Annons

Nikon D810 med Minoltaobjektiv funkar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattebigge

Ny medlem
Jag har en Nikon D810 och har fått ärva en Minolta SRT 303b , med några tillhörande objektiv. Skaffade en adapter men det går inte att få fokus med nåt objektiv. Det går att få fokus på väldigt nära håll , inom 10 cm från objektet. kommer objektivet för långt från huset pga adaptern?
Det är tre fasta objektiv 35 55 och 135 mm.

Matte
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon F har längre registeravstånd än den manuella Minoltafattningen, så redan utan den nödvändiga adaptern så blir det fel. Objektiven kan alltså inte fungera normalt utan en korrigerande (=bildkvalitetsförsämrande) optik i adaptern. Det du har är i praktiken samma sak som om du satt någon form av mellanring på ett av orginalobjektiven och ju tjockare den är desto närmare kameran hamnar det längsta möjliga fokusavståndet.
 

eskil23

Aktiv medlem
Bara tre millimeter längre registeravstånd tycker jag borde ge lite längre arbetsavstånd än 10 cm (fokusavstånd mäts alltid från fokusplanet, arbetsavståndet från frontlinsen), men det kanske beror på brännvidden också. Är arbetsavståndet lika kort med alla tre objektiv?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bara tre millimeter längre registeravstånd tycker jag borde ge lite längre arbetsavstånd än 10 cm (fokusavstånd mäts alltid från fokusplanet, arbetsavståndet från frontlinsen), men det kanske beror på brännvidden också. Är arbetsavståndet lika kort med alla tre objektiv?
Eftersom det sitter en adapter mellan bajonetterna så måste skillnaden rimligen överstiga skillnaden i registeravstånd. Med hur mycket beror förstås på adaptern.
 

EJM68

Aktiv medlem
Bara tre millimeter längre registeravstånd tycker jag borde ge lite längre arbetsavstånd än 10 cm
Antar att ts adapter är tjockare än 3 mm, annars blir det svårt att passa in MD-bajonetten som tar ca 7 mm.
De kortare brännvidderna borde påverkas mer än de längre.
 

Arne1453

Aktiv medlem
Jag har också försökt fota med Minoltaobjektiv på Nikon. Skaffade en adapter med lins så att man kunde fokusera till oändligt avstånd. Men det var så opraktiskt att jag gav upp det. Att hinna ställa skärpa och exponering manuellt vid fågelfoto var omöjligt. Adapterlinsen gav också väldigt kraftig CA utåt kanterna. Med så fin kamera som du har satsa på något som fungerar bättre.
 

Mattebigge

Ny medlem
Bara tre millimeter längre registeravstånd tycker jag borde ge lite längre arbetsavstånd än 10 cm (fokusavstånd mäts alltid från fokusplanet, arbetsavståndet från frontlinsen), men det kanske beror på brännvidden också. Är arbetsavståndet lika kort med alla tre objektiv?
Ja i princip. Adapterringen är 10 mm tjock mellan kontaktytorna!
 

Mattebigge

Ny medlem
Jag har också försökt fota med Minoltaobjektiv på Nikon. Skaffade en adapter med lins så att man kunde fokusera till oändligt avstånd. Men det var så opraktiskt att jag gav upp det. Att hinna ställa skärpa och exponering manuellt vid fågelfoto var omöjligt. Adapterlinsen gav också väldigt kraftig CA utåt kanterna. Med så fin kamera som du har satsa på något som fungerar bättre.
Ja jag har Nikkor, Sigma och Tamron till den förut, tyckte det kunde vara kul att använda Styvfarsans gamla objektiv, men dom får väl väl ligga tills jag får för mig att leka analogt!
 

GunnarW

Aktiv medlem
Redan om Minoltagluggarna hade gått att sätta på 810:an utan adapter hade de hamnat 3mm för långt från sensorn = en 3mm mellanring. Sen adderar adaptern 10mm.
När du kompletterar med ett spegellöst hus kan du plocka fram dem igen eller som du föreslog, kör dem på Minoltahuset.
 

eskil23

Aktiv medlem
Antar att ts adapter är tjockare än 3 mm, annars blir det svårt att passa in MD-bajonetten som tar ca 7 mm.
De kortare brännvidderna borde påverkas mer än de längre.
Behöver man verkligen en adapter? Minolta-objektiv passar väl i F-fattningen? Eller blandar jag ihop Minolta med något annat nu?
 

PMD

Aktiv medlem
Konica AR-fattning passar i Nikons F-fattning. Man måste vrida objektivet åt motsatt håll jämfört med ett F-objektiv och man får inte vrida för långt för då går inte att avmontera objektivet ...

F har längre registeravstånd än AR, så det går inte att fokusera till oändligheten.

Jag tror inte att vare sig Minolta SR (och de senare varianterna MC och MD) eller Pentax K går att montera på en Nikonkamera utan rejält våld.
 
ANNONS