Annons

Förvirrande liten bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_11

Medlem
Hej,
Jag behöver hjälp.
Jag ska framkalla en bild i som ska sitta i en passepartout med måtten 39x49 cm.

När jag tar upp bilden i Photoshop och går in under bildstorlek så ser jag att den endast är 43,89 x 29,26 cm stor. Jag tycker detta känns väldigt litet då bilden kommer direkt i från kameran. Jag har fotograferat med min Canon 550D i RAW-format.

Jag som bara fotograferar utan något stort tekniskt kunnande tycker att det låter som bilderna är små, är det korrekt att bilderna inte blir större eller är det något jag missar eller missförstår?

Kommer jag inte kunna framkalla min bild i det förväntade formatet och vilken typ av kamera ska jag i så fall behöva ha för att komma upp i dessa storlekar som ändå inte känns så jättestort i sammanhanget?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur "stor" Photoshop tycker att bilden är beror på vilken upplösning som är inställd. Du kan skriva ut din bild i den önskade storleken utan problem.
 

Josefin_11

Medlem
Tack för ditt svar, allt detta är så förvirrande ;-)

Är det upplösningen på 300ppi du nämner? Vet att jag hört att det inte spelar någon roll för bildkvaliteten vid utskrift längre att inte gå under det värdet.

Men någonstans måste jag kunna kontrollera så att kvaliteten är tillräcklig för min utskrift?

Kanske ska lägga till att storleken på utskiftspappret är 40x60 så jag måste vara säker på att min bild håller måttet 39x49, då bilden inte ska fyllas på hela pappret.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mycket att lära sig

1. Beskär bilden med måtten 39x49 inskrivna i rutan (hur det ser ut i programmet beror på program och version) eller vad du vill ha (något större än innermåtten på passepartouren).

2. Var noga att se till att bilden inte fyller ut pappret (finns säkert några val man kan göra) när du beställer bilden. Skriver du ut själv är det nog inga problem.

3. Fungerar det inte där du brukar skriva ut så finns det tjänster som skriver ut i exakt storlek t.ex. Crimsons prefixtjänst. Bilden måste givetvis vara beskuren till rätt mått ändå. Alternativ kan man göra en vit bakgrund med rätta mått och klistra in bilden i t.ex. i Photoshop.

PS beskär du inte bilden och skriver ut med ena sidan 39 så kommer förstås den längre sidan bli en bit över 50 men det kanske inte gör någonting eftersom du ska placera passepartouren över. Du kanske dock behöver skära till bilden liten för att den ska passa i ramen i så fall.
 

Josefin_11

Medlem
1. Beskär bilden med måtten 39x49 inskrivna i rutan (hur det ser ut i programmet beror på program och version) eller vad du vill ha (något större än innermåtten på passepartouren).

2. Var noga att se till att bilden inte fyller ut pappret (finns säkert några val man kan göra) när du beställer bilden. Skriver du ut själv är det nog inga problem.

3. Fungerar det inte där du brukar skriva ut så finns det tjänster som skriver ut i exakt storlek t.ex. Crimsons prefixtjänst. Bilden måste givetvis vara beskuren till rätt mått ändå. Alternativ kan man göra en vit bakgrund med rätta mått och klistra in bilden i t.ex. i Photoshop.

PS beskär du inte bilden och skriver ut med ena sidan 39 så kommer förstås den längre sidan bli en bit över 50 men det kanske inte gör någonting eftersom du ska placera passepartouren över. Du kanske dock behöver skära till bilden liten för att den ska passa i ramen i så fall.
Det som förvirrar mig mest är att jag beskär med måtten 39x49 men sen när jag går in och tittat på bildstorlek så är bilden mycket mindre, 23,28x29,26.
Är osäker på om det kommer bli rätt mått på bilden ändå oavsett om jag väljer att det inte ska fylla ut pappret eller gör en vit bakgrund med rätta mått.
Har testat det sistnämnda och min beskurna inklistrade bild är för liten.

Får min bild att bli korrekt mot den vita bakgrunden om jag ändrar storleken, men på bekostnad av ppi som då kommer ner till 170. Kommer det vara något problem med så lågt värde?

Jag tror jag håller på att bli galen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ändra

Det är bara att ändra i rutan! Skriv in 39 där det står 23,28 så blir det automatiskt 49 i den andra rutan eftersom du redan har rätt sidförhållande. Se till att ha rutan "rezample image" urkryssad och rutan "constrain proportions" ikryssad. Klart! Bara att skriva ut. om du nu får mindre än 300 ppi/dpi så är det inget att bry sig om. Det blir tillräckligt bra ändå. Vill du finlira kan du läsa och googla på det här att interpolera bilder (manuellt låta programmet höja upplösningen) och bästa sätt att efterskärpa bilder vid interpolering. Jag tror dock att du inte kommer att se skillnad förrän du tränat en hel del på detta och kanske knappt även om du lär dig tekniken.
 
ANNONS