Annons

Ny systemkamera eller kompakt systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

vzano

Avslutat medlemskap
Du väljer att åka vid rätt tid punkt, bodde i nya zeeland i 4 månader (skulle vara 6 men blev lite kort) och reste runt i 1 månad och det var UNDERBART!!!11!! Hojta till om du behöver tips om platser att besöka!! :)

Om jag skulle vara du så skulle jag ta med mig en systemkamera men det blir tungt när man går runt med hus, 3 tunga objektiv och kanske till och med ett stativ när man går en 8h hike i Coromandel. Gick yrade först runt med en 600D och sedan införskaffade mig en 6D och då hade jag i ryggsäcken ett samyangs 14 och 50 samt ett canon 24-70 f4 samt annat bröte som tyngde ner ryggsäcken.

Som många andra här säger så skulle jag också rekommendera en liten Fujifilm men då får du införskaffa dig flera batterier och ett eller två nya objektiv.
 

AnnaaaC

Medlem
Du väljer att åka vid rätt tid punkt, bodde i nya zeeland i 4 månader (skulle vara 6 men blev lite kort) och reste runt i 1 månad och det var UNDERBART!!!11!! Hojta till om du behöver tips om platser att besöka!! :)

Om jag skulle vara du så skulle jag ta med mig en systemkamera men det blir tungt när man går runt med hus, 3 tunga objektiv och kanske till och med ett stativ när man går en 8h hike i Coromandel. Gick yrade först runt med en 600D och sedan införskaffade mig en 6D och då hade jag i ryggsäcken ett samyangs 14 och 50 samt ett canon 24-70 f4 samt annat bröte som tyngde ner ryggsäcken.

Som många andra här säger så skulle jag också rekommendera en liten Fujifilm men då får du införskaffa dig flera batterier och ett eller två nya objektiv.
Åh kul o höra! Jag ser verkligen fram emot det! Ja har du några bra fotoplatser så skriv gärna lite om du vill :)

Jag har oxå tänkt på de att, köper ja fuji måste jag ha nytt av allt. Men köper jag ny system så räcker det med huset, vilket hade vart skönt. Men jag kommer nog bara ha med mig 1kamera 😉 Men det lutar åt ny systemkamera om jag får råd till det innan resan, så nu blir det hårdsparing så kanske man kan få ihop till den nya D850 😄

Tack för tipset :)
 

vzano

Avslutat medlemskap
Åh kul o höra! Jag ser verkligen fram emot det! Ja har du några bra fotoplatser så skriv gärna lite om du vill :)

Jag har oxå tänkt på de att, köper ja fuji måste jag ha nytt av allt. Men köper jag ny system så räcker det med huset, vilket hade vart skönt. Men jag kommer nog bara ha med mig 1kamera 😉 Men det lutar åt ny systemkamera om jag får råd till det innan resan, så nu blir det hårdsparing så kanske man kan få ihop till den nya D850 😄

Tack för tipset :)
ska du till både södra och norra ön?

Det du kan köra är att du köper adapter för Nikon F till Fuji X då kan du använda din nikon objektiv på fuji MEN du förlorar all elektrisk kontakt med objektivet så ingen metadata, ingen fokus och i värsta fall ingen bländarkontroll. Fokusering kan du lösa med focus peaking men går inte lika snabbt som auto fokus.

ja det är nackdelen att du behöver köpa helt nytt om du inte har helt manuella objektiv.
 

AnnaaaC

Medlem
ska du till både södra och norra ön?

Det du kan köra är att du köper adapter för Nikon F till Fuji X då kan du använda din nikon objektiv på fuji MEN du förlorar all elektrisk kontakt med objektivet så ingen metadata, ingen fokus och i värsta fall ingen bländarkontroll. Fokusering kan du lösa med focus peaking men går inte lika snabbt som auto fokus.

ja det är nackdelen att du behöver köpa helt nytt om du inte har helt manuella objektiv.
Vi ska till båda öarna och va borta 30 dagar :) Så ska nog hinna med det mesta hoppas jag 😄

Ja men precis det går ju, men ja vene känner inget sug för o chansa på det :p Ja de är ett halvår kvar så ska fundera på de :)
 

vzano

Avslutat medlemskap
Vi ska till båda öarna och va borta 30 dagar :) Så ska nog hinna med det mesta hoppas jag 😄

Ja men precis det går ju, men ja vene känner inget sug för o chansa på det :p Ja de är ett halvår kvar så ska fundera på de :)
Kommer du hyra en camping van eller ska du hoppa på stray? (ett bolag som kör bussar runt i nya zeeland för folk som back packar.

