Annons

MFT och hög bländare vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Vid fotografering med Micro Four Third kameror bör man tydligen helst (vad jag ibland läst) undvika bländartal typ f/16 och högre, och helst ligga omkring f/5,6-f/8 för bästa kvalite.

När jag nu filmar med min MFT kamera så har jag slutaren inställd på 1/50sek. Det innebär att bländaren, särskilt vid solsken, ibland sticker iväg upp i de högre regionerna, ofta t.o.m. f/22. Så min fråga är: Kan det inverka negativt på samma sätt som när man tar stillbilder?

(Om så är fallet, då är det väl bara att skaffa ett ND-filter antar jag.)
 

FranzEA

Aktiv medlem
Det gäller väl alla format (det uppstår diffraktion) men särskilt MFT och APS-C, de s.k. crop-formaten.

Lösningen är väl att öka slutarhastigheten, filma på kortare slutartid?

... alternativt att sänka ljuskänsligheten (ISO-talet)
 

light

Aktiv medlem
Det gäller väl alla format (det uppstår diffraktion) men särskilt MFT och APS-C, de s.k. crop-formaten.

Lösningen är väl att öka slutarhastigheten, filma på kortare slutartid?

... alternativt att sänka ljuskänsligheten (ISO-talet)

Jag har fått lära mig att slutartiden bör vara 1/50 sek när man filmar i 25fps, så det tänker jag hålla mig till.

Och ISO går inte att sänka lägre än 200 som jag har vid dagsljus.

Så då kvarstår ND-filter.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att slutartiden bör vara 1/50 sek när man filmar i 25fps, så det tänker jag hålla mig till.

Och ISO går inte att sänka lägre än 200 som jag har vid dagsljus.

Så då kvarstår ND-filter.
OK.

Jag trodde det var minst 1/50, alltså borde 1/100 gå bra också.

... men i så fall har du ju svarat på din egen fråga.


Däremot så vet jag att effekten av diffraktion är olika beroende på objektivet, så du kan ju testa att minska på bländaröppningen (högre bländartal) och se hur det fungerar i ditt unika fall.

Lycka till med filmandet :)
 

light

Aktiv medlem
Däremot så vet jag att effekten av diffraktion är olika beroende på objektivet, så du kan ju testa att minska på bländaröppningen (högre bländartal) och se hur det fungerar i ditt unika fall.

Lycka till med filmandet :)[/QUOTE]


Efter mina första trevande filmförsök med 4k filmning så kan jag inte urskilja någon försämring vid de högre talen (f/22), men ögat kan ju luras, särskilt när ju ens skärm inte heller kan helt återge 4k.

Men min ursprungsfråga är väl mer principiell: är det skillnad mellan stillbild och filmning när det gäller höga bländarvärden som typ f/22? Blir diffraktion inte lika tydlig vid filmning?
 

hornavan

Aktiv medlem
Däremot så vet jag att effekten av diffraktion är olika beroende på objektivet, så du kan ju testa att minska på bländaröppningen (högre bländartal) och se hur det fungerar i ditt unika fall.

Lycka till med filmandet :)

Efter mina första trevande filmförsök med 4k filmning så kan jag inte urskilja någon försämring vid de högre talen (f/22), men ögat kan ju luras, särskilt när ju ens skärm inte heller kan helt återge 4k.

Men min ursprungsfråga är väl mer principiell: är det skillnad mellan stillbild och filmning när det gäller höga bländarvärden som typ f/22? Blir diffraktion inte lika tydlig vid filmning?[/QUOTE]

Dina slutsatser är korrekta, du behöver nd.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Men min ursprungsfråga är väl mer principiell: är det skillnad mellan stillbild och filmning när det gäller höga bländarvärden som typ f/22? Blir diffraktion inte lika tydlig vid filmning?
De fysiska (optiska) lagarna borde vara de samma oavsett stillbild / filmning, så diffraktion borde påverka bilden lika mycket i båda fallen.

Effekten av diffraktion är inte alltid så tydlig, man måste ofta kolla på pixelnivå.

Har du inte en 4K-skärm, som du skriver, så lär du inte märka någon skillnad alls.
 

Kimster

Aktiv medlem
Generellt ...
använd ND-filter hellre än att köra på höga bländartal, pga. risk för difraktion osv. Man brukar dagligt tala om att linser i 35mm världen är som skarpast kring f5,6-8 och för videokameror kring f5,6.
Om det stämmer bör man alltså ligga kring f8, minsta/native ISO och sen använda ND för att få skarpaste bilden... inte nödvändigtvis bästa eller mest lämpliga.

