Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter till Pentax-lins på Samsung NX300 kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tessiebell

Medlem
Hej!

Jag har kommit över ett par smc Pentax-M objektiv (manuella), som jag gärna skulle använda tillsammans med min digitala Samsung NX300. Som jag har förstått det finns det rätt många adaptrar som inte håller måttet, men att Kiwifotos skall ha hyfsat schyssta grejer. Dock finns det två varianter på adaptrar, de med kontroll av bländare - och de utan. Vilken av dem ska jag köpa? För det finns redan en "bländar-ring" på objektivet.

Tacksam för svar!!
 

dHb

Aktiv medlem
Kör på den med kontroll av bländaren, väldigt smidigt och underlättar när man ställer in fokus om du använder en mindre bländaröppning (du kan väldigt snabbt växla mellan nerbländat och helt öppen utan att behöva mixta med bländar-ringen på objektiet). Den gamla zoomen är nog tyvärr inte nå vidare men 100mm F4 macro är väldigt skarp och bra! När du sedan köpt en adapter till Pentax K är det näst intill självklart att skaffa en Pentax-M 50mm F1.7 för ett par hundra som förmodligen är det mest prisvärda objektiv som finns.
 
ANNONS