Annons

"målkamera" luftpistol 10 meter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! :)

Jag skjuter på 10 meter på en tavla som är 14cm x 14cm.
Ser inte alls var jag träffar då tavlan är svart från poäng 7 till 10.
Så ser de ut och det är helt rätt att de gör det tycker jag.

Man siktar under det svarta området för att träffa i mitten av tavlan.
Detta för att få kontrast mellan det svarta siktet, det svarta kornet på pistolen och det ljusa området på tavlan.
Man får också en punkt i höjdled att sikta på.
Skulle man sikta mitt i svarta, 10 poäng, skulle det inte finnas någon riktpunkt och det skulle vara svårt att se ett svart sikte och ett svart korn mot det svarta på tavlan.

Skulle vilja använda en videokamera och zooma in på tavlan. Detta ska sen visas på en laptop eller tv. Föredrar nog laptop.
Då kan jag utan ansträngning för ögat se exakt vart diabolen tog.

Hur mycket zoom ska en kamera ha för att klara detta?
Vill av platsskäl ha kameran på närmare 10m. Blir ju då också nära och bra till laptopen.
Är det rätt tänkt med en videokamera?

Vänligen
 

Bilagor

Kustbo

Aktiv medlem
Brukar man inte använda kikare för detta?
Precis en smidig tubkikare på stativ är skyttens bästa vän för att kolla resultat och används vad jag trodde iaf av alla som skjuter på seriös nivå.

Vad gäller svart korn och sikte så finns det ju varianter med rött eller orange som syns bra mot svart sedan vet jag inte vad reglerna säger om olika optiska riktmedel men sådana finns också redan på den tiden jag tävlingssköt förut.

Av fakta 10m och tavla 14X14cm så är det luftvapen Du skjuter , kan ju vara olika regler för krutvapen som jag använde, men det har Du säkert koll på.
 
Ja jag skrev ju luftpistol i rubriken.
De seriösa har så klart kamera och en monitor.
Går inte att stå och skjuta 200 skott och leta hål genom en kikare.
Eller allt går ju men det har jag ju redan förklarat varför jag inte är intresserad av.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Ja jag skrev ju luftpistol i rubriken.
De seriösa har så klart kamera och en monitor.
Går inte att stå och skjuta 200 skott och leta hål genom en kikare.
Eller allt går ju men det har jag ju redan förklarat varför jag inte är intresserad av.
Jepp såg det försent, sorry.

Men om alla använder det så är det väl bara att kika på vad de har och skaffa samma saker så är problemet löst?
Kostar pengar visst men det kostar att ligga på topp så är det alltid tyvärr ,-(
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om det bara är för att titta så funkar stillbild och video lika bra. Du får sensorns bild på datorskärmen. Om du vill spela in skjutserien så är videokamera att föredra. Men de flesta stillbildskamerorna har ju även videofunktion.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Går det att placera kameran i närhet av tavlan? De finns ju många små kameror såsom övervakning, backkameror, åtelkamera etc som hade kanske gått att sätta vid tavlan och en monitor där du står. En backkamera tex med monitor kostar runt 1000:-, men om det fungerar det kan jag inte lova
 
Jepp såg det försent, sorry.

Men om alla använder det så är det väl bara att kika på vad de har och skaffa samma saker så är problemet löst?
Kostar pengar visst men det kostar att ligga på topp så är det alltid tyvärr ,-(

Hade jag tänkt köpa en sådan utrustning för hade jag gjort det.
Jag ställer frågan här i hopp om att någon vänlig skäl vet vad som krävs i zoom.
500:- för en videokamera verkar lagom. Inte en dyr utrustning för att ligga på "topp".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg skolans trigonometri rätt så blir bildvinkeln 0,086 grader för att fylla bilden helt med måltavlan.
15 cm tavla 10 000 cm avstånd.
Sin-1(15/10 000).
 
Går det att placera kameran i närhet av tavlan? De finns ju många små kameror såsom övervakning, backkameror, åtelkamera etc som hade kanske gått att sätta vid tavlan och en monitor där du står. En backkamera tex med monitor kostar runt 1000:-, men om det fungerar det kan jag inte lova
Tack! :)

Jag har testat med en billig övervakningskamera.
Den har wifi och kan vara nära tavlan.
Dock blir bilden från sidan eftersom jag inte kan ha den direkt framför tavlan och kameran klarar inte att fokusera så nära tavlan den behöver vara för att fylla hela bilden med tavlan.
Bilden blir inte "trevlig" att titta på. :)

Vet inte om alla övervakningskameror fungerar så men denna har en vidvinkel tror jag och kan inte fokusera närmare än 50cm.
De är inte gjorda för att zooma in. De billiga varienterna.
 
