Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotande fluktare på offentlig badplats

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Det låter som vissa försvarar snuskots beteende på badstranden. Förehavandet har inget med foto att göra. Allra minst gatufoto. Jag känner åtminstone inte det minsta samröre med personen ifråga.
Kränkande filmning är vad det är, av samma kaliber som han som firade ned en kamera i badrumsventilationen hemma hos en tjej.
För den som fortfarande inte förstår, sätt dej in i tjejens situation. Det skulle inte vara särskilt trevligt att inte veta vart filmmaterialet hamnar i slutänden. Troligen på någon snusksite på nätet.
 

PMD

Aktiv medlem
Poängen är att ifall vi inte hjälper varandra till det goda omdömet så riskerar vi att en fyrkantig lag införs.
Ja, och det bästa sättet att hjälpa varandra med det är att föregå med gott exempel. Att komma med påpekanden om olämplighet (eller t.o.m. om att det är omoraliskt eller oetiskt) när folk utöver en laglig rättighet riskerar att vara mycket kontraproduktivt.
 

iSolen.se

Guest
Det låter som vissa försvarar snuskots beteende på badstranden. Förehavandet har inget med foto att göra. Allra minst gatufoto. Jag känner åtminstone inte det minsta samröre med personen ifråga.
Kränkande filmning är vad det är, av samma kaliber som han som firade ned en kamera i badrumsventilationen hemma hos en tjej.
För den som fortfarande inte förstår, sätt dej in i tjejens situation. Det skulle inte vara särskilt trevligt att inte veta vart filmmaterialet hamnar i slutänden. Troligen på någon snusksite på nätet.
Ingen bra jämförelse eftersom på badstranden måste man räkna med att bli sedd (och potentiellt fotad) vilket men inte gör i hemmet vid en ventilationstrumma på toa.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har blivit utmobbad från "min" badstrand (har badat där sen 60talet). Tjejen kom med på en bild där hon paddlar i en kanot och är INTE barbröstad! Orsaken till att hon kräver att jag raderar bilden vet jag inte , men jag misstänker att hon kanske tillhör maffian. Och när hon "attackerar" mig ansluter sig andra. ...
Efter att tänkt på händelsen ibland under 2 års tid, så tror jag att jag nästa gång ska använda knytnävarna (trots att jag är emot att slå kvinnor). Då blir jag nog anmäld för misshandel och då har jag namn på motparten så jag kan åtala för ofredande.
Nej, att använda våld mot den sortens mobbare vore att sänka sig till deras nivå. Ring polisen istället, eller kanske ännu hellre uppmana mobbaren att ringa polisen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter som vissa försvarar snuskots beteende på badstranden.
Det är inte det minsta konstigt att påpeka att även den som beter sig olämpligt har rätt att göra det inom lagens gränser. Ingen i den här tråden tror jag dock har försvarat det lämpliga i det aktuella agerandet på badstranden.

Artikelförfattare Bladh agerade inte heller speciellt lämpligt. Där är det dessutom frågan om hon, till skillnad mot "fluktaren", bröt mot lagen.

Kränkande filmning är vad det är, av samma kaliber som han som firade ned en kamera i badrumsventilationen hemma hos en tjej.
Nej, lagens rekvisit för kränkande fotografering var inte uppfyllda i det här fallet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
PMD skrev: [...] Att bli fotograferad är inte farligt. Det är inte så att fotografen fångar ens själ i kameran eller nåt sånt.



Vad svamlar du om?
Empati är svårt.

Den som mobbar upplever inte att den gör något dumt. ”Det var väl inte så farligt, vi skojade ju bara”.
Det finns alltid minst två sidor av situationen. Mobbarna och den mobbades. Två sidor med väldigt olika upplevelse.
Om den mobbade upplever obehag så reagerar den empatiska människan.

Samma är det med fotografering. Två sidor med olika upplevelse. Den fotograferandes och den fotograferades. Om den fotograferade känner obehag så reagerar den empatiska människan. Trots att inget fysiskt men går att bevittna. Trots att inte själen tagits.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, "flukta" har uppenbarligen fått en ny betydelse som jag tror inte fanns när du och jag var unga.
”Flukta” kan betyda vanligt ”titta”. Men ofta ”smygtitta”. Och i trådens sammanhang är det helt uppenbart att innebörden är ”smygtitta med sexuellt motiv”.
Jämför engelska uttrycket ”peeping Tom”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte det minsta konstigt att påpeka att även den som beter sig olämpligt har rätt att göra det inom lagens gränser. Ingen i den här tråden tror jag dock har försvarat det lämpliga i det aktuella agerandet på badstranden.
[...].
Jag tror att det här är det som skiljer oss åt.

