Annons

Kompakt modell pro, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Letar efter en liten smidig fickvänlig kompakt som andrakamera dels vid tillfällen när man inte vill släpa med större DSLR och dels då man vill ha den som komplement till en sådan. Den ska vara liten, ha bra bildkvalitet, goda ISO-egenskaper och kunna fota RAW samt ha optisk sökare. Menat som dels vid naturfotografering som komplettering med miljöbilder när 105 makro sitter på systemkameran och dels på resor men även då som komplettering/backup. Tittat på Sony Cybershot RT100 mk3 och Panasonic Lumix lx100. Någon som har erfarenhet av dessa eller likvärdiga, skulle vara tacksam för input.
 

Sabud

Aktiv medlem
De kameror du angivit är utmärkta och med en fördel till Sony om storleken är viktig.
Däremot har de inte optisk sökare och jag kan inte nämna någon i denna klass som har det.

/Stephan
 

Joakim.e

Aktiv medlem
De kameror du angivit är utmärkta och med en fördel till Sony om storleken är viktig.
Däremot har de inte optisk sökare och jag kan inte nämna någon i denna klass som har det.

/Stephan
Nej fel av mig jag menade elektronisk och inte bara LCD-skärmen. Nej optisk sökare finns inte på små :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Tittat på Sony Cybershot RT100 mk3 och Panasonic Lumix lx100. Någon som har erfarenhet av dessa eller likvärdiga, skulle vara tacksam för input.
För inte så längesedan var jag i exakt samma situation som du. Så fort jag fick se LX100 så försvann dock allt intresse - den var alldeles för stor. Går absolut inte ner i min jeansficka.

Därför har jag bara erfarenhet av RX100M3 eller RX100 III som den heter (inte RT100 mk3 - mark är Canon-terminologi - M tror jag betyder Modell på Sonyanska).

Jag har länge tvekat att skaffa en kompaktkamera, eftersom de jag haft tidigare har (i mitt tycke) gett för dålig bildkvalitet jämfört med mina APS-C-kameror. Inte så med RX100 III. OK, inte riktigt i klass med APS-C förstås, men den ger betydligt bättre kvalitet än vad jag hade föreställt mig! Använder den mycket mer än min hittillsvarande favoritkamera, en APS-C-kamera, även om den senare förstås är överlägsen i en del avseenden som t.ex. när det gäller AF-hastighet. Men RX100 III:an fungerar över förväntan.
 

gedjan

Aktiv medlem
Alternativ

Har varit ute efter samma sak, då jag sålt min Canon G12 som ersatt systemkameran vid många tillfällen. Väntat på G17, men det verkar inte bli en sådan utan G5X som ersatte denna förväntade modell. Då makro ligger mig nära, så är närgräns viktigt. 1cm på G16, så det blev denna istället för G7X eller Sony RX-MKIII. G5X var inget alternativ då den är för stor, klumpig.
P.S Har haft G9, G10 samt G12, och vet att jag är hemma direkt på G16. (Lite färgad...).
 

96781

Aktiv medlem
Rx100 III

Har nyligen köpt en Sony RX100 III. Tyvärr inte haft tid att testa den ordentligt än, bara tagit några testbilder. Tror jag kommer att bli mycket nöjd med den. Andas kvalitet! Läs gärna vad det kända, i Umeå resp. cyberspace belägna företaget, skriver om den. Blev av Eisa utnämnd till bästa kompaktkamera 2014-2015. Måste ju betyda nå´t, eller hur?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Stort tack för synpunkter! Ni som har RX100 iii hur tycker ni den funkar med fokuseringen i makroläget? Vid vidvinkel ska den ju fokusera på 4 cm (tror jag det är) med makro inställt. Men min gamla coolpix som skulle göra samma sak satte ändå fokus på något längre bort. Nu har ju Sonyn manuell fokus som kan lösa det men det vore ju bra om det gick med autofokusen. Tyckte det verkade funka när jag testade i affär.
En annan sak som verkar rekommenderas är något displayskydd på Sonyn eftersom skärmen tydligen repas extremt lätt. Nummer tre i undringar är vilka kort man bör ha. För att filma i bästa formatet sägs att man bör ha SDXC 95 mb/s på 64 Gb minst. Är det så? Nu kommer jag troligen skaffa ny DSLR nästa år så jag vill kunna använda korten även där. Så bra kort kommer ju till nytta även då. Just nu kör jag bara CF i min DSLR.
 

birneman

Medlem
Input om Panasonic LX100

Inför en längre resa i höstas valde jag mellan de två kameror du nämner och jag hade i princip också samma kravspec som du har. Så här resonerade jag och så här blev det:

Först lutade jag åt Sony RX100 III då den är extremt kompakt och fickvänlig. Den har också inbyggd blixt och den vinklingsbara skärmen skulle kunna vara bra att använda i vissa situationer. Sen kände jag på den i butik och tyckte att den faktiskt var alltför liten och för pillig att använda trots att jag har små händer. Att den saknar ett bra handgrepp från start är inget problem, det finns ju grepp att köpa till och klistra på om man vill, men då blir den mindre fickvänlig men förmodligen bättre och säkrare att hålla i. Sökaren var helt ok och det är en väldigt smart lösning Sony fått till, men då jag i kanske 75 % i mitt fotande använder sökare blir det omständligt att dra ut sökaren varje gång den ska användas (att kameran sen stängs av när man trycker ner sökaren känns och att det inte finns någon inställning för att stänga av den funktionen är lite dumt i mitt tycke).

