Annons

Resa som frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavh

Aktiv medlem
Det är väl rätt svårt att ringa anonymt idag? Hur gör man? Räcker det med att ha ett olistat telefonnummer?
Inte så svårt höra av sig anonymt (med risk för att sänka nivån på forumet: ex. nåt så enkelt som att låna nån annans telefon). Oavsett vilket: Dum uppmaning från min sida. Bättre agera med öppna kort och helt enkelt följa regelverket.
 

lofling

Aktiv medlem
Nej, det gör det inte. För de behandlas separat. Ena delen är jobb, avdragsgillt. Det andra är semester, inte avdragsgillt.
Man måste se skillnad på saker o ting.

/Stefan
Med det resonemanget borde väl även teleabonnemang vara avdragsgillt också när det är blandat? Men det är det inte, utan anses privat trots att man även använder telefon i jobbet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Med det resonemanget borde väl även teleabonnemang vara avdragsgillt också när det är blandat? Men det är det inte, utan anses privat trots att man även använder telefon i jobbet.
Du får nog läsa på lite. Så klart en telefonabbonemang inkl telefon knutet till företaget är avdragsgillt. Men kring detta finns såklart också regler som ska följas. Sitter och svarar från en just nu!

/Stefan
 

lofling

Aktiv medlem
Du får nog läsa på lite. Så klart en telefonabbonemang inkl telefon knutet till företaget är avdragsgillt. Men kring detta finns såklart också regler som ska följas. Sitter och svarar från en just nu!

/Stefan
Om det enbart är företagsabonnemang, ja. Ett som du även använder privat nej.

Edit: Det beror väl iofs på vilken typ av abonnemang det är. Nu är det ändrat för de flesta, sant.
 

iSolen.se

Guest
Nej, det gör det inte. För de behandlas separat. Ena delen är jobb, avdragsgillt. Det andra är semester, inte avdragsgillt.
Man måste se skillnad på saker o ting.

/Stefan
Revisorn säger klart och tydligt att du inte kan dra av resan (biljetter, boende) om du har en del av resan som semester.

Det finns kända bloggare etc som försökt sig på detta och blivit underkända och i något fall dessutom fått skattetillägg.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Revisorn säger klart och tydligt att du inte kan dra av resan (biljetter, boende) om du har en del av resan som semester.

Det finns kända bloggare etc som försökt sig på detta och blivit underkända och i något fall dessutom fått skattetillägg.
Jag har fått samma besked.

Enda öppningen jag har hört är om arbetsresan är en vecka eller längre, då är det tydligen ok att ta helgledigt ett par dagar per vecka man är borta, det skall inte påverka resans status som arbetsresa.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Revisorn säger klart och tydligt att du inte kan dra av resan (biljetter, boende) om du har en del av resan som semester.

Det finns kända bloggare etc som försökt sig på detta och blivit underkända och i något fall dessutom fått skattetillägg.
De som gjort som jag beskrev har inte haft en del av arbetsresan som semester. Som jag skrev är de skilda åt. Ena delen är semester. Andra är jobb. Ena kan man köra via företaget andra inte. De är inte ens i samma plats eller tid.
Och frågan man ställer revisorn är hur man ska göra rätt för sig, men till ens fördel. Inte ge ett scenario från en som inte förstår konceptet o fråga om det är ok.
Jag gav en en vägledning, resten får ni lösa själva.
 

oXo

Aktiv medlem
Då har nog revisorn fel. Om en resa är dels arbetsresa, dels semesterresa, kan du givetvis dra av motsvarande del av resekostnaderna.
Jag tror nog att revisorn har rätt, eftersom du ändå skulle betalt din (semester)resa kan du inte dra av resekostnaderna, om det däremot uppstår en merkostnad för resan som du inte fått om det bara varit en semesterresa så skulle du kanske med lite tur och skickligt argumenterande kunna kunna dra av det men själv skulle jag inte ge mig på det, samma sak gäller med boendet.

Med vänlig hälsning Mattias
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tror nog att revisorn har rätt, eftersom du ändå skulle betalt din (semester)resa kan du inte dra av resekostnaderna, om det däremot uppstår en merkostnad för resan som du inte fått om det bara varit en semesterresa så skulle du kanske med lite tur och skickligt argumenterande kunna kunna dra av det men själv skulle jag inte ge mig på det, samma sak gäller med boendet.