Tack! :)

Jag har testat med en billig övervakningskamera.
Den har wifi och kan vara nära tavlan.
Dock blir bilden från sidan eftersom jag inte kan ha den direkt framför tavlan och kameran klarar inte att fokusera så nära tavlan den behöver vara för att fylla hela bilden med tavlan.
Bilden blir inte "trevlig" att titta på. :)

Vet inte om alla övervakningskameror fungerar så men denna har en vidvinkel tror jag och kan inte fokusera närmare än 50cm.
De är inte gjorda för att zooma in. De billiga varienterna.
Lägger till också att det skulle gå att byta lins på övervakningskameran.
Men det verkar bättre tror jag att använda en videokamera eller stillbildskamera som kan skicka bilden vidare live.
Om videokameran/stillbildskameran har en zoom med råge så vet jag med säkerhet att det blir bra.
Att bryta loss originallinsen och limma på något annat verkar osäkert.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag provade hemma nu.
Canon EOS 7D med 400 mm tele. Ett 7 cm föremål på 5 meter avstånd fyller nästa en tredjedel av höjden på bilden. Omräknat behövs alltså 1200 mm på en EOS 7D för att fylla bilden med 14 cm på 10 meter.

Omräknat till FF blir det 1920 mm.

Så kolla efter kameror som har så kallat ”motsvarande” 2000 mm brännvidd.
 
Tack så hjärtligt för at du tog dig tid! Fantastiskt!

Utan att förstå något om detta:
Du använder 400mm på 5 meters avstånd. Då fyller motivet som är 7cm, bilden till en tredejdel.
3 x 400mm(vet inte vad 400mm egentligen syftar på) för att fylla bilden till tre tredejedelar?
På 10 meter, dubbla avståndet, 3 x 400mm x 2?
Dock är motivet dubbelt så stort(14cm istället för 7cm) så det blir 3 x 400mm = 1200mm.

Och i ff blir det 1920. Och ff är brännvidd.

:D

Ska kolla nu på en gång och se vart jag hamnar i prisklass.
Annars får jag väl flytta kameran närmare. Halva avståndet går nog i värsta fall.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Först och främst, sluta fundera på "hur mycket zoom" du behöver.
Det är brännvidd du behöver veta.
Det finns kameraanslutning till tubkikare, det borde fungera utmärkt för ditt behov.
Testa en backkamera i en tub. Eller en billig kompaktkamera. Nikon har kameror som är populära bland fågelskådare och det finns äldre modeller som säkert inte är dyra.
Jag har svårt att tro att du löser ditt problem utan en tub, tyvärr.
Alla alternativ blir nog dyrare eller sämre.
 

cango

Avslutat medlemskap
Tack så hjärtligt för at du tog dig tid! Fantastiskt!

Utan att förstå något om detta:
Du använder 400mm på 5 meters avstånd. Då fyller motivet som är 7cm, bilden till en tredejdel.
3 x 400mm(vet inte vad 400mm egentligen syftar på) för att fylla bilden till tre tredejedelar?
På 10 meter, dubbla avståndet, 3 x 400mm x 2?
Dock är motivet dubbelt så stort(14cm istället för 7cm) så det blir 3 x 400mm = 1200mm.

Och i ff blir det 1920. Och ff är brännvidd.

:D

Ska kolla nu på en gång och se vart jag hamnar i prisklass.
Annars får jag väl flytta kameran närmare. Halva avståndet går nog i värsta fall.
Kolla in en begagnad olympus e-m5, första versionen. eller annan m4/3. Finns en zoomfunktion - digital zoom - fokusera manuellt till önskad storlek. brännvid på objektivet - billigaste långa kanske m.zuiko 75-300mm (motsvarar bildvinkeln i 600mm FF) och med digitala zoomen är du uppe i det dubbla minst. Kanske kolla in nåt manuellt objektiv, eller montera en kikare istället. Kanske din telefon kopplat till okularet på en tubkikare - "digiscoping".
 
ANNONS