Sen kände jag i butik på Panasonic LX100 och den är betydligt större än Sonyn, på gott och ont. LX100 är absolut inte fickvänlig (om man inte har extremt stora byx- eller jackfickor). Men LX100 låg betydligt bättre i handen, den har en superbra sökare som alltid är redo. Kontrollerna ligger verkligen bra till på kameran och passar mig hur jag fotograferar och tänker, väljer oftast bländare manuellt på objektivet och låter kameran sköta resten. Kameran är väldigt snabb på fokusering och den exponerar mycket bra, bildkvaliteten är grym. Den kan också få till ett kortare skärpedjup och har vad jag förstår en snyggare bokeh än Sonyn (om man nu tycker det är viktigt) och passar också bättre för makrobilder (men det sistnämnda bortser kanske TS ifrån som har systemare med makrolins). Att skärmen inte är vinklingsbar spelar mindre roll för mig.

Det blev alltså LX100 för min del, trots att den inte var fickvänlig vilket var en av mina kriterier, men jag kan ändå alltid ha den med mig då jag allt som oftast (alltid på resa) har en liten axelremsväska på mig där jag har pannan (som ligger i ett eget fodral, ett gammalt Lowepro). Efter en månads flitigt användande är jag väldigt nöjd, av många anledningar. Det är rent av riktigt roligt att fotografera med pannan och min systemare kommer att få ligga kvar och samla damm på hyllan. Jag är oerhört nöjd med bilderna som kameran levererar. Skärpa, dynamik mm är jättebra. Svagt ljus hanterar den finfint. Den är väldigt snabb och smidig att använda. Trots att den är betydligt större än Sonyn tycker jag att den fortfarande är liten, den göms nästan i handen och är diskret att fotografera med.

Nackdelar i mina ögon är att den inte har något automatiskt linsskydd utan det är löst, kan iofs hängas i ett litet snöre i remmen, men jag är van från min systemare att hela tiden plocka av och sätta på linsskydd. Den har ju heller ingen inbyggd blixt men det följer med en liten rackare som kan sättas i blixtskon. Dock använder jag sällan blixt och när jag gjort det funkar det ändå rätt snabbt och smidigt med att sätta på den lösa blixten. Blixtbilderna blir bra och rätt exponerade och jag har inte sett till några röda ögon, kanske för att blixten sitter så långt upp från objektivet. Att zooma in och ut med objektivet är inte vrålsnabbt, Sonyn är snabbare, men jag tycker det är ok ändå fast det kunde gärna speedats upp lite mer. Ratten för exponeringskompensation sitter väldigt bra till uppe till höger, för tummen, men jag har upptäckt att ratten, trots att det krävs en del kraft att rubba den, ändå ibland hamnar i ett annat läge när jag stoppar ner den eller tar upp den från väskan - men det är mer ett problem med fodralet som egentligen är lite för tajt för denna kamera.

Jag har alltså tyvärr ingen fotoerfarenhet med Sonyn, skulle gärna haft det men det här är iaf min upplevelse av LX100. Hoppas detta ger lite vägledning åt TS eller någon annan som står i valet och kvalet om dessa kompaktkameror.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Det blev en Sony rx100 iii inhandlad i dag. Lumixen kändes för stor och Sonyn är samma storlek som min gamlaCoolpix P5000. Fickvänlighet var bl a ett starkt argument. Jag har små händer, med stora händer kan jag tänka det blir problem.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Panasonic LX100

Efter att ha varit i en liknande situation köpte jag tidigare i höstas en Panasonic LX100. Efter att ha använt kameran i ett par månader är jag mycket positiv. Kameran ligger bra i handen och är lätt att arbeta med. Bilderna blir fina direkt ur kameran, även i svagt ljus. Även videofunktionen är mycket bra. Jag kompletterade mitt inköp med ett objektivlock (Panasonic DMW-LFAC1) som har "autoöppning" när man slår på kameran. Detta är ett praktiskt tillbehör som ökar användbarheten.

Vill man geotagga sina bilder kan det med fördel göras med Panasonics image-app. En nackdel är att kameran förbrukar en hel del ström.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag är helnöjd med Sonyn, det är en hel del att lära in men programmerbara knappar underlättar handhavandet och den känns inte för liten (i alla fall utan vinterhandskar). Storleken var ju som sagt väldigt viktig i mitt fall. Man måste klämma på dessa två för att känna vilken man tycker passar i näven. Panasonicen var för stor och klumpig.
 
ANNONS