Annons

Bra bildhanteringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Bessel

Aktiv medlem
Jag känner ingen som använder Digikam, men uppsättningen funktioner verkar vara ungefär vad som söks: www.digikam.org



För bildvisning och enklare redigering använder jag Faststone Image Viewer, oslagbart enkelt!

Övrig redigering gör jag med Lightzone, RawTherapee och någon sällsynt gång Gimp. Alla tre är kostnadsfria OpenSource-program.
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej
Jag antar att du har köpt din kamera. Hade det varit för trettio år sedan hade du köpt en mörkrumsutrustning också. Eller hyrt in dig i någon fotoklubb.
Gratis är gott, jo, men foto är inte bara en kamera och har heller aldrig varit så. Bit i det sura äpplet och skaffa Lightroom. Sluta sedan att bekymra dig. Fotografi är till 50% "mörkrum".
Lycka till!
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej
Jag antar att du har köpt din kamera. Hade det varit för trettio år sedan hade du köpt en mörkrumsutrustning också. Eller hyrt in dig i någon fotoklubb.
Gratis är gott, jo, men foto är inte bara en kamera och har heller aldrig varit så. Bit i det sura äpplet och skaffa Lightroom. Sluta sedan att bekymra dig. Fotografi är till 50% "mörkrum".
Lycka till!
Instämmer till fullo.

Lightroom kostar några kronor men ger så mycket tillbaka. Antingen om du vill lägga ner en timme på en bild, eller om du vill få 100 bilder färdiga på 2minuter.
Sen bör det nämnas att för 1200kr så köper du in dig i ett sällskap med miljontals användare, vilket gör programmet väl dokumenterat (finns tom böcker på svenska), och supporten, dvs via fotovänner och på forum även det en stor tillgång.
 

martinot

Aktiv medlem
Kan bara hålla med Bo och resten av alla i tråden.

Jämfört med vad man som fotograf lägger i pengar på kamerahus, objektiv, blixtar, filter och andra fototillbehör, och även på nya datorer/datorhårdvara, så är det verkligen dumsnålt att snåla in på sitt extremt viktiga både arkiv- och redigeringsprogram - där man spenderar mycket tid förr eller senare.

En tusenlapp är verkligen en spottstyver och extremt billigt i sammanhanget sett till vilken avgörande betydelse det har för att både spara tid och hantera alla foton effektivt, men även för själva fotokvaliteten och bildresultatet. Ofta mer betydande för bildkvaliteten än uppgraderingar med nya kamerahus/sensorer eller nya bättre objektiv för flera tiotusentals kronor.
 

ROOL

Aktiv medlem
Jag är en glad amatör som har mkt. att lära. Speciellt i der "digitala mörkerrummet" Prövade en massa gratis och billiga programvaror innan jag hoppade på Lightroom/Photoshop tåget. Alla bilder jag tar är RAW.

Lightroom och Photoshop är overkill för mina behov eftersom jag ännu saknar både intresse och kunnande att göra mycket mer än efterskärpning, skuggor och högdagrar. Det är något som de flesta programvaror klarar.

I mitt fall så valde jag Adobe eftersom jag inte vill uppleva att programvaran läggs ner om 10-20-30 år. Risken finns ju att man då sitter med en massa bilder som skall behandlas igen. Inbillar mig att den risken är minst om man går med marknadsledaren. De lär uppgradera och se till att det är tillbakakompatibelt med gamla versioner vid teknikskiften.

En bieffekt av att jag slutat jaga billiga/gratis programvaror är att jag nu inte förlorar bilder, vilket var fallet när jag hoppade på nya "bättre" programvaror. Alltid var det några bilder man förlorade pga. den mänskilga faktorn.

Kostnaden för Lightroom är trots allt ganska marginell i fotobudgeten.
 
ANNONS