Annons

Kvällsfoto/inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Keda74

Aktiv medlem
Försökte fota en kvällsbild över stan igår, men lyckades inget vidare. Allt ljus blev suddigt och ihopgrötat. Hade stativ och fjärr, Eos 50D och Tokina 11-16 2.8. Fotade från 15-25sek och provade bländare från 2.8-11. Tyckte det var svårt att hitta fokus(manuellt) via LW. Misstänker att fokus hamnade i skogen någonstans:) Såg bra ut i kameran, men blev besviken när jag kollade i datorn sedan.

Vad ska man tänka på vid just kvällsfoto över en belyst stad tex? Är helt grön på detta.
/Kent
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Om du lägger upp länkar till dina bilder blir det enklare att svara. Det du skriver är rent teoretiskt helt rätt, men har du t.ex tillräckligt stabilt stativ, blåste det ?

En annan fråga, har du Image Stabilisator på objektivet, stänger du av det på stativ ?

Vad ställde du fokus på, i mörkret är det lättast att ställa på ett ljust objekt.

Och ja, många av bilder som ser perfekta ut på kamerans 3" skärm blir inte lika bra på datorn.
 

iSolen.se

Guest
Försökte fota en kvällsbild över stan igår, men lyckades inget vidare. Allt ljus blev suddigt och ihopgrötat. Hade stativ och fjärr, Eos 50D och Tokina 11-16 2.8. Fotade från 15-25sek och provade bländare från 2.8-11. Tyckte det var svårt att hitta fokus(manuellt) via LW. Misstänker att fokus hamnade i skogen någonstans:) Såg bra ut i kameran, men blev besviken när jag kollade i datorn sedan.

Vad ska man tänka på vid just kvällsfoto över en belyst stad tex? Är helt grön på detta.
/Kent
Sätta fokus helt rätt.

Ta bort filter.

Rent frontglas.

Stabilt stativ och stabil mark. Broar brukar röra på sig när det går trafik, trämaterial etc rör på sig när du rör på dig.

Spegeluppfällning.

VR/IS av förstås.

Exponera rätt

Fjärrkontroll, timer.

Basiso.

Stå still även om du inte rör kameran.
 

sumpan

Aktiv medlem
På Tokina 11-16 kan du vid bländare 11 ställa fokus manuellt på oändligheten för ett stadsfoto. Ingen större vits att krångla med autofokus eller LV-fokus på ett sådant objektiv för en stadsbild om du inte har något i förgrunden som du vill ha fokus på.
 

iSolen.se

Guest
På Tokina 11-16 kan du vid bländare 11 ställa fokus manuellt på oändligheten för ett stadsfoto. Ingen större vits att krångla med autofokus eller LV-fokus på ett sådant objektiv för en stadsbild om du inte har något i förgrunden som du vill ha fokus på.
Bl 11 istället för 4 betyder 8 gånger så lång tid :)

Nog ska han kunna fokusera även om det är mörkt. Sikta på en lampa.
 

iSolen.se

Guest
Sant, men poängen var egentligen att fokusskalan på Tokina 11-16 är något i stil med: 0.4m,0.7m,1.2m,∞ så autofokus kanske inte behövs (vilket jag personligen tycker gör saken enklare när kameran står på stativ).

Se bild på objektivet: https://goo.gl/images/A376Io
Ställer du objektivet på oändligheten hamnar halva skärpan bortom oändligheten och blir bortkastad.

Sen är det många objektiv, speciellt tredjeparts, där oändligheten ligger något hitom ändläget.

Nog ska det gå att fokusera. Vill man få det 100% rätt kan man ju köra liveview om man inte kör för länge.
 

alf109

Aktiv medlem
I LW brukar det ju gå att zooma in så man ser om det blir skarpt, en gatlykta på avstånd brukar jag använda. Jag brukar ställa exponeringskompensationen på -1 till -2 steg beroende hur mörkt det är i verkligheten. Om man skall använda skärpedjupsskalorna skall man veta att de ofta är angivna för en oskärpecirkel som är större än vad ögat faktiskt ser på normalt betraktningsavstånd (minst det samma som bilddiagonalen) vid obeskuren bild, dessutom varierar det för objektiv som tecknar ut olika stora bildcirklar (aps-c vs ff till exempel). Jag använder som regel markeringarna för ett eller till och med två steg större bländaröppning än den jag plåtar med för att vara säker på att bilden faktiskt upplevs som skarp. Jag använder endast skalorna när jag plåtar analogt, digitalt ser jag ju i den förstorade LW vad som blir skarpt om jag trycker in nedbländningsknappen. Jag brukar för det mesta försöka lägga mig på en bländare där objektivet presterar optimalt.
 
Senast ändrad:

Keda74

Aktiv medlem
Ja jag såg att dem blev små, har ingen sida att lägga upp dem på heller, nå tips på ngn tillfällig sida?
Ja jag har inställt på MF. Är ju en special på detta objektiv, saknar knapp för af/mf.
 

Acei

Aktiv medlem
Hur gick det, vi har inte hört om det ordnat sig.
Och vad som var felet.
Och vi har inte sett någon bild som inte är förminskad och är upplagd ännu.
Jag la upp en länk där du kan ladda upp bilder på.
 

Keda74

Aktiv medlem

alf109

Aktiv medlem
Den första bilden är oskarp, men de andra är väl skarpa?
Det som ställer till det (tror jag) är att högdagrarna (de ljusa delarna) är överexponerade vilket kan skapa känslan av oskärpa. Som jag skrev tidigare måste man underexponerad mörkerbilder med stadsbelysning så att man anpassar exponeringen efter de ljusaste delarna i bilden, sedan får man lyfta skuggorna så gott det går efteråt.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Den första bilden är oskarp, men de andra är väl skarpa?
Det som ställer till det (tror jag) är att högdagrarna (de ljusa delarna) är överexponerade vilket kan skapa känslan av oskärpa. Som jag skrev tidigare måste man underexponerad mörkerbilder med stadsbelysning så att man anpassar exponeringen efter de ljusaste delarna i bilden, sedan får man lyfta skuggorna så gott det går efteråt.
Eller göra flera exponeringar och slå ihop till en HDR-bild.
 
ANNONS