D850 släpptes precis och det finns inte många som har verkligen gått igenom kameran innanför och utanför, bra att vänta på en bra review men som sagt det finns tid.
 

AnnaaaC

Medlem
Kommer du hyra en camping van eller ska du hoppa på stray? (ett bolag som kör bussar runt i nya zeeland för folk som back packar.

D850 släpptes precis och det finns inte många som har verkligen gått igenom kameran innanför och utanför, bra att vänta på en bra review men som sagt det finns tid.
Vi ska hyra bil och tälta tänkte vi :) Kanske de blir nåt hostels nån gång :)

Ja men lite så ja tänker oxå kan va bra o få höra lite va folk tycker om den sen när de fått prova :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Köp inte två system och nöj dig inte med apsc om du är van med FF.
Fundera på Sony FF. De är små o smidiga med hög bildkvalité för jobb.
Lätta att ta med på resor. Utrusta den med en samyang 35/2.8 så här du ett litet paket att kånka på.

/Stefan
 

AnnaaaC

Medlem
Köp inte två system och nöj dig inte med apsc om du är van med FF.
Fundera på Sony FF. De är små o smidiga med hög bildkvalité för jobb.
Lätta att ta med på resor. Utrusta den med en samyang 35/2.8 så här du ett litet paket att kånka på.

/Stefan
Okej, de ska jag se mer på Sony FF :) Tack för tipset :)
 

PMD

Aktiv medlem
Men om jag köper mig en bra kompakt systemkamera kommer jag att ångra att jag inte drog med d700 på resan?
Det kan nog bara du själv svara på eftersom det hänger på vilka krav du har på dina bilder.

Vad gör du med bilderna? Gör du stora printar och hänger på väggen (eller ställer ut)? Eller visar du dem enbart på webben? Eller något däremellan?
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom ljusinsamlingen blir förhållandevis begränsad så kan man dock lika gärna köpa en 1"-kompakt istället, om man inte särskilt föredrar några egenskaper med just GM1-huset.
Det är en fullt märkbar skillnad mellan 1" och m4/3. Dessutom är det svårt att byta objektiv på en 1"-kompakt (såvida den inte heter Nikon 1, men kameror i den serien är ju inte så värst mycket mindre än de flesta m4/3-kameror).

Själv valde jag GM5 istället för GM1 eftersom den förra har sökare, så visst finns det skäl att välja något annat än GM1, men en kompaktkamera är nog inte det första alternativet man väljer om det är en systemkamera man är ute efter. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det är synnerligen ovanligt med gratisluncher och de finns inte ens om kameran har m4/3-fattning.
Visst är det så. Oavsett om man väljer en m4/3-kamera (Olympus, Panasonic) eller en APS-C-kamera (Fuji, Nikon, Canon, Pentax, m.fl.) så mister man en del goda egenskaper jämfört med småbild (Nikon D700 i TS fall), men man måste ju utgå från att den som överväger ett alternativ med en mindre sensor är medveten om det och är villig att göra den kompromissen för att få ett smidigare system att bära med sig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är en fullt märkbar skillnad mellan 1" och m4/3. Dessutom är det svårt att byta objektiv på en 1"-kompakt (såvida den inte heter Nikon 1, men kameror i den serien är ju inte så värst mycket mindre än de flesta m4/3-kameror).

Själv valde jag GM5 istället för GM1 eftersom den förra har sökare, så visst finns det skäl att välja något annat än GM1, men en kompaktkamera är nog inte det första alternativet man väljer om det är en systemkamera man är ute efter. :)
Det är ju just det som det inte blir om man utrustar kameran på det vis som föreslogs. Med de objektiv som var med i uträkningen så uppstår inget behov av att byta objektiv på t ex RX100 III-V eller G7 X Mk2. Att man kan hitta ljusstarkare objektiv är en sak, men då är det ett annat inte alls lika extremt lätt system man satt ihop. Min poäng är och var inte att man inte kan sätta ihop ett m4/3-system med bättre ljusinsamling, men gör man det så blir det inte lika extremt lätt. Något som var själva argumentet för lösningen. Det är knappast heller någon slump att GM-serien inte fått någon ytterligare uppföljare. Den får nog just ses som en kompaktkamera med utbytbart objektiv, som de flesta aldrig byter, och då är det ju lite jobbigt hur bra dessa 1"-kompakter har blivit.