Med vänlig hälsning Mattias
Ok, ska försöka ge mig på ett exempel för att ni ska bli mer upplysta. Ni tänker så snävt.
Låt säga jag åker till Kreta Måndag fotar 18 timmar per dag för en kund, låt säga H&M. Åker hem fredag. Detta är såklart avdragsgillt. Sen lördag åker jag till Mallorca med familjen en vecka för att sedan komma hem en söndag. Ej avdragsgillt.
Sen på måndag åker jag till Kreta igen för att åter fota för H&M , åker hem fredag. Avdragsgillt. Sen åker jag och en polare till Cypern på semester 2 veckor. Ej avdragsgillt. Nästa dag åter till Kreta för att fota för H&M...

Så här kan jag hålla på ett tag..
Någonstans mellan jobben sker magin. Hoppas ni har fått klarhet hur ni ska göra nu. Annars så hör med er revisor, kan inte denna förklara detta så avskeda er revisor och anställ en som vet hur man drar av åt er fördel.

/stefan
 
Ok, ska försöka ge mig på ett exempel för att ni ska bli mer upplysta. Ni tänker så snävt.
Låt säga jag åker till Kreta Måndag fotar 18 timmar per dag för en kund, låt säga H&M. Åker hem fredag. Detta är såklart avdragsgillt. Sen lördag åker jag till Mallorca med familjen en vecka för att sedan komma hem en söndag. Ej avdragsgillt.
Sen på måndag åker jag till Kreta igen för att åter fota för H&M , åker hem fredag. Avdragsgillt. Sen åker jag och en polare till Cypern på semester 2 veckor. Ej avdragsgillt. Nästa dag åter till Kreta för att fota för H&M...

Så här kan jag hålla på ett tag..
Någonstans mellan jobben sker magin. Hoppas ni har fått klarhet hur ni ska göra nu. Annars så hör med er revisor, kan inte denna förklara detta så avskeda er revisor och anställ en som vet hur man drar av åt er fördel.

/stefan
I ditt exempel beskriver du separata resor. Jag kan inte se vad det exemplet är applicerbart på i det som skrivits tidigare. Då har ju "blandresor" varit aktuella.
 

pysse

Aktiv medlem
kvack

Jag skulle vilja åka på resa med familjen och betala med firman. Är detta möjligt?

Låt säga att resans syfte på papper är att ta nya reklambilder för familjefotografering och barnfotografering. Varje dag avsätts viss tid för att fotografera modellerna, dvs familjen, på ett professionellt sätt. Det kan t.ex. vara på stranden i skymningen. En miljö som inte är möjlig på hemmaplan.

Bilderna används sedan tydligt i marknadsföring på webbsida och i sociala medier.

Hur skulle detta fungera?


betala för din resa med familj själv
din snåle ål
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I ditt exempel beskriver du separata resor. Jag kan inte se vad det exemplet är applicerbart på i det som skrivits tidigare. Då har ju "blandresor" varit aktuella.
Nej för du tänker för snävt tyvärr, någonstans mellan jobben skrev jag att magin sker. Något saknas som ni själva får fundera ut. Anledningen till att jag inte direkt skriver ut det är att om för många utnyttjar systemet desto mer angeläget kan det bli för lagändring (kanske).
Nej det är inte applicerbart för TS då han hans huvudsyfte var att att komma till solen (som han la till i efterhand). Redan där fallerar allt.
Men det hindrar inte han kan göra om/tänka om tjänsteresan så det faller inom de regelverk som möjliggör större avdrag.
Det enklaste sättet med avdrag man kan göra är att åka på jobb utomlands. Familjen åker med men betalar för sig och eget uppehälle och så får de umgås efter arbetstid. Och här hoppas jag ni ser ett kryphål redan nu...

/Stefan
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Skatteverkets tankar om resa som börjar som tjänsteresa och förlängs med semester:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.6/326321.html#h-Av-privata-skal

Kan inte se att det principmässigt är något problem att betala reskostnad (flyg fram och tillbaks och boende de dagar som räknas som tjänsteresa) på företaget och sedan stå för boendet privat själv under de dagar som är semester?

Stämmer också med hur vår revisor ser på saken (EY).

Tillägg: Vi får väl kanske försöka skilja på frågan "Vad är en tjänsteresa" och "Hur kan jag semestra i samband med tjänsteresa", det känns som det är den första frågan som är mer oklar i den här tråden.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Skatteverkets tankar om resa som börjar som tjänsteresa och förlängs med semester:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.6/326321.html#h-Av-privata-skal

Kan inte se att det principmässigt är något problem att betala reskostnad (flyg fram och tillbaks och boende de dagar som räknas som tjänsteresa) på företaget och sedan stå för boendet privat själv under de dagar som är semester?
Precis. Vissa tidigare omnämnda revisorer kanske bör uppdatera sina kunskaper (även om det har fungerat på ovan beskrivna vis under de snart 40 år som jag varit i branschen).
 
ANNONS