Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med laddning via USB

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusK

Medlem
Jag ska om några veckor ut och vandra i fjällen och behöver köpa mig en smidig kompaktkamera att ta med mig ut i naturen.

Något jag har som krav är att den ska gå att ladda via USB-kabeln som man använder när kameran kopplas in i datorn. Jag vill inte släpa med mig extra batterier till kameran utan har istället tänkt köpa en solcellspanel för att kunna ladda min kamera och mobil. Alla kameror verkar inte kunna laddas via USB utan kräver att man använder den medföljande batteriladdaren vilket solcellspanelen inte klarar av, samt att jag vill spara in på vikt/volym.

Den solcellspanel jag kollat på är Brunton Explorer Portable 5W
http://www.brunton.com/products/explorer-10
Men även funderat på ett uppladdningsbart batteri som ex. Brunton Heavy Metal
http://www.outnorth.se/brunton/heavy-metal-5500#Yellow

Oavsett vilket så kommer kameran behöver laddas via USB med 5W, jag har varit intresserad av Canon Powershot S120 men enligt Cyberphotos kundtjänst går den inte ladda via USB.

Har någon ett förslag på någon annan kamera i samma prisklass eller vet hur jag kan se vilka kameror som kan laddas via USB?
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Jag har nyss införskaffat Sony HX90 som resekamrat. Liten smidig kamera som ändå bl a har 30x optisk zoom och EVF. Och den laddas via USB, väldigt praktisk på resa när man ändå har med sig en sådan laddare för mobil och surfplatta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ricoh GR som sagt, men den har fast vidvinkel vilket kanske inte önskas. Min Olympus XZ-2 som den ersatte och som därför bara ligger, har också USB-laddning.
 

retroflex

Aktiv medlem
Jag har en äldre fujifilm-kompakt med lite större sensor än de minsta. Den laddar via USB, antar att de nya ersättarna gör det med.
 

apersson850

Aktiv medlem
Beroende på vad du har för tekniska krav på bilderna så uppfyller ju alla telefoner idag det här kriteriet.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Sony tx 30

Tål dessutom regn. Ska tåla bad men sett att några har haft läckage så jag har inte provat men regn bör inte vara ett problem.. Klart att canon s120 tar bättre bilder ☺ sony rx är nog snäppet bättre än s120 . Man måste ju oxå titta på vad väger den med usb jämfört med den du vill ha. Kanske är det senare lättare och billigare. Så många gram väger ju inte moderna batterier.
 
ANNONS