Jag tittade själv på GM1 kontra RX100 I/Ii när dessa modeller var mer aktuella, just som ett lättare komplement. Sedan slutade det till slut med en Ricoh GR istället. Det har dock sina sidor att bara ha vidvinkel...
 

PMD

Aktiv medlem
Min poäng är och var inte att man inte kan sätta ihop ett m4/3-system med bättre ljusinsamling, men gör man det så blir det inte lika extremt lätt. Något som var själva argumentet för lösningen.
Ja, det går ju inte att trolla med knäna, men se mitt förra inlägg ovan här. Den som överväger en kamera med mindre sensor torde väl vara medveten om detta? Det är ju en del i den kompromiss man måste göra för att få ett lättare och smidigare system.

Det är knappast heller någon slump att GM-serien inte fått någon ytterligare uppföljare. Den får nog just ses som en kompaktkamera med utbytbart objektiv, som de flesta aldrig byter, och då är det ju lite jobbigt hur bra dessa 1"-kompakter har blivit.
GM-serien har fått en uppföljare, sort of, men visst har du rätt i att det inte finns någon riktigt lika liten m4/3-kamera längre. Jag tror snarare att det beror på dåliga försäljningssiffror. GM-kamerorna har ju samma sensorstorlek som alla andra m4/3-kameror så om GM-kamerorna försvann pga konkurrens från 1"-kompakter så borde det väl gälla för alla m4/3-kameror?
 

AnnaaaC

Medlem
Det kan nog bara du själv svara på eftersom det hänger på vilka krav du har på dina bilder.

Vad gör du med bilderna? Gör du stora printar och hänger på väggen (eller ställer ut)? Eller visar du dem enbart på webben? Eller något däremellan?
Just nu visar jag bara på webben, men jag hoppas på att ta en bra bild i NZ och göra en ganska så stor väggtavla de äe nog mest de jag tänker på. :) Och sedan är de la mycket att jag är rädd att kameran kommer lägga av under resan eftersom den har börjat bli lite knasig ibland.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
X-T20 har högre upplösning, bättre dynamiskt omfång, högre iso, bättre på video mm, mm. Men X-T10 är fortfarande en väldigt kompetent kamera, och mycket prisvärd! :) Och 16-50 är ett ruggigt bra objektiv för att vara en relativt billigt kitobjektiv, överlägset Nikons och Canons motsvarigheter.
För vissa så kan det ju även vara en ekonomisk fråga. Jag köpte xt10 för 2700kr (beg) i början av denna sommaren, xt20 kostar väl fortfarande det tredubbla? Skillnaden i bildkvalitet mellan de två kamerorna är knappast slående även om det självklart är en skillnad på flera plan.
Ergonomin på husen vinner inga priser, men blir iaf bättre om man köper till grepp-platta. Jag kom hem från fjällvandring i förrgår, har då varit ute i 12 dagar och tagit 600 bilder. Batteriet hade fortfarande två pluttar kvar och jag fick chans till att göra en grovrensning av bilder på tåget hem innan den dog. Använder man kameran smart så räcker batterierna länge. Betänk att jag då befunnit mig i en synnerligen ogynnsam miljö för batteriet, när kameran var igång så var det sällan över 7 grader varmt.
Med mig hade jag 18-55, totalt så vägde alltså kameraväskan med utrustning uppskattningsvis 750g. Har dock lite svårt att bli kompis med 18-55, tror jag har blivit allt för bortskämd med Fujis primes. 35/1,4 är ruggigt skarp....
 