Några hänvisar envist till den lagliga rätten att flukta (med sexuellt motiv) och att fotografera.

Andra tycker att man bör undvika det omoraliska även om man har laglig rätt.

Jag har bara en gång i mitt fotoliv blivit ombedd att inte fotografera. Jag sköt lite fåglar i flykten i en park. På en bänk satt en snubbe som bad mig att inte fotografera. Jag försökte förklara att jag bara hade fåglarna i bild och att han inte behövde oroa sig. Han var dock dålig på både svenska och engelska så han verkade inte förstå vad jag sa. Men han var fortsatt angelägen om att jag inte skulle fotografera.
Möjligen var han papperslös på flykt från migrationsverket, vad vet jag. Men jag såg det enklast att avsluta fotandet. Vad är några fågelbilder värda jämfört med mannens olust inför situationen?
 

PMD

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
vad lagen säger kvittar
Den inställningen bådar inte gott inför framtiden. Ju fler som tycker det desto värre bli samhällsklimatet.

Lagen är det enda gemensamma instrument vi har för att kunna umgås på ett civiliserat sätt.

Sen är det förstås upp till var och en att använda sitt omdöme.
 

Frekeman

Aktiv medlem
vad lagen säger kvittar
Ok. Så det är helt okej att jag länsar din bostad på värdesaker utan att jag behöver förvänta mig nåt straff? Jag menar, precis som du, att vad lagen säger kvittar!
alla med lite hyfs fattar ju att man inte fotar på en badstrand
Många erkänt bra foton är tagna på badstränder av kända fotografer men jag räknar inte med att du har någon som helst kunskap om det med tanke på hur du uttrycker dig här och har uttryckt dig förut i liknande diskussioner. Uppenbart att någon har svårt att lära sig.
sen kan man tramsa om konstnärlig frihet yada yada yada ..
Precis. Du fattar förmodligen inte att foto kan ha att göra med ett konstnärligt utövande.

en del saker gör man inte bara
I din inskränkta värld så gör man kanske inte det. Men, tur som är, så har du ett minimalt inflytande på vår värld och jag hoppas att det så förblir.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Empati är svårt.

Den som mobbar upplever inte att den gör något dumt. ”Det var väl inte så farligt, vi skojade ju bara”.
Det finns alltid minst två sidor av situationen. Mobbarna och den mobbades. Två sidor med väldigt olika upplevelse.
Om den mobbade upplever obehag så reagerar den empatiska människan.

Samma är det med fotografering. Två sidor med olika upplevelse. Den fotograferandes och den fotograferades. Om den fotograferade känner obehag så reagerar den empatiska människan. Trots att inget fysiskt men går att bevittna. Trots att inte själen tagits.
Sluta med att jämföra fotografi med mobbning. Du förminskar de som mobbas. Om någon har problem med att nån tar en bild av en så är det något som man helt enkelt får stå ut med. Gilla läget liksom. Jag tycker personligen att folk röstar fel i allmänna val vart fjärde år och att väljarnas idioti i stort sätt är en förolämpning mot en tänkande människa! Vilken sympati tycker du att nån ska skänka mig och mitt obehag?

Återigen, väx upp!
 

PeterWem

Aktiv medlem
"Hur ofta händer detta på stränder jag trodde en kvinna kunde känna sig trygg på?"


"Det är alltså helt lagligt för honom att gå omkring och filma unga kvinnor och ha som runkmaterial. Det finns inget skydd för kvinnor mot det i det offentliga rummet."


"Hemma inser jag att hela min strandvistelse är dokumenterad. Varje gång jag vänt på mig, rättat till kepsen, fullt upp kaffe har han fångat. Ordnat med kameran så att han fått med allt."


"Det är inte okej och man ska inte behöva bli utsatt för det."


https://files.hant.se/uploads/2016/04/kenza_semester_2-e1461583291787-650x1237.jpg


https://www.hant.se/kenza-ryter-ifran-mot-smygfotande-som-ett-cirkusdjur/
 
ANNONS