatskameror.

Jag jämförde just inte några system utan det var Hasselblad jag hade i sikte. Ett så pass välrenommerat varumärke förutsatte jag var top of the line. Eftersom jag även just då fick en väldigt fördelaktig rabatt, ca 35%, så var jag snabb att passa på där. Om jag hade vetat det jag vet idag så hade jag verkligen övervägt och läst på mer om Pentax 645Z som jag har hört mycket bra om.
 
ANNONS