PMD

Aktiv medlem
Just nu visar jag bara på webben, men jag hoppas på att ta en bra bild i NZ och göra en ganska så stor väggtavla de äe nog mest de jag tänker på. :) Och sedan är de la mycket att jag är rädd att kameran kommer lägga av under resan eftersom den har börjat bli lite knasig ibland.
För webbruk spelar det oftast inte så stor roll vilken sensorstorlek och antal pixlar som kameran har, men för stora förstoringar kan det spela roll. Om det är extremt viktigt för dig att kunna göra en väggtavla så finns det nog en risk att du kommer att ångra att du inte drog med d700 på resan, men det skulle nog bara vara för den större ljusinsamlande förmågan hos D700-sensorn jämfört med en kamera med mindre sensor. D700 har ju 12 Mpixel vilket är mindre än de flesta systemkameror idag, såväl småbildskameror som kompakta systemkameror så upplösningsmässigt står den sig inte så bra längre. Dessutom är D700 rätt gammal vid det här laget. Tekniken har gått framåt.

Äh, jag tar tillbaka riskbedömningen ovan. :) Det är nog ingen större risk att du skull ångra att du lämnade D700 hemma.
 

AnnaaaC

Medlem
För webbruk spelar det oftast inte så stor roll vilken sensorstorlek och antal pixlar som kameran har, men för stora förstoringar kan det spela roll. Om det är extremt viktigt för dig att kunna göra en väggtavla så finns det nog en risk att du kommer att ångra att du inte drog med d700 på resan, men det skulle nog bara vara för den större ljusinsamlande förmågan hos D700-sensorn jämfört med en kamera med mindre sensor. D700 har ju 12 Mpixel vilket är mindre än de flesta systemkameror idag, såväl småbildskameror som kompakta systemkameror så upplösningsmässigt står den sig inte så bra längre. Dessutom är D700 rätt gammal vid det här laget. Tekniken har gått framåt.

Äh, jag tar tillbaka riskbedömningen ovan. :) Det är nog ingen större risk att du skull ångra att du lämnade D700 hemma.
Ja men precis, jag är väldigt sugen på en fet förstoring 😉
Ja men jag funderar på att köpa mig en nyare system, Nikon d810 eller d850 så får man en nyare kamera o kanske lite lättare och bättre :D
 

hornavan

Aktiv medlem
Ja men precis, jag är väldigt sugen på en fet förstoring 😉
Ja men jag funderar på att köpa mig en nyare system, Nikon d810 eller d850 så får man en nyare kamera o kanske lite lättare och bättre :D
Det finns ett lättare alternativ. Olympus E-M1 modeller (och kanske andra) har en funktion som heter High Resolution, där kameran sätter ihop åtta bilder och skapar en 50-80 mbfil som kan göras mycket stor med utmärkt resultat. Villkor: Bra optik och stilla kamera och motiv.
För mig framstår det lite absurt att köpa och släpa på en stor fullformatare för att ”kanske göra en fetförstoring”.
Jag slår vad om att du inte kan se skillnad på NORMALT betraktningsavstånd om bilden är korrekt exponerad och tagen i dagsljus!
 

AnnaaaC

Medlem
Det finns ett lättare alternativ. Olympus E-M1 modeller (och kanske andra) har en funktion som heter High Resolution, där kameran sätter ihop åtta bilder och skapar en 50-80 mbfil som kan göras mycket stor med utmärkt resultat. Villkor: Bra optik och stilla kamera och motiv.
För mig framstår det lite absurt att köpa och släpa på en stor fullformatare för att ”kanske göra en fetförstoring”.
Jag slår vad om att du inte kan se skillnad på NORMALT betraktningsavstånd om bilden är korrekt exponerad och tagen i dagsljus!
Okej, ja då förstår jag. Nä de kanske inte är så stor skillnad då :)
Tack för tipse :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Okej, ja då förstår jag. Nä de kanske inte är så stor skillnad då :)
Tack för tipse :)
Nä, men då är det nog heller ingen skillnad om man fotar med en telefon heller om man kan leva med bildutnitt på fast 35mm (FF) och har bra ljus.
Jag tänkte mer på att din D700 höll på att kasta in handduken, du vill ha en "fetare" kamera till jobb samt vill ha en kamera till din resa. Dels risk at D700 dör under den tiden, dels att den är stor o klumpig. Känns dumt att köpa 2 olika system.
Därför jag rekommenderade dig att kanske köpa en Sony A7R2, med superb bildkvalite, väldigt liten för att vara FF. Klarar "seriösa jobb" samt utrustad med en Samyang 35/2.8 så har du en nästan fickvänlig (bara nästan hehe) kamera på 42MPx.. Cropa ner till APSC så blir det 50mm utsnitt på 18MPx.

/Stefan
 
ANNONS