1/50 i slutare är rekommenderat för att få en så mjuk rörelse som möjligt vid t.ex. panorering eller rörliga objekt. I vissa fall kan 1/100 del fungera också. (Målet är att använda ett tal som är delbart med 25, eller 30 beroende på vilken fps man spelar in i. 25fps = 1/50, 1/100, 30fps = 1/60, 1/120 osv.)
Kör man över 100 så måste man förstå att allt rörligt riskerar att upplevas som hackigt.
Den enda gång hög slutare är bra är om man ska göra slowmotion. Då slowmo-programmet har lättare att rendera bilder med objekt som är skarpa i varje bildruta.

Men det här är bara tumregler jag själv lärt mig genom åren, ingen lag eller absolut sanning för alla. Enda sättet att veta är att testa :)
 

light

Aktiv medlem
Jo, vi verkar ju vara rätt eniga här att det är ND filter som gäller i detta fall om man vill undvika alltför höga bländarvärden. Och tydligen är problemet med diffraktion detsamma oavsett om man tar stillbilder eller filmar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Problemet med diffraktion finns alltid där, men man ser det bara om enskilda pixlar är tillräckligt små, dvs sensorns upplösning är tillräckligt hög.
När man filmar är upplösningen jämförelsevis ynklig, eftersom man med dagens sensorer kastar bort det mesta av den upplösning som sensorn kan ge. Även 4K har ju låg upplösning jämfört med stillbilder. Full HD är lågupplöst så det smäller om det, jämfört med stillbilder.
 

light

Aktiv medlem
Problemet med diffraktion finns alltid där, men man ser det bara om enskilda pixlar är tillräckligt små, dvs sensorns upplösning är tillräckligt hög.
När man filmar är upplösningen jämförelsevis ynklig, eftersom man med dagens sensorer kastar bort det mesta av den upplösning som sensorn kan ge. Även 4K har ju låg upplösning jämfört med stillbilder. Full HD är lågupplöst så det smäller om det, jämfört med stillbilder.
I 4K lär ju varje bildruta vara i upplösningen 8MB.

Och min Micro Four Third kamera har en 16MB sensor.

Hur stor/liten är risken att det ska uppstå diffraktion där när jag filmar i 4K i typ f/22? Och är risken större/mindre än i jämförelse med DSLR?
 

FranzEA

Aktiv medlem
är risken större/mindre än i jämförelse med DSLR?
Om det är en spegellös kamera eller en spegelreflexkamera (SLR eller DSLR) har ingen betydelse.

Det som spelar roll är sensorstorleken, där MFT och APS-C, som båda är crop-sensorer "drabbas" mer av diffraktion än spegellösa eller (D)SLR sensorer i fullformat.
 

Benny p

Aktiv medlem
Jag är novis inom dslr film. Det jag undrar är vilken täthetsgrad är lämpligast vid film i dagsljus. Eller är det så att man får prova sig fram?
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, det är bara att räkna med den gamla regeln för exponeringsinställning vid solljus.

När solen skiner och du har ISO x och bländare f/16, ska du ha slutartiden 1/x.

Om vi antar att du har ISO 200 blir det då 1/200 s. Men vill du då för filmandets skull köra med 1/50 s, alltså två steg längre tid, måste du blända ner två steg till, till f/32.

Om du då vill nöja dig med f/8 istället, för att minska diffraktionens inverkan, innebär det att du vill ha bländaren öppen fyra steg mer än vad du skulle. Alltså måste ett ND-filter ta bort fyra steg, eller omvänt släppa igenom 1/16 av ljuset.
 

hne

Aktiv medlem
För att hitta mer om var idén med 1/50s slutare vid filmning i 25fps kommer från är första ledtråden "180 degree shutter".
 

apersson850

Aktiv medlem
På filmtiden (Super 8) fanns det även kameror som klarade mindre ljus. Canon kallade sina XL (eXisting Light). De hade 220° slutare. Men det är rätt att det vanliga var en 180° slutare. Den roterade, och under tiden som bilden var täckt drog man fram filmen en ruta.
 

eskil23

Aktiv medlem
För att hitta mer om var idén med 1/50s slutare vid filmning i 25fps kommer från är första ledtråden "180 degree shutter".
Med en 180 graders roterande slutare så var man ju låst vid 1/50. Men jag begriper inte varför man låter sig begränsas av sådana saker när man filmar digitalt. När jag filmar flyguppvisningar så är 1/50 i stort sett oanvändbart, 1/200 brukar bli okej, men ibland vill man ha ännu kortare.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Med en 180 graders roterande slutare så var man ju låst vid 1/50. Men jag begriper inte varför man låter sig begränsas av sådana saker när man filmar digitalt. När jag filmar flyguppvisningar så är 1/50 i stort sett oanvändbart, 1/200 brukar bli okej, men ibland vill man ha ännu kortare.
Därför att det ser bättre ut. Det är skillnad på ett flygplan och en människa som går.
 
ANNONS