Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkamera bör man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Har en fundering... Jag har en systemkamera och även en iPhone 6s Plus. De tar ju bra bilder.. Men nu söker jag mig en vanlig digital, som tar bra bilder, som lätt för över bilder till min iPhone men ändå inte är speciellt stor och där jag inte behöver byta objektiv eller hålla reda på en stor kamera.. Min budget är några tusenlappar.. Vad finns det där ute, vad skulle ni rekommendera? Finns det ens någon "okej" digitalkamera för 3-5000kr?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Desto större kamera desto lättare o hålla reda på den.
Man måste inte byta objektiv på en systemkamera.
Så din systemkamera med normalzoomen på passar alldeles ypperligt in i dina skrivna krav. O kostnaden blir 0:-.

Men det kanske inte är så du menar?
 

Lysander

Aktiv medlem
Om du vill ha en mindre kompakt kamera så finns det ett par alternativ. Sonys RX100 serie, det finns ett par modeller där som har wifi, dessa är små och går lätt att bära på men de som är i din prisklass har några år på nacken. Från Version 2 så har den wifi.

Panasonic har en model som heter LX15, samma sensorstorlek som i Sonys RX100 modell men denna har vridbar skärm för selfies och wifi och bluetooth, objektivet släpper in lite mer ljus också.

Om du kan tänka dig en lite större kamera men ändå kompakt så har Panasonic en kamera som heter LX100, den borde gå att få tag på för ca 3000kr begagnad.

Fuji X70 är liten och kompakt, men det objektvet är fast, alltså det går inte att zooma, men sensorn är stor som i en större konsumentkamera trots sitt lilla yttre.

Nikon Coolpix A är lite samma som X70, tror inte att den har wifi däremot, så det blir inte lätt att föra över till telefonen, och den har några år på nacken.
 

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Desto större kamera desto lättare o hålla reda på den.
Man måste inte byta objektiv på en systemkamera.
Så din systemkamera med normalzoomen på passar alldeles ypperligt in i dina skrivna krav. O kostnaden blir 0:-.

Men det kanske inte är så du menar?
Mjo, sant! Men jag vill ha en kamera som är lätt att ta med sig. Det är ofta som jag inte har med mig systemkameran till familjeträffar, ute på promenad med hunden, badar på stranden på sommaren osv.. Just på grund att det är "klumpigt". Du kanske förstår hur jag tänker.
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Nikon Coolpix A är lite samma som X70, tror inte att den har wifi däremot, så det blir inte lätt att föra över till telefonen, och den har några år på nacken.
Ricoh GR II har däremot WiFi och kostar för närvarande 5 kkr ny hos Cyberphoto nu när efterträdaren börjar närma sig. Alla dessa tre kameror är rätt lika i sitt koncept med en fast vidvinkel motsvarande en bildvinkel på 28 mm på småbild och APS-C-sensor.
 

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Om du vill ha en mindre kompakt kamera så finns det ett par alternativ. Sonys RX100 serie, det finns ett par modeller där som har wifi, dessa är små och går lätt att bära på men de som är i din prisklass har några år på nacken. Från Version 2 så har den wifi.

Panasonic har en model som heter LX15, samma sensorstorlek som i Sonys RX100 modell men denna har vridbar skärm för selfies och wifi och bluetooth, objektivet släpper in lite mer ljus också.

Om du kan tänka dig en lite större kamera men ändå kompakt så har Panasonic en kamera som heter LX100, den borde gå att få tag på för ca 3000kr begagnad.

Fuji X70 är liten och kompakt, men det objektvet är fast, alltså det går inte att zooma, men sensorn är stor som i en större konsumentkamera trots sitt lilla yttre.

Nikon Coolpix A är lite samma som X70, tror inte att den har wifi däremot, så det blir inte lätt att föra över till telefonen, och den har några år på nacken.
Okej, tack för alla tipsen. Ska ta och kolla igenom dessa. Jag vill gärna kunna zooma och eventuellt även ha låg bländare.
 

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Okej.. Har googlat runt lite nu bland massa spegellösa digitalkameror och kommit fram till dessa... Men vilka anser man som "bäst"? Hur ska jag tänka? Jag vill ha en kamera som tar helt okej bilder på personer, ger fint ljus/färg på landskap, men ändå ha lite zoom. Canon G7 ligger lite över min budget men hittar jag den begagnat så..

Canon powershot G9 x mark ii
Panasonic LX100
Canon m100
Sony RX100 ii
Panasonic Lumox DMC-tz100
Canon g7
 

pysse

Aktiv medlem
Har en fundering... Jag har en systemkamera och även en iPhone 6s Plus. De tar ju bra bilder.. Men nu söker jag mig en vanlig digital, som tar bra bilder, som lätt för över bilder till min iPhone men ändå inte är speciellt stor och där jag inte behöver byta objektiv eller hålla reda på en stor kamera.. Min budget är några tusenlappar.. Vad finns det där ute, vad skulle ni rekommendera? Finns det ens någon "okej" digitalkamera för 3-5000kr?
Canon IXUS 285 HS
den är bra på en mängd områden . liten smidig vettig zoom bra batteritid bra makro


fota med den tills begränsningarna finns hos kameran och inte hos dig
byt sen till en kamera som har det du saknar
 

FiCa1

Aktiv medlem
Eh?

Har en fundering... Jag har en systemkamera och även en iPhone 6s Plus. De tar ju bra bilder.. Men nu söker jag mig en vanlig digital, som tar bra bilder, som lätt för över bilder till min iPhone men ändå inte är speciellt stor och där jag inte behöver byta objektiv eller hålla reda på en stor kamera.. Min budget är några tusenlappar.. Vad finns det där ute, vad skulle ni rekommendera? Finns det ens någon "okej" digitalkamera för 3-5000kr?
Eh? Enligt din profil är du yrkesfotograf. Stämmer det verkligen?

/ mvh FiCa1
 

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Eh? Enligt din profil är du yrkesfotograf. Stämmer det verkligen?

/ mvh FiCa1
Vad har det med saken att göra? Jag jobbar på ett produktionsbolag som heter LDL Media AB samt en lokal TV-kanal i Västerås, TV021 . Så ja, jag jobbar som yrkesfotograf. Det jag frågar här är inom ett område jag inte riktigt har så stor koll på och det är kompaktkameror. Dessutom bara för att man är yrkesfotograf så står det inte att man har koll på all sorts teknik. I mitt fall jag har ganska så bra koll på systemkameror men inte kompaktkameror.
 

lonian

Aktiv medlem
Ricoh GR II har däremot WiFi och kostar för närvarande 5 kkr ny hos Cyberphoto nu när efterträdaren börjar närma sig. Alla dessa tre kameror är rätt lika i sitt koncept med en fast vidvinkel motsvarande en bildvinkel på 28 mm på småbild och APS-C-sensor.
Oh.. den vart jag riktigt sugen på.
Skall hålla utkik efter efterträdaren som kommer ha bildstabilisering i sensorn.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket att tillföra, förutom att man lätt väljer en kamera utan sökare, vilket man kan ångra senare när ljuset omöjliggör att man kan se någonting alls på skärmen. Sökare ligger alltså högt på min lista över specar...
 
ANNONS