Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoalbum på DVD - Tips önskas...

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Hej,

Ett pågående fritidsprojekt för mig är att scanna av hela mitt DIA-arkiv. Ett par tusen bilder körs i min Coolscan V och sorteras ner på hårddisken på ett förträffligt sätt av Lightroom.

Kommer hålla på ett tag till men har funderat på lite distribution till andra berörda. Ibland kan man ju vara lite snäll mot sitt ex t.ex. ;)

Min spontana tanke är att skapa en DVD-skiva med lite navigation. Lämpligen att bilderna läggs i mappar med årtal. Självklart kan man lägga in dem som rådata och bläddra med utforskare men det hade ju blivit lite snyggare med ett DVD-interface.

Ville bara kolla med forument om ni har tips om lämplig mjukvara för sådan bränning. Kanske t.o.m. freeware. Vill också presentara så bra kvalitet som möjligt. Originalen på hårddisken är RAW så hellre TIFF än JPG som fil att bränna på skivan.

Jag har tid att fundera men kastar ut ämnet här för att kanske snappa upp lite idéer från er som redan genomfört något liknande - och tackar på förhand för eventuell input som upplyser mig...
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker DVD inte ger tillräcklig kvalitet för stillbilder. Man bör nog göra i Bluray om man vill ha det på skiva. Enklare är att göra filmfiler i lämpligt "HD-format". Har du Lightroom så blir det bra resultat med bildspelsfunktionen om man inte har krav på alltför avancerade funktioner. Lite bökigt bara att man får klippa ihop ljudfilen separat och sedan stoppa in i Lr om t.ex. bildvisningen är längre än musiken.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Har inte koll på DVD's begränsningar i bildvisning men förutsatte att man kunde exportera bilderna i ett optimalt RGB-format. Kanske inte RAW/DNG men TIF? Går inte det? En DVD kan ju spela upp filmer av god kvalitet så jag blir lite överraskad om det är begränsat.

En data-DVD behöver säkert lagra jpeg för att TV'ns mjukvara skall kunna bläddra i bildmappar så jag föreställde mig att det skulle bli bättre om man kunde göra en traditionell visnings-DVD med menyer och tillgång till bilderna årsvis.

Men blir det bättre med video så gör jag det som filmer via Lightroom. Ville helst undvika "tvingande" bildspel men det får jag trixa till med någon sinnrik kategoriserng av filmerna.

Tack i all fall för upplysningen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JAG hade använt Premiere Pro. Men det kostar... Man kan använda CC och hyra de månader du behöver det o när du är klar så slutar du att prenumerera.

LR6 skall kunna hantera multipla ljudfiler (eller är det bara CC men det tror jag inte)

Jag hade lagt de som 4K/HD/DV på blue ray beroende på vilka grejer jag har för visning. Har man ingen 4K TV så är HD smartare.
TIFF - Nej in med optimerade jpg.
Vill nu exet ha ngn bild i högre upplösning så kan hon få den separat.
Årsmappar kan vara vettigt men även en skiva per årtal? En per årtal så behöver du inga menyer.
Jag hade lagt in ett hopp per 10:de eller 20:de bild, ja ngt lämpligt.
 

reboot81

Aktiv medlem
DVD (video) är 720 x 576 pixlar. Inte snällt mot bilder.

Frågan är om en (din) DVD-spelare kan skicka ut bilder i en signal som är 1080 eller mer, isåfall hade mappar med JPG bilder i lämplig storlek vart fint. Kan din TV visa bilder från USB-minne?
 

bildsten

Aktiv medlem
Det här har jag provat att köra på datorn och det funkar bra. Hur det fungerar i en dvdspelare kopplad till en TV vet jag inte men det går att spara bildspelet som en film i flera format som används till film. Här nedan kommer ett utlåtande från någon som provat det.

http://slideshow-creator.com/ eller
http://download.cnet.com/Bolide-Slideshow-Creator/3000-13631_4-75628728.html

If it's time to organize those years of photographs, or just the dozens from your last vacation, you can get a professional-looking slideshow with Bolide Slideshow Creator, a free tool designed to made it easy to create your own quality slideshow presentations.

The tool has a very straightforward interface. Putting together a slideshow presentation is a simple matter of drag and drop; just pick the photos and background music from among your collection. We liked the option to add comments to the photos and the number of transition effects you can choose from to make the presentation more visually appealing. You can export the finished presentation in either MKV, WMV, or AVI file format, and social media fans will like that you can easily share the video file on Facebook, Twitter, and other similar platforms. There is no built-in Help file, but the program is pretty straightforward and you can go to a Facebook page to ask any questions about the app if you're having issues.

We found no issues with the installation and uninstallation of this free application, which can help you create a photo montage of big moments.
 
ANNONS